PC doets niets meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankgroes

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2008
Hallo allen,

ik heb een probleem, maar dat begrijpen jullie natuurlijk.

Ik heb een Sony Vaio W1 desktop met Windows XP.
Sinds enkele dagen heb ik last van verschillende BSOD, mijn pc reageert niet meer en ik kan enkel afsluiten na het ingedrukt houden van de aan-uit knop.

Ik heb verschillende meldingen gehad, er is geen pijl op te trekken.
Ik heb opgestart met F8 en geprobeerd in de veilige modus er in te komen, ook dit lukt niet.
Na een recovery via de disk van Sony die bij het systeem geleverd werd, krijg ik de melding dat setup niet compleet is.
Het scherm valt op zwart en er wordt opnieuw opgestart met als resultaat een zwart scherm.
Ik heb werkelijk geen idee hoe BIOS werkt en ga er niet blind in rommelen en experimenteren maar vanzelf zal de pc zich niet herstellen.

Wie weet een oplossing, wat is de oorzaak en wat kan ik er aan doen?

Aub hulp met het oplossen van dit probleem.

Bedankt,

Hoi !

Vaak zijn verschillende foutmeldingen in een BSOD een indicatie voor defect geheugen.

Als je meerdere modules hebt, probeer dan eens de een en daarna de ander.

Je kunt ook memtest (http://www.memtest86.com/download.html) downloaden, op een floppy of bootable CD zetten, daarvan opstarten en de test een aantal uren laten draaien.

Greetz,

Harry.

BSOD's komen er niet zomaar.
Het lijkt er op dat er bepaalde hardware in je pc aan het overlijden is. Het kan het geheugen zijn of de harddisk.
Op internet kun je vaak tools (software) downloaden die je op een cd brand om van op te starten, daarmee kun je dan vervolgens je geheugen of harddisk testen.

Zie bijv;
http://www.ultimatebootcd.com/

Hoi, ik had memtest gedownload gister maar daar liep de pc ook op vast.
Ik kan nu helemaal niets meer, geen opstartdisk maken, geen bootcd, ik zie enkel zwarte schermen en kan alleen aan/uit gebruiken.

Ik kan ook niets meer nakijken en safe modus werkt niet.

Ik ben echt pissed, meer dan 3000 muzieknummers zijn foetsie :mad:
Gelukkig backup ik mijn foto`s eens per week :thumb:

Hoi, ik had memtest gedownload gister maar daar liep de pc ook op vast.
Ik kan nu helemaal niets meer, geen opstartdisk maken, geen bootcd, ik zie enkel zwarte schermen en kan alleen aan/uit gebruiken.

Ik kan ook niets meer nakijken en safe modus werkt niet.

Ik ben echt pissed, meer dan 3000 muzieknummers zijn foetsie :mad:
Gelukkig backup ik mijn foto`s eens per week :thumb:

zoek eens een mogelijkheid om een boot-cd van Linux te maken, linux installeren --> dan nog een keer proberen om met memtest (voor linux) je geheugen te testen.

bedankt voor je reactie,

echter weet ik wel hoe een pc werkt als hij werkt :cool: maar met problemen dan ben ik niet zo snugger.

Ik begrijp niet hoe ik iets kan installeren en een cd kan maken als ik er uberhaupt niet in kom, misschien voor jullie appeltje eitje maar voor mij 1 groot drama.

bedankt voor je reactie,

echter weet ik wel hoe een pc werkt als hij werkt :cool: maar met problemen dan ben ik niet zo snugger.

Ik begrijp niet hoe ik iets kan installeren en een cd kan maken als ik er uberhaupt niet in kom, misschien voor jullie appeltje eitje maar voor mij 1 groot drama.

/Mij ook hoor, kep namelijk geen brander in mijn laptop\

Back to topic:

Heb je toevallig buren met een brander die je even kan gebruiken ? dan zou dat probleem alvast opgelost zijn. tenminste. als je linux uberhaupt geinstalleerd krijgt.

...ik zie enkel zwarte schermen en kan alleen aan/uit gebruiken...

Je krijgt totaal geen beeld meer?
Dan kan het ook goed de grafische kaart zijn. Als je er hand mee bent kun je er 1 proberen uit een andere PC.
Als dat het is hoef je nog niet perse de data op je schijf kwijt te zijn.
Anders zal het best de processor kunnen wezen.

btw. Als je de pc nu aanzet, geeft ie dan nog piepjes van je moederbord? Dat kan ook duidelijkheid geven.

Edit: Als je niet eens beeld krijgt (dus bios doorkomt) zal dat met Linux nog niets helpen

Laatst bewerkt:
Je krijgt totaal geen beeld meer?
Dan kan het ook goed de grafische kaart zijn. Als je er hand mee bent kun je er 1 proberen uit een andere PC.
Als dat het is hoef je nog niet perse de data op je schijf kwijt te zijn.
Anders zal het best de processor kunnen wezen.

btw. Als je de pc nu aanzet, geeft ie dan nog piepjes van je moederbord? Dat kan ook duidelijkheid geven.

Edit: Als je niet eens beeld krijgt (dus bios doorkomt) zal dat met Linux nog niets helpen

Het hoeft niet perse zijn videokaart te zijn. Want als die kapot is, dan zie je strepen verticaal in alle kleuren.

@Frankgroes,

Probeer inderdaat even de videokaart (als het wel een losse is) los te klikken (wel voorzichtig heh;)) en even uitproberen op een andere pc.

even voor het gemak, dit is mijn pc

http://images.vnunet.com/v7_images/hardware/medium/sm_sony73.gif

ik kan dus niet, zoals bij torentjes, kaarten eruit halen of geheugen erbij plaatsen.
Dat maakt het lastig,

bij het opstarten maakt de pc 1 piepje en that`s it.
Verder kan ik dus niets branden met mijn laptop want ik heb er geen brander voor.
Dichtsbijzijnde buren wonen op 300m ofzo, dus niet ff snel een deurtje verder.

Groot probleem dus voor mij, mijn pc draait 24-7 al 3 jaar lang en ik kan het mij niet veroorloven om lang zonder te zitten, al mijn boekhoudkundige praktijken staan er op en dat is meteen de drempel om de pc ergens heen te brengen voor reparatie.

ehm, HELP..:(

even voor het gemak, dit is mijn pc

http://images.vnunet.com/v7_images/hardware/medium/sm_sony73.gif

ik kan dus niet, zoals bij torentjes, kaarten eruit halen of geheugen erbij plaatsen.
Dat maakt het lastig,

bij het opstarten maakt de pc 1 piepje en that`s it.
Verder kan ik dus niets branden met mijn laptop want ik heb er geen brander voor.
Dichtsbijzijnde buren wonen op 300m ofzo, dus niet ff snel een deurtje verder.

Groot probleem dus voor mij, mijn pc draait 24-7 al 3 jaar lang en ik kan het mij niet veroorloven om lang zonder te zitten, al mijn boekhoudkundige praktijken staan er op en dat is meteen de drempel om de pc ergens heen te brengen voor reparatie.

ehm, HELP..:(

Trouwens. 1 vraag. Je hoort 1 piep dus dat is goed. welke kleur heeft het lampje van je monitor? Groen is aan, Knipperent is niet goed. en krijg je toevallig ook een melding " No Signal" ? die melding krijg je namelijk als de videokaart niet meer werkt en dus geen beeld naar je monitor kan geven omdat de pc denkt dat er geen videokaart Of stekker is aangesloten.

Laatst bewerkt:
ik heb twee lampjes, een groene en een oranje, ze knipperen niet.
de melding no signal heb ik niet gehad.

3 jaar lang vol continue bedrijf... Dan kun je hem wel afschrijven.
Je bent erg afhankelijk van je systeem, dan zou ik niet lang moeilijk doen en snel een andere pc opzoeken voor je werk.
De harddisk in die Sony zal ook een standaard schijf zijn die je evt. als slave in een nieuwe pc kunt aansluiten. Zo kun je mogelijk nog data er vanaf halen.

ik was er al bang voor dat dit antwoord zou volgen.
Natuurlijk weet ik dat een pc ook slijt maar ik vond 3 jaar wat vroeg.

Voor dat ik ga kopen wil ik uiteraard alles geprobeerd hebben, dus mensen met een goed idee, kom maar op.

Bedankt vast voor de reacties, ik ga er maar eerst een nachtje over slapen.

maar heeft niemand meer een idee?
Ik kan de pc wel wegbrengen ter reparatie maar ik heb geen idee wat de kosten daarvoor gemiddeld gezien kunnen zijn?

Feit is dat de pc nu niets doet, ik simpelweg niet zonder kan en er een oplossing moet komen.
Kopen kan altijd maar is, als een reparatie het oplost, een overbodige beslissing.

Graag input!

Blue Screen of Death

ik zou ook even naar de moederbord kijken want je kan daar je BIOS refreshen

als je je moederbord refreshen moet je je BIOS baterijtje eruit hallen, pc aan zetten en dan weer baterij er in doen.

mechien dat het daar aan licht, en trouwens BSOD is meest al dat je RAM geheugen stuk is of je hardechijf

Laatst bewerkt:
lichtpuntje,

heb een dag de stroom eraf gehad, en bij het opstarten zag ik de melding "setup niet complete" dus die heb ik afgemaakt en hij startte daarna goed op en bleef werken.
XP was opnieuw geinstalleerd, updates eroverheen met SP2 en lopen als een nieuwe.
Hoera!..niet dus :evil:

Na installatie van een programma klapte hij op BSOD en de problemen waren terug.
Weer blijf ik hangen in het opstartscherm, dus weer via safemode erin en het bewuste programma verwijderd.
Daarna pc teruggezet naar een eerder tijdstip en opnieuw opstarten, maar het probleem bleef.

Dus vannacht weer de stroom erafgehaald en vanmorgen opgestart.
Hij liep netjes door en ik kreeg de melding dat de pc succesvol terug is gezet naar een eerder tijdstip.
Daarna wilde ik hem gelijk opnieuw opstarten (leek me beter) maar voordat mijn aanwijzer bij start was bevroor het scherm en kon ik weer niets anders doen dan resetten.
Het probleem wat ik toen weer had is dat de pc weer in de opstartfase blijft hangen.

Dus maar weer de stroom eraf en vanavond kijken wat er dan weer voor leuks gebeurt.

Ik ben inmiddels in alle staten en kan dat ding wel uit het raam gooien want ik heb geen idee wat er nu nog aan gedaan kan worden.

Nogmaals, ik kan geen batterijtjes eruit halen, geen geheugen verwijderen etc want mijn kast kan niet geopend worden, zie foto eerder dit topic.

Iemand een idee, ik sta overal voor open.

thanks,

Hoi !

Tja, dat zijn de nadelen van een niet-standaard ATX-kast !

Er is bijna zeker een hardware-fout en om die te kunnen oplossen moet de kast toch open !!

Vraag iemand met ervaring om je hierbij te helpen, of breng het ding naar een Sony-dealer.

Dat laatste houdt in dat je 'm minstens enkele weken kwijt bent, en wat betreft de prijs durf ik hier geen voorspelling te doen.

Ik heb 1 x in een soortgelijk apparaat een nieuw mobo gezet; de kosten daarvan bedroegen al meer dan € 300,=............

Nogmaals: de nadelen van een niet-standaard apparaat......

Greetz,

Harry.

Klopt Harry,

ik heb destijds gekozen voor een machine die volledig uitgerust is met alle hoogstandjes van die tijd, tegelijkertijd tv kijken audio luisteren noem maar op.
Tja het risico dat er iets kapot gaat is altijd aanwezig maar bij mij niet makkelijk op te lossen.

Sony heb ik al gebeld, kende daar iemand die wel wat kan regelen tegen een gereduceerd prijsje, maar dan zou ik toch nog op minstens €400,- uitkomen.
De standaard kosten voor een dossier, zoals ze dat noemen, het ophalen, het onderzoek en de rest komt meestal (9 van de 10 keer) boven de € 600 ! pleuro(p):evil: uit.
Belachelijk duur, en voor dat geld koop je ook een redelijke nieuwe machine.

Voor mij is het alleen zuur dat mijn design pc, want dat is het toch wel, nu kapot is en ik zo`n lelijke miditower met al dat losse spul moet kopen.
Want een nieuwe pc komt er, liefst 5 minuten geleden al..

ben ik weer,

ik kon het toch niet laten..:D

even de kast opengemaakt, heb toch geen garantie meer ofzo, en dat de plaat kapot gaat dat neem ik voor lief.
In ieder geval het geheugen eruit getrokken, alle connectors losgekoppeld en met een perslucht busje alles schoongespoten, daarna de stofzuiger eroverheen gehaald en weer alles aangesloten.

Stekkertje erin en afwachten wat happens.

Wel, het loopt als een tietje, ik heb 20x een programma geinstalleerd en weer eraf gehaald.
Ik heb muziek gevonden op het www en deze afgespeeld en gebrand op een schijfje.
Geen errors, geen vastlopers, geen zwarte schermen, geen geloei van de ventilatoren.
Het ziet er naar uit dat een grote schoonmaak de uitkomst bleek.:thumb:

Ik hoef nog geen euri`s te reserveren voor een nieuwe pc want zolang de mijne loopt ben ik tevreden.

Wat mij betreft kan dit topic dus dicht, mocht het toch vastlopen dan open ik een neue..

Allen bedankt voor het meedenken! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan