PC loopt vast bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolliepop

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een probleem als ik m'n pc opstart.
Ik zet 'm aan, hij gaat gewoon zoals altijd snel aan.
Alle inconen in taakbalk staan er dan, en na 2 seconden worden ze allemaal wit (een soort papiertje dat wit is, met een vouw linksbovenin)
Alles 'bevriest' dan, muis doet het gewoon, als ik iets aanklik gebeurt er niets. Als ik dan m'n muis in mn taakbalk houdt, dan zie je het 'zandlopertje' (in windows 7 een rondje dat rondcircelt)

Na 20 seconden zijn de icoontjes gewoon weer normaal, en doet alles het gewoon. Als ik iets aanklik tijdens het vastlopen, en het vastlopen is klaar (dus als alles het weer doet) voert hij dat uit. Dus stel ik klik een icoontje van mail aan, opent mail. Dit geldt ook voor het bureaublad zelf (icoontjes)

Drivers allemaal up to date, alle windows updates die beschikbaar zijn geinstalleerd, virusscanner laten lopen (geen virussen). Ook heb ik er maar 1, en niet 2 die elkaar in de weg lopen oid.
Ik heb een SSD als C schijf, dan 2 harde schijven voor opslag, eentje daarvan is voor backups. Daaraan zou het trouwens niet moeten liggen.

Ik kan een filmpje maken, maar niet nu, mijn camera is ter reparatie.

Probeer eens simpelweg een systeemherstel.

Vanuit veilige modus. F8 bij het opstarten.

Laatst bewerkt:
Systeemherstel is inderdaad een oplossing van voor het probleem ontstond.
De oorzaak heb je dan misschien nog niet te pakken.
Heb je onlangs iets geinstalleerd waardoor er meer processen en/of services opstarten?
Herinner je je nog een actie waardoor het ontstaan kan zijn?

Mocht je systeemherstel uitvoeren moet je daarna al je updates controleren.

Laatst bewerkt:
Als ik m'n pc opstart, vlak daarvoor F8 doe en dan 'uw computer herstellen' of iets dergelijks (dat hij dingen gaat oplossen) kan ik niets doen.
Ik moet wat aanklikken (volgende) maar m'n toetsenbord en muis worden uitgezet, dus dat gaat niets worden...

Verder herrinnre ik me geen actie waardoor ik meer services ga gebruiken.
M'n pc is zelf gebouwd, I7 3770K SSD, HDD 660TI etc

Daar ligt het dus niet aan, dat m'n pc het niet aankan.

Het is zoiets als dit probleem:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...7-loopt-na-opstarten-vrijwel-onmiddelijk-vast

Dan zonder dat virusscanner gedoe formatteren etc maar de omschrijving van het probleem komt overeen met die van mij.

Laatst bewerkt:
Als ik dit lees van de link die je gaf:
Nu heb ik woensdag mijn computer geformatteerd en Windows opnieuw geinstalleerd, maar nadat ik 'm vandaag voor het eerst opnieuw opstartte na een lading updates liep alles vrijwel gelijk weer vast, en ik kan er maar niet vanaf komen..
Dan zou het een apparaat kunnen zijn.

Moet je voorstellen, als windows is geinstalleerd staat alles op automatische updates, je moet dat echt voor je online gaat op alleen melden instellen, anders gaat windows alle updates inclusief de optionele installeren, en die kunnen voor problemen zorgen, ook windows na een install updaten heb je tegenwoordig geavanceerde kennis voor nodig, hoe droevig ook..

Hier alles over Systeemherstel:
207mb77.jpg

Ok, je vertelde dat je zelf je computer bouwde, heb je ook zelf de bios ingesteld???

Laatst bewerkt:
M'n programma's onderin zijn ook voor m'n HDD (dus niet-windows schijf) dus de helft gaat dan niet werken.
De helft van wat op m'n bureaublad staat is dus van een andere schijf.

Grafische opbouw heeft het niets mee te maken denk ik, ik kan battlefield 3 op 60 FPS (ultra 1920x1080) spelen, dus een bureaublad....
Ik heb trouwens niets geformatteerd hoor, ik bedoelde alleen hetzelfde probleem als in het andere onderwerp.

Alleen toetsenbord/muis zitten aangesloten op m'n pc, verder is er eigenlijk niets..... behalve Videokaart etc maar zonder dat ook geen beeld ...

Maar als ik zo'n systeemherstel doe ben ik alle laatst geinstalleerde programma's weer kwijt, en ook alle updates.

Grafische opbouw heeft het niets mee te maken denk ik typte je, maar in de opbouw van de pictogrammen op je bureaublad wordt het grafisch verstoort.
Dat hoeft niet persee aan je videokaart te liggen, kunnen ook andere onderdelen zijn die het grafische gedeelte 20 seconde blokkeert.

Of je programma's die geinstalleerd kwijtraakt ligt er aan hoe vers het herstelpunt is.
Alles wat je installeerde nadat je het herstelpunt maakte die je gebruikt is inderdaad niet meer geinstalleerd.

Dat je niks formateerde weet ik, ik citeerde dat uit de link die je gaf.
Toch als je het probleem op wil lossen en de oorzaak wil achterhalen zou je een systeemherstelpunt terug kunnen zetten om te kijken of het euvel weg is, en de programma's die je gaat installeren weer installeren en dan na elk programma wat je installeert een nieuw herstelpunt maken.
Mocht je dan een programma installeren die het veroorzaakt door misschien wat instellingen die grafisch te veel vergen weet je in ieder geval welk programma het veroorzaakt.
Zo kan je misschien bij de bron komen.

En je typte:
M'n programma's onderin zijn ook voor m'n HDD (dus niet-windows schijf) dus de helft gaat dan niet werken
kan je dat wat duidelijker onderbouwen? programma's onderin? snelkoppelingen van je taakbalk???

Laatst bewerkt:
Ik heb dus geen systeemherstelpunten, ook geen backups.

edit: alleen een herstel van gisteren, en vandaag (?)

Dat maakt dus niet uit, want toen was het probleem er ook al.

Ok,
ga naar het configuratiescherm > Systeembeheer.
in de volgende onderdelen kan je de opstarthuishouding beheren:
systeemconfiguratie en Services.
systeemconfiguratie:
Mocht je in de veilige modus op willen starten kan je in tabblad Computer opstarten onder Opstartopties Opstarten in veilige modus aanvinken. Laat minimaal aangevinkt en zorg dat er geen verbinding is met internet als je opnieuw op gaat starten in de veilige modus.
In tabblad Opstarten zie je wat er opgestart wordt aan processen.
Kan je vertellen hoeveel processen er daar aangvinkt staan?
Je ziet onder het kopje Opdracht de locatie en welk bestand er per regel wordt gestart.
In tabblad services kan je de windows services verbergen en zien welke niet microsoft services er zoal opstarten.

Vertel eerst eens wat je daar allemaal ziet.

Laatst bewerkt:
20 processen, niet allemaal actief (ongeveer 15 actief)
Is gewoon dropbox, virusscanner, java, etc. Da's zonder microsoft services.

Normaal waren dit er ook 20, en toen had ik nog geen last van die freeze.
Het is dus niet dat er zoveel processen zijn dat ie vastloopt, het is ook echt dat ie vastloopt, als ik iets aanklik dat het kadertje dan 'ingedrukt' is (zoiets als je iets in je taakbalk aanklikt en het niet loslaat, dat)

Het is dus niet dat m'n processor het niet aankan, dat weet ik zeker.
heb 16GB ram, dus m'n geheugen is ook niet vol.

we kunnen wat dingen nalopen, dat als je ergens op klikt het ingedrukt blijft, dat zie ik wel eens als een draadloze muis te ver van de ontvanger ligt, of dat die te dicht bij een electrisch apparaat ligt, maar dat verklaard niet dat je 20 seconde moet wachten op de opbouw van je bureaublad pictogrammen.
In de toekomst moet je systeemherstel zeker gaan gebruiken, je vertelt dat je maar van 1 dag een systeemherstelpunt hebt, heb je ze gister allemaal verwijderd dan?
als je het eerste scherm ziet van systeemherstelpunt terugzetten staat Aanbevolen herstelpunt aangevinkt.
Als je Een ander herstelpunt selecteren aanvinkt zie je ze allemaal, tenzij je systeemherstel voor gister uit had staan of al de punten hebt verwijderd.
Windows maakt ook automatisch systeemherstelpunten, dus kijk nog eens.

PS
toch zal je per proces moeten gaan kijken of er een opgestart item dat veroorzaakt om daar zekerheid van te hebben.
Je kan alle niet essientiele opstartitems eens uitvinken en de pc opnieuw opstarten (alleen in tabblad opstarten).
dan kan je dat lijstje uitsluiten als er niks verandert.
Hoe lang ging het goed met dit systeem?

Je kan ook gaan zoeken in de logboeken, maar dat kan best tijdrovend zijn, als je een tijd en datum weet van de gebeurtenis wordt dat al wat makkelijker.

Laatst bewerkt:
Dit bedoel ik niet met ingedrukt houden, ik bedoel dat als je in je taakbalk iets indrukt (en het ingedrukt houdt) er een soort kadertje omheen komt.
Dat is ook zo, als ik iets aanklik (en ook loslaat dan) blijft het zo staan (als hij dan vastloopt).

Als het vastlopen over is, start hij dan op.

Een systeemherstel van 16-12-12 gevonden, maar dat is weer wat té ver. Ik heb sinds 1-2 weken er last van. Ik ga dus niet van 16 december een systeemherstel maken, ik heb in die tijd veel veranderd, en dat ga ik niet allemaal overdoen, dat kost me dagen.

Wat zou ik moeten zien in logboeken? dat zijn allemaal codes enz, snap ik niets van.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je stelt vragen hier maar als ik je wil helpen met het op lossen heb je steeds van die "ja maar" verhalen.
Als je geen systeemherstel wilt doen van 16 12, dan is het je eigen wil.
Als je niet mee werkt kan ik je op mijn manier niet helpen, en wens ik anderen meer succes.
Veel succes.

PS
als je een probleem hebt op je computer zal je soms wat dingen moeten doen om de oorzaak te achter halen.
dat kan tijd kosten, maar daar leer je vaak wel iets van.
En alles wat je leert is mee genomen.
Ik snap dat vele meer in het gebruik van de computer geinteresseerd zijn, maar nu kan je die even niet goed gebruiken en zou je misschien een beetje moeite moeten doen om het 1 en ander proberen op te lossen.
Verder is dit geen winkel of een bedrijf die alles voor je doet, hier is het de bedoeling dat je zelf mee doet.

Ik wil je nog wel even schetsen als je je systeem wel zou herstellen met het systeemherstelpunt van 16 12, waarvan je in een eerder bericht melde dat die niet aanwezig was, dat je inderdaad veel wederom moet updaten en programma's installeren.
Met niet essientiele opstartitems uitschakelen zou je misschien kunnen achterhalen of het 1 van de processen is, zo werkt het met computers, je zal iets moeten onderzoeken als je zeker wil weten waar het aan ligt, je kan er geen conclusies op los laten.

Dus als je je systeem nu zou herstellen, en het probleem is er nog steeds, is het hardware of infectie, maar infectie zei je was niet aan de orde.
kan je deze logica een beetje volgen?

Dus lees alles wat ik heb getypt nog eens door en probeer het te begrijpen.
Misschien komt er over 5 minuten wel iemand hier met een gratis progje die je kan downloaden en hup plof klap alles is weer OK, dan mag je daarna nog 2 wensen doen.

Laatst bewerkt:
Er is vast wel een makkelijke oplossing dan de helft van de software op m'n pc eraf te gooien.

Ik wil niet veel zeggen, maar je bent hier ook nog maar 4 dagen, en ik zit hier al veel langer. Als je helpt, help dan goed, ik bedoel, ik zei net iets over icoontjes, en jij denkt aan een draadloze muis?

Het enige 'ja maar' is hier dat ik niet de helft van m'n software en andere dingen van 20+gb wil gaan verwijderen, om een opstartprobleem, er is vast een makkelijkere oplossing.

Verder zeg je dat het bijvoorbeeld komt door m'n processor of videokaart die problemen geven doordat grafische dingen gestoord worden tijdens het opstarten, of er teveel processen zijn?

Nu weer ontopic, anders haken we af.

Hoe kan ik het nou oplossen, wat valt er te zien in logboeken?
Ik kan geen systeemherstel doen dus.

Ik begrijp dat je geen geduld hebt en niet begrijpt wat windows is.
Als je er zo over denkt kan ik je niet helpen.
Op de vraag hoe lang dit systeem goed liep heb ik ook geen antwoord op gezien, daarmee valt me op dat je niet alles leest, neem de tijd er eens voor, je kan er wat van leren.
je wil zit in de weg, je wil me niet vertellen welke processen er starten, je wil eigenlijk een heleboel niet, je hoeft logboeken niet te begrijpen, als je vertelt wat je ziet daar aan rode kruisjes of gebeurtenissen van de tijd van dat je probleem plaatsvond, kan je dat alles hier neer plempen.

Mijn pc start 37 processen op, niks start hier op wat ik niet gebruik, ik start processen zelf wel op als ik de software die er bij hoort ga gebruiken en idem met de services. Nu is het wel zo daardoor dat mijn systemen dan ook jaren lang snel blijven.

Daarom zal ik ook nooit een printer van HP kopen LOL.

de starttijd van mijn pc met 4GB ram en een i7 2.80 GHz is dan ook altijd 1 minuut en 20 seconde.

Laatst bewerkt:
"Nu weer ontopic, anders haken we af."

Ik heb verteld dat het probleem sinds 1-2 weken speelt. Ik heb verteld dat er 20 processen starten, dat dit dingen zoals dropbox, virusscanner en microsoft + drivers dingen zijn.
Als je me niet kunt helpen reageer dan niet, ik heb liever dat er iemand reageert die me kan helpen, dat er iemand reageert die gewoon wat zegt.

Er is genoeg gezegd om je te helpen wat je allemaal wegwuift.
Maar ok, ik wens de volgende meer succes.

PS, wij zijn geen computers, wij zijn mensen.

Trouwens, "nu weer ontopic", mag ik vragen waar dat op slaat?
inderdaad, het is mijn probleem niet als jouw pc het niet doet, welwillende aardige mensen wil ik altijd wel helpen :)

Nu weer ontopic slaat op, graag verder met het probleem ipv ruzie te maken.
Als je ruzie wilt of een discussie wilt voeren prima, doe het via een privébericht svp, reageer daar aub dan en niet hier.

Iemand die me kan helpen? Alvast bedankt!

Nu heb je het weer over ruzie, waarom moet ik pv gaan sturen, dat kan alleen als je doneert of lid bent.
zoek het lekker uit lolliepopje. Mij neem je niet in de maling :D

Oke sorry ik wist niet dat je daarvoor moest betalen?
Als je me niet kunt helpen reageer dan aub niet meer, ik ben hier om mijn probleem op te lossen niet om gezellig te kletsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan