pc gaat vanzelf aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joey1973

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Op de verjaardag van mijn dochter hebben een paar kinderen op haar pc (vista) gespeeld. Sindsdien gaat de pc op verschillende tijden automatisch aan, zelfs als de pc helemaal is uitgeschakeld. Ik heb niet kunnen ontdekken of er regelmaat in het inschakelen zit. Ik heb wel de pc helemaal gescand omdat ik in eerste instantie aan een virus dacht.
Na wat zoeken op google heb ik wat gelezen over WOL in de bios, dat zou de boosdoener kunnen zijn.
Wie kan mij stapsgewijs vertellen hoe ik daar precies inkom en wat ik kan aanpassen?
Alvast bedankt

Hoi,
als dat zo was dan zou het al eerder gebeurd zijn dus het Bios kun je wel uitsluiten, zet als eerste stap een systeemherstelpunt terug.
Neem aan dat het jonge kinderen waren die overal aangezeten kunnen hebben, energie-instellingen enz.
Maak een volgende keer van te voren een systeemherstelpunt dat je naderhand weer terug kan zetten.

Laatst bewerkt:
Dank je, dat scheelt al. Ik ga kijken of het lukt met een systeemherstelpunt. Ik moet er eerst 1 aanmaken zag ik. Kan ik er 1 aanmaken in het verleden?

Kan ik er 1 aanmaken in het verleden?

nee, dat gaat niet, alleen de huidige toestand komt in aanmerking. En een volledig uitgeschakelde pc die vanzelf opstart ? Nog nooit meegemaakt !

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, er is uiteindelijk (na 3 verschillende volledige scans) toch een virus gevonden; windows.tools.disabled
Nu moet ik het nog proberen te verwijderen, na opnieuw opstarten vind malwarebytes hem steeds weer opnieuw
Op google staan meer problemen met het opstarten van een uitgeschakelde pc, ik ben gelukkig niet de enige ;-)

Bij mij kwam dit door de wakeonlan functie. google het even dan krijg je meer info over hoe je het uit moet zetten
Verder de jeans het komt niet door windows aangezien windows geen startup kan triggeren ook geen progammas

Goedemorgen,

Heb je vraag even in de juiste sectie gezet hij hoort hier even beter thuis volgen s mij.

@Modag, dank je.
@Laurens die WOL had ik idd zelf ook gevonden, maar ik kan niet vinden hoe ik dat stapsgewijs kan verhelpen.... in dat opzicht ben ik niet zo handig en ben ik dus erg blij met dit forum!

Bij mij kwam dit door de wakeonlan functie. google het even dan krijg je meer info over hoe je het uit moet zetten
Verder de jeans het komt niet door windows aangezien windows geen startup kan triggeren ook geen progammas

dat bedoelde ik net.

Hoi,
als dat zo was dan zou het al eerder gebeurd zijn dus het Bios kun je wel uitsluiten, zet als eerste stap een systeemherstelpunt terug.
Neem aan dat het jonge kinderen waren die overal aangezeten kunnen hebben, energie-instellingen enz.
Maak een volgende keer van te voren een systeemherstelpunt dat je naderhand weer terug kan zetten.
@Mik Je 2e zin ontkracht je eerste direct, de kinderen kunnen misschien ook in de bios "prutsen"

@TS Wat voor moederbord heb je? Dan kunnen we je wel uitleggen hoe WOL uitgezet kan worden, je hebt los van WOL ook Wake On USB en nog een paar opties wat ook het probleem kan geven.

Even een stukje van internet geplukt:
In een Award-Bios vindt u deze instellingen via Power/PowerUp Control. U geeft hier bijvoorbeeld aan dat uw pc weer moet starten na stroomuitval, of bij modemactiviteit. Wat er precies mogelijk is verschilt per BIOS, en hangt bovendien soms af van uw computervoeding. Let er overigens ook op dat de optie Automatic Power Up op Disabled staat, want anders zal de pc dagelijks of op een bepaald tijdstip opstarten. In sommige BIOS'en heet deze optie overigens Power Up By Alarm.
Bron: KLIK

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan