PC als inbelserver mogelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ince
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ince

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2002
Ik heb een Pentium 4 met 512kb, 160GB en Windows XP die ik als inbelserver wil laten fungeren. Er staat namelijk een windows-programma (Filemaker, ledenadmininstratie) op, die door meerdere mensen te raadplegen en muteren moet zijn.

De PC is voorzien van een modem en al aangesloten op een aparte lijn met nummer.

De bedoeling is dus dat men kan inbellen naar deze PC en met een gebruikersnaam en password kan inloggen. Uiteraard om alleen dat ene programma te kunnen starten.

Wat is hiervoor de beste oplossing? Ander OS, welk pakket? Hopelijk is er iemand die me kan helpen!

Alvast bedankt.

Welke XP? Home of Pro?

Dank je! Maar waar kan ik dat vinden, ik heb wel de Nederlandse versie.

Klik op start/uitvoeren, typ in mmc en geef enter.
In het scherm dat verschijnt klik je op bestand en dan op toevoegen/verwijderen snapins. Klik op add.
Er verschijnt een nieuw venster waarin je allemaal snapins ziet staan (dit zijn feitelijk allemaal beheertools, die je ook in je mapje administrative tools kunt terug zien). Zoek in dat scherm de snapin routing and remote access, en klik op add, close en ok. Nu kan je de mmc opslaan onder een leuke, zelf te verzinnen naam zodat je hem achteraf nog kunt gebruiken. In de routing and remote access server kan je de opties configureren voor je inbelnetwerk.

Let nog even op of de users moeten kunnen gebruik maken van alleen jouw pc of ook het achterliggende netwerk. In dat laatste geval moet je ip forwarding aanzetten.
Kijk ook even uit met remote access policies, als je de inbellers wel kunt vertrouwen en er zelf niet veel verstand van hebt, zou ik die policy gewoon open zetten. Anders krijgen ze gegarandeerd geen toegang.

Heelr erg bedankt tot zover! Maar hoe heten de door jouw genoemde termen bij de Nederlandse versie van XP? Ik kom niks tegen wat er op lijkt eigenlijk.

Voor de volledigheid voeg ik hier een bijlage toe die de instellingen van ras behandelt. Let wel, dit wordt ook zo gebruikt in bedrijven die hun remote access hiermee beheren en het is dus zeker niet eenvoudig om het onder de knie te krijgen.

Bijlagen

Bedankt! Maar kan ik Windows XP wel handhaven als OS, af raad je me iets anders aan?

Je kunt gerust xp houden. Voor inbelserver maakt het nit zoveel uit, de functionaliteit is hetzelfde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan