Pc blijft booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.vink

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
Ik heb hier een pc met een Intel-D915PCY mobo er in.
De pc start steeds opnieuw op.
Nog voordat het besturingssysteem opstart begint de pc alweer opnieuw te booten.
Heb al een andere voeding, geheugen en schijf geprobeerd.
Mogelijk een foutje in de processor of moederbord maar hoe kan ik hier achter komen?

Druk tijdens het booten van je PC herhaardelijk op F8, dan krijg je een menu met een aantal opstartopties. Hier kan je als het goed is kiezen voor "automatisch herstarten bij systeem-crash uitschakelen".

Als dat lukt dan geeft die in ieder geval een blauw scherm met een foutmelding. Aan de hand van die foutmelding kunnen we je dan vast verder helpen!

Cotje

Hai Cotje,
Bedankt voor je reactie.
Het vreemde is dat hij daarvoor al opnieuw gaat booten... dus ik kom niet in dat scherm met die opties.

Geeft de Pc piepjes. zo ja even aangeven wat de piepjes zijn. Het zijn meestal korte en lange piepjes. Deze volgorde even aangeven.

Als hij geen piepjes geeft kun je nog proberen om naar het BIOS te gaan van de PC en daar alle instellingen te herstellen naar de Defaults. Daarna de instellingen opslaan en nog eens proberen. Dit wil soms ook helpen.

Als dat alles niet lukt zul je de pc even moeten openmaken. Controleer daar
1. Over er erg veel stof in zit. Dit voorzichtig verwijderen. Kan met een busje perslucht of met een stofzuiger en een kwastje. Met het kwastje veeg je het stof eraf en zuigt dit op. Wel met beleid doen.
2. Controleer of alles kabels goed vastzitten.
3. Controleer of alle ventilatoren draaien
4. Controleer of alle insteekkaarten, zoals videokaart etc goed zitten.

Dit alles wel doen terwijl de pc uit is en je er geen stroom op hebt staan. Dus alle kabels even loshalen van de pc aan de buitenkant.

Hai Mikeo,

Dit heb ik ook geprobeerd...
Ook de Sata schijf verwisseld en een Ide geprobeerd.
Verschillende Bios instellingen geprobeerd, gereset en de default options.... nada.
Alles er uit gehaald wat niet direct nodig was...videokaart getest in ander pc.
Als ik Winternals start vanaf cd kan ik alle schijven zien geen problemen maar hij wil gewoon niet doorstarten....ik denk zelf dat het moederbord een probleem heeft maar ik zou het graag willen testen. Ik kan alleen geen testutility vinden(weet ook niet of dat bestaat) die ik vanaf een bootable cd kan starten.

Moederbord kan zeker een boosdoener zijn. Volgens mij zijn er geen tools om dit te testen.

Kun je nog meer uitleg geven over:
Als ik Winternals start vanaf cd kan ik alle schijven zien geen problemen maar hij wil gewoon niet doorstarten

Wat bedoel je met niet doorstarten. Winternals staat wel op?

Het vreemde is dat hij dus met een cd wel verder gaat en door de POST heen komt maar zonder niet. Als het hardware is zou je zeggen dat hij dan ook zou moeten rebooten.

Wat als je alleen alle harddisken eens los haalt dus geen harddisk tijdens aanzetten van de pc. Boot hij dan wel tot je de melding krijg van Geen besturingsysteem of iets van die strekking.

Winternals start ik op vanaf de cd

Als ik de schijf loskoppel vraagt die inderdaad om een "Proper Bootdevice"

Begreep dat je Winternals vanaf Cd start maar snap niet wat je bedoelt met niet doorstarten en wel de schijven zien.

Je hebt er al een andere harddisk aan gekoppeld. Was dat op de moment de enige die eraan zat of waren de overige harddisken ook nog verbonden.

Zo ja
dan eens proberen met alleen de ene 1 disk. Mogelijk is de harddisk corrupt of staat er iets vreemds. Alleen zou ik dan niet kunnen verklaren waarom hij steeds opnieuw start.
Meestal krijg je dan daar dan wel een melding over dat er iets met de harddisk is.

Zo nee
deed hij met een hele andere disk exact hetzelfde dus ook steeds opnieuw starten.

Als dat zo is dan lijkt het er bijna op dat de IDE/SATA controller defect is. Dat zou je dan nog kunnen opvangen door een losse controller op het moederbord te stoppen.

Heb je de hardisk ook eens als Slave aangesloten op een andere PC als je die hebt.

Ik bedoelde dat ik Winternals opstart vanaf de cd en dan in Schijfbeheer de partities van de vaste schijf kan zien en daar wordt niets vreemds aangegeven.

Zou kunnen dat de controller defect is maar hij herkent dus wel de schijven.
Ik ga nu proberen Vista opnieuw te installeren en zal eerst de gehele schijf formateren.

Dat leek mij ook de beste optie. Zou voor de zekerheid ook je partities verwijderen en kiezen voor de langzame format ipv Quick. Dan markeert hij ook evt fouten op de schijf.

Ja is een goed advies..:)
Ga aan de gang laat nog weten of ik hem weer aan de praat krijg.
Bedankt voor het advies vooralsnog:thumb:

De C: geformateerd en daarna Vista er op gezet.
Ging goed... daarna de image die ik er op had staan met b.h.v. Acronis teruggezet(ging voor het formateren ook niet) en de pc draait weer als een zonnetje:p

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de goede adviezen.:thumb:

Met vriendelijke groeten,

René.

Graag gedaan en blij dat alles weer werkt.:thumb:

:( Nou iets te enthousiast geweest....
Vanmorgen sluit ik hem weer aan op z'n oude plek en hetzelfde euvel doet zich weer voor.
Ga weer opnieuw beginnen.

Misschien toch de harddisk die aan het overlijden is. Zou hem eens laten controleren met een harddisk tool.

Als voorbeeld. Misschien kun je daar wat info vinden wat aangeeft dat er is mis is met de harddisk. Sluit hem tijdelijk aan op een andere pc.
http://www.hdtune.com/

Tevens las ik dat je alleen C: format had gedaan. Zou in dit geval zeker alle parities even verwijderen en opnieuw aanmaken. Dan de langzame format.

Ja ik denk dat ik dat maar moet gaan proberen.
Ik gebruikte meestal zo'n hd test diskette van WD of Maxtor.
Helaas zit er in deze pc geen diskdrive meer.
Zal eens kijken of er ook zo'n tool is voor op een cd of usb-stick.
Moet er morgen mee verder vandaag helaas andere bezigheden.

Vond deze link trouwens... http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287
Wel handig staan Cd images op voor alle merken schijven.
Of deze daar staan ze allemaal al panklaar op:
http://www.ultimatebootcd.com/

Laatst bewerkt:
Nou het wil niet vlotten:(
Draait de pc 24 uur naar behoren begint het gezeur weer van voor af aan.
Nu ook een andere schijf geprobeerd volledig geformatteerd maar na een aantal uren draaien gaat die weer in de herhaalde bootmodus.
De eerste (sata)schijf gaf bij de test alleen aand dat de temperatuur te hoog was. Kan volgens mij te maken hebben met het feit dat het testprogramma eigenlijk voor ide schijven is. Ik vermoed dat er iets anders defect is.... maar wat:rolleyes:

Blijft inderdaad vreemd. Als je een andere harddisk plaats of geformateerd hebt zet je dan steeds weer de image terug ?

Probleem met een image is dat hij als bit voor bit terugzetten en dan kan hij de fouten dus ook weer terugzetten op de harddisk.

Probeer dan eens een nieuwe installatie van Windows of dat nog iets uitmaakt.

Blijft inderdaad toch ook sterk denken aan een hardwareprobleem. Warmte probleem kan maar als het direct gebeurt als de PC een tijdje uit heeft gestaan dan lijk mij dat niet het probleem. De hardware wordt zeker snel heet maar moet toch wel 1-2 min zonder koelers kunnen werken voor er iets gebeurt. Zover kom je al niet.

Je zou nog kunnen kijken of er een update is voor je bios van je moederbord. Soms lost dat nog wel eens problemen op die in bestaande configuraties zijn. Alleen wel vreemd dat het nu ineens gebeurt maar ja we moeten blijven proberen het te vinden.

Moederbord/processor blijft lastig te testen zonder andere hardware.
Je hebt verder alles al vervangen op de videokaart na dan. Maar ook dat lijkt mij niet direct de boosdoener.

De monitor tools zijn leuk maar inderdaad niet altijd helemaal betrouwbaard. Als er een instelling verkeerd staat kan hij al over de rooie gaan en ook met een andere disk doet de pc hetzelfde en dat kans dat 2 schijven hetzelfde hebben is wel heel klein.

Mocht je dus steeds weer dezelfde image gebruiken dan kan daar het probleem nog in zitten en zou ik een nieuwe installatie proberen zodat er zeker geen problemen kunnen zijn in de oude omgeving.

Hai Mikeo,

Ik heb op beide schijven een clean install geprobeerd.
Had inderdaad direct na het installeren ook weer een image gemaakt. Na de crash dan weer die image geprobeerd maar dan blijft de pc weer opnieuw booten.
Het kan liggen aan de versie van Vista die ik gebruikte (unattended)
Ik heb nu een originele Vista versie er op gezet en voorlopig zet ik er geen andere software bij.
Op het moment is de installatie geupdate en draait probleemloos.
Eigenlijk heb ik het idee dat het probleem veroorzaakt wordt door software wat ik installeer.
De bios van mijn Intel D915PCY is up to date. Kan natuurlijk proberen om de bios voor de zekerheid nog een x te flashen met dezelfde firmware.
Ik installeer standaard deze progs:
Acrobat Reader v9
Office 2007+sp1
Ultra Iso 9.3.0.2612
Avast 4.8
Winrar 3.8
Everest 4.6.1500
Acronis True Image Home v11.0 (build*8.027)

Deze heb ik ook probleemloos op andere pc's draaien dus het lijkt me sterk dat die problemen veroorzaken ga ze nu echter met ruime tussenpozen er op zetten.
Ben benieuwd :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Software lijk mij ook geen probleem. Het zijn standaard applicaties die op een pc draaien en lijken mij niet dit soort problemen te geven. De meeste heb ik ook probleemloos draaien.

Hooguit zou inderdaad de versie van Vista problemen kunnen geven. Op zich werken de unattended versie meestal goed, gebruik ik zelf ook, maar mogelijk gebruikt de versie een driver die een conflicht geeft met je hardware.

Ik zou inderdaad de huidige opstelling eens blijven testen en langzaam de software er weer op te zetten en even een dag aankijken hoe het blijft werken.

Wel even een antivirus erop zetten anders is de kans groot dat je straks ongewild een virus erop krijgt. Voer ook Windows Update vandaag nogmaals uit ivm een fix die microsoft gisteravond heeft vrijgegeven voor IE7.

BIOS opnieuw flashen kan maar heeft niet veel zin denk ik. Een flash gaat goed of niet en kan zover ik weer niet half werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan