pc bouwen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ghost
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De vraag is... wil je 800 FSB Ghost?
Denk het niet. Leuk die nieuwste techniek, maar eerst maar eens wachten tot er meer aanbieders zijn.

De "tragere" i845 chipset. Zo kan je bezig blijven ! Wacht een maand en vergelijk de i875 chipset met iets dat op dat moment weer sneller is...

Volgens mij zoekt Ghost een systeem dat het liefst bovengemiddeld snel is, maar dat wel binnen een bepaald budget valt. Leuke uitdaging !

En wat er zo speciaal is aan het bord, werkt goed, probleemloos zelfs. Lekker veel slotjes, oogt ook nog eens mooi, komt goed uit de tests. Reden genoeg (voor mij) om het een prima mammaplankje te vinden.

Een nieuwe techniek is het niet, het is gewoon een 'opwaardering' van een huidige techniek. Het verhoogt de geheugenbandbreedte aanzienlijk, en dat is wel wenselijk voor het videobewerken en gamen.

En de 845 is altijd al redelijk traag gewist in vergelijking met andere chipsets, omdat er slechts één geheugenkanaal is, wat de bandbreedte in een klap halveert.

Ik zeg niet dat het bord slecht is, maar voor videobewerken is het niet echt geschikt.. En voor niet veel geld extra heb je veel betere spullen.

Een ander voordeel van de P IV's met 800 FSB is dat ze standaard HyperThreading hebben, iets wat de prestatie ook aardig tegoed komt.

Ghostworld, wat denk je van het onderstaande.
Als je zelf nog een HD, DVD-ROM en CD-R hebt liggen en eventueel een Midi tower neemt i.p.v. de big tower, dat drukt de kosten enorm ! Kan je de ATI 9700 pro bijvoorbeeld nemen i.p.v. de Ti4800.

1 Asus P4PE Intel 845PE  (4 x AGP)  ATX   socket 478   400-533 MHz 
1 Chieftec Scorpio Serie: TA-10SLD   6x 5,25" / 2x 3,5"   6x 3,5"   ATX 
1 Div.  Case ventilator   voor inbouw in towers   92x92x25 mm 
1 GeForce 4 Ti 4800SE  128 MB DDR-SDRAM   nVidia GeForce4 Ti4800SE   AGP 8x   350 Mhz 
1 Intel Pentium 4  2400 MHz   8/512 KB   socket 478   533 MHz 
2 Kingston DIMM 256 MB   PC2700   2,5 
1 Plextor PX-W4824TA   48/24/48x   4096 KB   ATAPI 
1 Samsung SD-616Q   16/48x   110/90 ms   ATAPI 
1 WD Caviar   80,0 GB   8,9/8192/7200   U-100 IDE 

Waarom zou ie een Geforce 4 Ti 4800 (= Ti 4400) nemen? De Radeon 9700 kost ongeveer hetzelfde en presteert een stúk beter.

Verder is de P4PE redelijk snel aan het verouderen.. Ook is er geen RAID, twee geheugenkanalen etc, wat de prestatie sterk verlaagt.

Geplaatst door Steve
Waarom zou ie een Geforce 4 Ti 4800 (= Ti 4400) nemen? De Radeon 9700 kost ongeveer hetzelfde en presteert een stúk beter.

Verder is de P4PE redelijk snel aan het verouderen.. Ook is er geen RAID, twee geheugenkanalen etc, wat de prestatie sterk verlaagt.

Zit toch 100 euro verschil tussen die videokaarten hoor !

RAID, twee geheugenkanalen etc, verhoogt t.o.v. de "huidige standaard" de prestatie. Daar betaal je dan ook voor.

Als je budget ongelimiteerd is, tuurlijk meteen nemen al dat spul. Moet je een beetje op de knip letten, dan moet je jezelf afvragen wat je op dit moment "snel" vindt en wat je bereid bent te betalen voor alles wat je daar bovenop in snelheid wil winnen.

Videobewerking is wel een mooi voorbeeld. Het editten op zich vraagt niet zoveel, het renderen wel. Of ik nou 8 uur of 4 uur op een rendersessie moet wachten. Pak dan een aparte (oudere) pc voor videobewerking zou ik zeggen. (gebruik er zelf een P3 733 met 256 RIMM en 40GB 7200 WD voor. Met een Riva TNT2 32MB kaartje nota bene...) Kan je ondertussen gewoon verder klooien op je "hoofd" pc.

Wat ik bedoel te zeggen is... Waar liggen je prioriteiten ?

Laatst bewerkt:
Zoveel extra betaal je er niet voor.. Terwijl die dingen wel bijna een must zijn als je vlot wilt videobewerken. En die GF4 Ti is sterk aan het verouderen..

Maar inderdaad, de topicstarter maakt beter eens z'n prioriteiten bekend.

mijn prio...ja...dat is een terechte vraag steve..
Wel erg moeilijk overigens. Natuurlijk wil je graag een alleskunner maar ik begrijp ook wel dat dat gezien mijn budget eigenlijk onmogelijk is.:(

Op zich is het idee van Thadon zo gek nog niet. Ik laat de oude pc gewoon werken en gebruik de nieuwe voor Games en foto bewerking. Ik heb toch de tijd. Ben geen pro dus werkdruk is er niet :D

De hightower laten vallen voor een betere grafische kaart.. die keuze is zo gemaakt. Dat doe ik...

Ook heeft don wel gelijk met die kosten voor nieuwe technieken. Maar ja...dat is nou precies wat het moeilijk maakt voor een gewone gebruiker als ik. Natuurlijk heb je dat probleem altijd maar omdat je het nu zelf wilt gaan bouwen is het toch een stuk anders. Je garanties liggen ook heel anders...

what about het voorstel van don??:)

Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij dat je beter niet voor een 845PE gaat. Als je dan echt bij de 533 FSB wilt blijven, ga dan liever voor een moederbord gebaseerd op de Intel E7205 chipset, deze ondersteunt ook twee geheugenkanalen en alle nieuwste snufjes. En een P IV met 800 FSB moet er zonder veel moeite op werken, dus in de toekomst is het ook wel bruikbaar.

Bijkomend voordeel is dat je ook RAID kan gebruiken, wat volgens mij toch een must is bij het videobewerken.

Geplaatst door Steve
ga dan liever voor een moederbord gebaseerd op de Intel E7205 chipset, deze ondersteunt ook twee geheugenkanalen en alle nieuwste snufjes. En een P IV met 800 FSB moet er zonder veel moeite op werken, dus in de toekomst is het ook wel bruikbaar.
helaas is de prijs ook vergelijkbaar met die van de i875. Dus echt veel schiet je er niet mee op.

Kom je inderdaad weer op veel hogere bedragen uit:
(van hoog naar laag)

P4C800 DeLuxe
(S-ATA RAID, Gb-LAN, FireWire en sound) Intel 875P ATX socket 478 800 MHz EUR 259,00

P4G8X Deluxe
(S-ATA RAID, Gb-LAN, FireWire en sound) Intel E7205 ATX socket 478 400-533 MHz EUR 229,00

P4PE
(onboard LAN, sound) Intel 845PE ATX socket 478 400-533 MHz EUR 109,00

En voorts een (weliswaar wat ouder) artikel over de i7205 chipset op tomshardware : http://www6.tomshardware.com/motherboard/20021125/intel_granitebay-20.html

Over de twee geheugenkanalen. Videobewerking is natuurlijk fun en snelheid is daarbij zeker belangrijk.

Maar het lijkt mij dat Don gelijk heeft dat ik die bewerking net zo goed op mij huidige pc kan doen.
:confused::confused::confused:

de huidige is overigens een pentium 4 1,5 gig met geforce 2 64 mb en 256 Ram.

Laten we wel wezen. Als ik 2 jaar geleden had gezegd dat ik videobewerking zou gaan doen met dit systeem had waarschijnlijk iedereen gezegd...dat is een goede pc voor dat soort werkzaamheden.:D

Het is dan ook moeilijk voor een gebruiker als ik om in deze discussie het verschil tussen twee zaken te vinden.

Volgens mij gaat het nu hier over
Het is het nieuwste van het nieuwste(waarschijnlijk ook het beste) of het beste voor het geld met een wat oudere beproefde techniek. :confused:

Tja, jij moet 't weten. Ofwel neem je een licht verouderde moederbord (dat redelijk snel verouderd en te traag zal zijn), ofwel koop je nu een recent moederbord dat zeker nog lang kan meegaan..

Geplaatst door Steve
Tja, jij moet 't weten. Ofwel neem je een licht verouderde moederbord (dat redelijk snel verouderd en te traag zal zijn), ofwel koop je nu een recent moederbord dat zeker nog lang kan meegaan..
jouw voorkeur is in ieder geval duidelijk ;)

Wat heb je nu eigenlijk voor moederbord?

Asus P4T533 met PC4200 RDRAM. De P4T533 is op zich wel een aanrader, goedkoper dan bijvoorbeeld de P4G8X, maar het geheugen is dan weer een stuk duurder..

Ja. Of je wacht nog even en koopt over een tijdje een licht verouderd (relatief begrip in de compu techniek he..) mammaplankje...

Geplaatst door thadon
Ja. Of je wacht nog even en koopt over een tijdje een licht verouderd (relatief begrip in de compu techniek he..) mammaplankje...
Of hij koopt een moederbord gebaseerd op de Springdale (865)-chipset.. Het broertje van de 875, ook twee geheugenkanalen, 800 FSB en de nieuwste technieken. Het enige wat ie in tegenstelling tot de 875 niet heeft is het zogenaamde PAT (Performance Acceleration Technique), maar dat maakt echt weinig uit voor de prestatie.

Deze bordjes (oa de Asus P4P800) komen binnenkort op de markt.

Mmm, wat kosten de bordjes die op die tsjipslet geaseerd zijn dan ?

Geen idee, ze zijn nog niet te koop. Maar ze zullen iig een stukje goedkoper zijn dan bv. de P4C800.

Geplaatst door Steve
Asus P4T533 met PC4200 RDRAM. De P4T533 is op zich wel een aanrader, goedkoper dan bijvoorbeeld de P4G8X, maar het geheugen is dan weer een stuk duurder..

Ik bedoelde eigenlijk wat de topicstarter nu voor een moederbord heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan