pc bouwen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ghost
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
sneller dan gewoon IDE. Bovendien kan S-ATA ook in raid. Wel eerlijk vergelijken natuurlijk.

In vergelijking met gewone IDE is het ook niet veel sneller hoor.. Voor een echte doorbraak op dat gebied is het wachten op S-ATA II.

Overigens zijn er weinig mobo's die een S-ATA RAID-controller hebben.. En 2 S-ATA schijven in RAID zal veel duurder uitkomen dan 2 IDE-schijven in RAID, terwijl de prestatie vergelijkbaar is.

hmz, wat is dan het grote verschil tussen S-ata II en 'gewoon S-ATA?

En hoe halen ze het dan in hun hoofd om zoveel geld te vragen voor drives die nieteens echte performancewinst bieden?

Het grote verschil is de snelheid; S-ATA 150 en S-ATA II 300. En tja, zaken die nieuw zijn kosten nu eenmaal veel.

wow...wat een goede uitleg steve...
mooi compleet en zelfs voor een gebruiker als ik te begrijpen.:thumb:

het is voor mij dus nu nog verstandiger om op de "ouderwetse"manier verder te gaan. Al is het maar vanwege mijn budget.:)

zijn er bepaalde merken die jullie adviseren?
ik bedoel voor
schijven
geheugen
moederbord
voeding..
etc..

of waarvan je adviseerd om dat merk niet te nemen...

Ik herhaal m'n vorige reply.. Als je goed wilt videobewerken en gamen, en een PC wilt die nog lang meekan, zal je iets meer moeten uittrekken, zo'n € 1100-1200.

sorry dat ik daar niet op reageerde.
Die 100/200 € meer..ik denk dat ik daar wel mee kan leven. Als het dan ook nog betekent dat ik langer met de pc kan doen...dan is het toch goed??:)

He Gebruiker !

zijn er bepaalde merken die jullie adviseren?
ik bedoel voor

schijven Western Digital (absoluut)
geheugen Corsair (cas 2)
moederbord Chaintech (goede prijs / perf.)
voeding.. gewoon hoog wattage (350 of hoger)
etc.. meer budget bij de vrouw losweken ?

Geplaatst door thadon
geheugen Corsair (cas 2)
moederbord Chaintech (goede prijs / perf.)
Wat? Chaintech een goede prijs / kwaliteit verhouding? Welk bordje heb je het over? Toch niet de Nforce2 plankjes mag ik hopen?

Corsair geheugen is erg duur en misschien een beetje overdone als je niet gaat overclocken. CL2 is wel erg belangrijk.

Als ik even kijk op Yorcom.nl (veruit de goedkoopste en erg goede service), kom ik voor deze hardware:

Asus P4C800 Deluxe
P IV 2.4 / 800 / HT
2x Maxtor 80 GB 8 MB cache (RAID)
2x 256 MB PC3200 DDR-SDRAM
Club3D ATi Radeon 9700 128 MB
Lite-On 48x24x48x
Lite-On 16x48x DVD

Uit op 1120 euro.. Maar dat is zonder case, de Chieftec die jij wilt hebben ze niet.

ziet er goed uit steve..
de site kende ik niet..maar ja...wat verwacht je anders van geestje..:D

van zowel maxtor als western digital heb ik momenteel schijven en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad....er zullen vast gebruikers zijn die het hier niet mee eens zijn maar de keuze is al makkelijker.

processor: ben ik ook uit. Dat gaat toch weer een pentium worden. Ook hier heb ik alleen maar goede ervaringen mee.

Moederbord: Asus heb ik ook altijd gehad. Al heb ik op tweakers gelezen dat de chaintech erg goed is...hier ben ik dus niet uit.

geheugen: deze discussie is mij nog niet helemaal duidelijk. in ieder geval 2 x 256...Merk?

grafische kaart: is ook nog niet zo'n makkie.

Voeding :heeft Don gelijk over de voeding?

verder de brander en cd rom...ik weet dat dat niet slim klinkt maar die zijn voor mij even van ondergeschikt belang.

en...meelman...dat is inderdaad een goed doel om een handtekening voor te geven.
:thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

Laatst bewerkt:
Wat scheelt er met het systeem dat ik voorstel dan?

volgens tweakers is de chaintech geen slecht bord. De asus is overigens ook een goed bord.

Er is niets mis met de pc die jij voorsteld.:)

Meelman geeft nog iets aan over het geheugen en de mamaplank. daar wil ik nog wel wat meer duidelijkheid over hebben.

Over grafische kaarten lees je hier op de site zo verschrikkelijk veel. Aangezien deze discussie recent is kan het evt. andere lezers ook helpen om een goede keuze te maken.
en.....
Op deze wijze zien lezers gelijk dat het goed mogelijk is om met beperkte kennis een heel eind te komen.
Als je bij het bouwen maar een ervaren persoon bij de hand hebt.:D

Die Asus is voorzien van de nieuwste i875 chipset (Canterwood), biedt ondersteuning aan P IV's met 800 FSB, dual channel geheugen etc. Daar kan geen enkele Chaintech aan tippen hoor.

Het geheugen is gewoon PC3200 om de bandbreedtehonger van de P IV goed te stillen.

En die Radeon 9700 is de beste prijs/kwaliteitskeuze die je kunt maken. Enkel de Radeon 9700 Pro en 9800 zijn beter, maar je betaalt er ook een stuk meer voor (en veel beter zijn ze toch niet).

Geplaatst door Ghostworld
dat is inderdaad een goed doel om een handtekening voor te geven.
idd. Dus, the rest of you guys:
ook even tekenen! :thumb:

de radeon 9700 heeft de beste prijs/performance verhouding als je zoekt naar een videokaart uit het topsegment

Als moederbord zou ik echt die Asus nemen. Vooral voor het geval dat je in de toekomst nog ooit wil upgraden.

Zorg dat je het geheugen in de vorm van twee reepjes koopt. Dat om te zorgen dat je het dualchannel benut. De Cache latency (CAS of CL) moet zo laag mogelijk zijn (lager is sneller)

de case hebben ze inderdaad niet........... maar er staan wel een paar heel erg gave kasten bij. Coooooolll:cool:

Nu nog een vraag over de voeding/kast.

Waar moet ik opletten bij de voeding.
Als ik meerdere schijven wil kan ik me zo voorstellen dat ik in de toelkomst een power probleem krijg...
of kan je er gewoon een voeding bijzetten

de kast zag ik steeds als een mooi buitenkantje...
Die kasten met verlichting...legt dat veel beslag op je voeding? warmte....etc

Nee hoor, neemt allemaal weinig stroom, schijven ook niet. Een 300 à 400W-voeding is meer dan voldoende.

Geplaatst door meelman

Wat? Chaintech een goede prijs / kwaliteit verhouding? Welk bordje heb je het over? Toch niet de Nforce2 plankjes mag ik hopen?

Corsair geheugen is erg duur en misschien een beetje overdone als je niet gaat overclocken. CL2 is wel erg belangrijk.

a: Chaintech 9EJL-2
b: Psies... die CAS ging / gaat het me om.

Ik zie niet in wat er zo speciaal is aan dat bord.. Hij is gebaseerd op de tragere i845PE-chipset en ondersteuntv geen 800 FSB.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan