Pc loopt vast bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelcow

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2007
Sinds een tijdje loopt mijn pc steeds vast.

Eerst (iets van een jaar-half jaar geleden) meestal alleen tijdens het gamen.
Daarna (4 maand geleden ofzo) deed hij het ook vaak wanneer ik hem ging opstarten, hij liep dan vast wanneer bureaublad verscheen.
En nu (sinds 2 dagen) is het helemaal erg.
elke keer dat ik de pc aandruk loopt hij vast tijdens het blauwe scherm met "windows" ofzo (dus niet tijdens het laden). maar tussen het laden van windows en het daadwerkelijk opstarten gaan mijn beeldschermen uit ofzo (oranje lampje verschijnt eerst, daarna knipperen) en dan slaat hij weer aan. Heel soms loopt hij niet vast en kan ik (zoals nu) er zonder moeite achter, maar uiteindellijk loopt ie weer vast.

Ik heb mn pc al schoongemaakt van binnen, maar blijkbaar heeft dat niet geholpen.

Help mij a.u.b.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je hebt de pc al schoongemaakt maar heb je ook de processorkoeler goed schoongemaakt?
Controleer ook even je temps want het lijkt toch echt wel een temperatuur probleem zo op het eerste gezicht.

Modag

Vernieuw je koelpasta tussen processor en koelblok eens vaak is dat een probleem van vast lopen.
Tevens kan de chipset dit probleem ook veroorzaken door slechte koeling hierbij kun je ook even de koelpasta vernieuwen.

Oke, ik dacht zelf ook al wel dat het iets met temperatuur te maken had, alleen is mijn processor altijd zo'n 30-40 graden (nu zelfs 26 graden). Had er vanaf het begin al een goeie koeler op gezet. Zou het niet iets te maken kunnen hebben met de koeling van m'n videokaart (ATI Radeon 1950xtx)? Heb hier namelijk geen extra koeler voor gehaald. Ook aangezien mijn 2 beeldschermen die ik erop heb bij het opstarten aan en uit gaan ofzo.

vanaf mijn eerste post tot nu is mijn pc merkwaardig nog steeds aan, hij is nog steeds niet vastgelopen. Ik heb hem zeg maar aan laten staan toen ik ging werken dus is die niet intensief gebruikt. misschien nog wat handige info

Hoe ziet apparaatbeheer eruit?
Zit er "externe" randapparatuur aan de pc: webcam, hdd, blue tooth dongle etc. etc. ?

Hallo Pasja,

Ik heb er momenteel geen webcam op, wel een micrifoontje van Creative en een versterker voor mijn boxen van Sony.Voor de rest dus 2 beeldschermen.

Mijn 2 jaar oude pc is trouwens voorzien van:

Thermaltake Soprano behuizing
Thermaltake toughpower 600w voeding
Kingston 1gig (667mhz)
Maxtor 160g
3D Club X1950XTX
MSI Platinum moederbord
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ (met Zalman koeling)

Koppel die versterker en dat microfoontje eens los, wat gebeurt er dan?

Oke.. Maar het zou hier in principe niets mee te maken moeten hebben neem ik aan? hij loopt alleen vast tijdens het opstarten en voorheen tijdens intensief CPU gebruik. Zelf denk ik dus dat er iets met mijn videokaart is??

Alles kan, van defect geheugen, een slechte voeding, een virus, een brakke videokaart tot een vervuilde computer. Je moet ergens beginnen.

Maar de verschijnselen die mijn pc vertonen zijn dus niet typerend voor 1 bepaald ding??

Helaas:

externe apparatuur,
videokaart,
voeding,
geheugen,
stof

zijn zo wat dingen die allemaal dit gedrag (mede) zouden kunnen veroorzaken.

Oke, ik heb mijn pc ten eerste van binnen schoongemaakt.
ten 2e heb ik memtest uitgevoerd en geen fouten.
ook heb ik het idee dan mijn voeding nog goed zijn best doet. hoe test ik mijn trouwens of mijn voeding n mijn videokaart nog goed zijn?

Voeding : als leek niet.
Videokaart : in een ander systeem plaatsen of andersom, een videokaart lenen en die in je eigen systeem plaatsen.

Misschien opgelost?

Ik ben er net achter gekomen (kan misschien toeval zijn geweest) dat, toen ik mijn extra beeldscherm als hoofdmonitor had gekoppeld en mijn oude hoofdmonitor dus niet had aangesloten, mijn beeldscherm niet meer opnieuw contact maakte met de pc en de pc zelf niet vast liep :D
Zou dus mijn andere beeldscherm het probleem geweest kunnen zijn?? of misschien alle 2 de beeldschermen wel? het zijn namelijk nog van die ouderwetse grote lompe dingen. misschien dus maar beter overstappen op een leuk TFT-schermpje..

Groet..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan