Pc blijft maar opstarten, kan niks meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

charl777

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2009
Mijn laptop van toch al 7 jaar oud, blijft opeens hangen in het opstarten. De laatste keer dat ik hem gebruikt had, kreeg ik de melding dat het opslaggeheugen vol was bij het kopieren van foto's. Dat wilde ik nu gaan oplossen door dingen eraf te halen en branden. Maar ik krijg de pc niet meer aan. Hij blijft maar in de zwarte schermen en opstarten. Dat doet ie steeds uit zichzelf, tot ik hem zelf uitzet.
Ik kan wel in het bios. En ik kan ook in een soort recovery mode komen. maar dat wil ik niet doen, want ik krijg dan de melding dat ik de bestanden kwijt ben. Die wil ik eerst veilig stellen.

Wie helpt mij verder? Wat moet ik doen?
Het gaat om een Sony Vaio laptop met Windows XP. SP3. Antivirusprogramma heb ik up to date.
Ik heb de gegevens van mijn laptop hieronder op een rijtje, andere gegevens kan ik zo niet opzoeken geloof ik.

Moederbord : Sony Corporation Q-Project
Chipset : ATI RS200/RS200M
Processor : Intel Pentium 4 532 3.06GHz
RAMGeheugen : 512MB
Videokaart : ATI Mobility Radeon 9200
Harde Schijf : 60GB
DVD-Rom Station : SONY DVD RW DW-D56A
Besturingssysteem:: Microsoft Windows XP Home Editie Versie 2002 Service Pack 3 (32-bit)

Oke dankjewel voor de tip. dat ga ik doen.
In het bios is dat duidelijk hoe je dat moet doen? (ik ben niet zo heel ervaren met dit aoort dingen).
En die Livecd hoe je dat moet gebruiken wijst ook voor zich?
Ik ga dan bij iemand anders even zo'n cd branden.

Ik zou Hirens Boot CD verkiezen boven knoppix. Dat is een wat vriendelijkere CD als je windows omgevingen gewend bent.

ik heb goede ervaringen met de ubuntu live cd, maar het is aan jou de keuze natuurlijk, je hebt alle recovery schijfjes nog na die 7 jaar? dan moet je als je alle data veilig gesteld hebt even windows herinstalleren.

Helaas het lukt me niet om de laptop op te laten starten van de cd. Of doe ik wat verkeerd in het bios? Ik begrijp dat niet zo goed?
In het bios, onder het kopje Boot. Staat bovenaan
Optical drive
Floppy Disk Drive
+ Hard disk Drive
Network

Wat moet ik nu doen dan?? Dit is toch de goede volgorde??

Ohja ik heb nu al wel Hirens Boot cd gebrand.
XP opnieuw installeren met die cd's wil ik niet meteen doen, moet eerst mijn bestanden veilig stellen..

Edit: Ben wat gaan proberen. Door de HDD uit te schakelen. Dat lukte helemaal niet, kreewg bij opstarten: Operating system not found.

Laatst bewerkt:
Het is me toch gelukt. Ik had alle bestanden van Hirens op de dvd gebrand, dat moest dus niet.:confused:

Ik kan nu in mini xp, zie alle bestanden.
En ben ze aan het overzetten op een USB stick.
Maar wat nu? ik kan toch niet constant blijven werken in XP.
Hirens Boot CD heeft veel mogelijkheden, maar ik begrijp nog niet hoe ik nu mijn probleem van het blijven opstarten moet oplossen...??

Je hebt nu je bestanden veilg?

Ohja ik heb nu al wel Hirens Boot cd gebrand.
XP opnieuw installeren met die cd's wil ik niet meteen doen, moet eerst mijn bestanden veilig stellen..

Dan ga je xp opnieuw installeren toch..volgens mij was dit de bedoeling!

Laatst bewerkt:
Ja dat was de bedoeling, maar dat is dan zonder die boot cd?

het kopieren van de bestanden ging eerst goed. Maar opeens kreeg ik de melding:

Your system is low on virtual memory. To ensure that Windows run properly, increase the size of your virtual memory.....
Toen viel de pc helemaal uit.

Wat moet ik doen? hoe kan ik dat veranderen zodat ik de rest ook kan kopieren??

Heeft iemandnog een idee wat ik moet dien? Ik moet echt die bestanden hebben. Of moet ik mijn laptop gewoon wegbrengen naar een of andere reparateurvdie dat voor mij kan doen? Vind ik alleen zo zonde van het geld, dat keg ik liever bij voor een nieuwe..

Dus ik hoop op tips want ben het steeds opnieuw proberen wel zat. Iedere keer weer 1 bestand gered of juist niks en dan krijg ik weer de melding of valt ie zonder melding uit..

Doe het volgende:
  1. In Mini Windows XP:
  2. [Windowstoets+r]
  3. sysdm.cpl
  4. tabblad Geavanceerd
  5. Klik op Instellingen bij het vak Prestaties
  6. tabblad Geavanceerd
  7. Verhoog hier het virtueel geheugen
Succes.;)

Dankjewel, ik zit in dat tabblad. maar hoe verhoog ik dan het virtueel geheugen??
Ik heb daar 3 tabbladen onder: Visual effects, advanced en data execution prevention.
Ik denk dat ik die van Advanced moet hebben?
Maar wat dan??

Ik kan daar kiezen bij Memory usage voor " system cache", die staat nu aangevinkt bij " programs". dat is goed?

Daaronder kan ik Virtual memory aanpassen.
Moet ik daar zijn? Als ik klik op change, kom ik in een nieuw scherm.
Ik weet niet wat ik daar moet kiezen..
Ik kan de " drive" kiezen
-B Ramdrive
-C vaio
-D vaio
-F recovery partition
-X mini xp

Dan kan ik daaronder kiezen uit 3 opties:
-Custom size. En dan kan ik een getal invullen.
-System managed size
-No paging file.

Deze laatste staat standaard aangevinkt

Daaronder staat:
Total paging file size for all drives
Minimum allowed 2 MB
Recommended 765 MB
Currently allocated 0 MB

Graag julie hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug