PC freezed bij intensief gebruik videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thiemo

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2011
Berichten
335
Hallo allemaal,

Mijn PC heeft het een hele tijd lekker gedaan bij het spelen van (zware) games., maar sinds vandaag is het weer mis.
Telkens als ik een zware game speel die veel van m'n videokaart vereist freezed de hele PC na een tijdje. Die tijd verschilt van 10 minuten tot anderhalf uur.

Type videokaart: MSi R6870HD, niet overclocked, geen aanpassingen aan gedaan.
Software GPU: AMD Catalyst 12.6 (nieuwste)
Games: Lord of the Rings Online, Spec Ops The Line, en meer

De oorzaak is dus duidelijk de videokaart, maar hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Groeten Thiemo
 
Welke voeding zit er in je PC? Dat kan de oorzaak zijn...
 
Is de videokaart actief of passief gekoeld? Kan namelijk zijn dat er tussen de ventilatoren te veel stof zit of dat hij uberhaubt niet draait als hij kapot is.
 
Wat is het verschil tussen actief en passief?

Wat ik wel weet, is dat de ventilatoren allebei goed draaien, en voor zover ik gezien heb, zijn de temperaturen nooit hoger gegaan dan 50 graden
 
actief = met een fan en passief = zonder fan

controleer ook de temperaturen van je processor
 
Ik heb op mijn processor ook al een extra grote koeler zitten.
CPU: i5-2500K
Temperaturen zijn altijd tussen: 40 en 60 graden, daar ligt het dus ook niet aan.
 
Ik zou zeggen dat het aan het GPU ligt, maar van zo'n afstand kan ik daar niet heel zeker van zijn.

Heb je de temp. van het GPU gemeten?
Heb je eventueel een ander GPU om te testen of het daarmee werkt.
 
Ik heb helaas geen andere GPU, maar de temperaturen van de huidige GPU zijn normaal.
 
Ik weet niet precies wat minidumps zijn, maar wat ik wel weet is dat als de pc freezed, alles gewoon vastslaat inclusief geluid, en de enige optie is om de reboot-knop of de power-knop in te drukken
 
Welk van deze programma's moet ik precies downloaden en gebruiken?

Nog even iets wat me opviel: In apparaatbeheer staat 1 "apparaat" zonder besturingssoftware.
Dit apparaat heet "SM-buscontroller" en er valt geen software voor te vinden. Misschien ligt het probleem daarbij?
 
Dit is een samengestelde PC. De drivers van het moederbord eb ik allemaal van de site van Asrock gehaald (H61DE/S3)
En geïnstalleerd.
 
Ik heb het programma uitgepakt en opgestart, maar er staat verder niets bij. Dus dan zou die ook niks gevonden hebben vrees ik.
 
O, dan is het toch een probleem dat niet door Windows geregistreerd wordt.

Heb je nog een andere pc om onderdelen mee uit te wisselen? Of anders van vrienden/familie/buren in de buurt?
Zoja, probeer eens de grafische kaart uit te wisselen.
Kijk steeds bij beide pc's of het onderdeel werkt of niet!

EDIT:
Kun je erachter komen of de pc eigenlijk door gaat na zo'n fout?
zet bijvoorbeeld een mp3tje open, en kijk of die door blijft spelen.

En blijft het ledje knipperen die indiceert dat de pc bezig is?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit naar het LEDje gekeken, zal er de volgende keer op letten.
Als ik bijvoorbeeld een game speel, gaat de muziek van het spel wel gewoon door, ookal staat de hele PC vast.
Maar wat me is opgevallen is dat de PC heel soms wel eens vastslaat als ik gewoon aan het browsen ben, en de videokaart eigenlijk gewoon idle is.

De muziek gaat soms door en slaat soms ook vast. Het is eigenlijk een heel varierend probleem...
 
Okey, dat veranderd de zaak...

Heb je al een clean Windows install geprobeerd?

Probeer een 100% clean install:
Formatteren, plain windows erop, en alle drivers installeren.

Dat wil misschien helpen.
Dan kun je er iig 100% zeker van zijn dat het geen softwarematig probleem is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan