PC loopt vast, (Hardeschijf probleem)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
in het zoekveld (startknop en daar het zoekveld) intikken "logboeken" (zonder de ")

Het gaat om de fouten in het logboek die als Kritiek en Fout staan aangegeven.
Door op het kruisje ervoor te klikken worden de betreffende boodschappen zichtbaar gemaakt.
Bij zo'n boodschap staat ook een datum + tijd.
Kijk of er een boodschap staat die overeenkomt met de datum en tijd dat de PC vastliep. Daar zit dan vermoedelijk de fout.

Oke, dan wordt het nu wachten tot hij weer vastloopt en daarna even kijken wat het probleem is. Bedankt alvast! Ik laat de fout weten, mocht hij eruit komen.

Hij is weer vastgelopen op het tijdstip 9:27 (daarop stond de systeemklok). Ik kan echter geen foutmelding van die tijd vinden. Alleen van het moment waarop ik hem gestart heb.

Dat is een heel lastige fout. Vermoedelijk is het een hardwarefout. Ik denk daarbij aan de voeding.
Wat voor een type/merk voeding zit erin?

Deze: Corsair CX Series Modular CX430M - Voeding ( intern ) -
ATX12V 2.3/ EPS12V - 430 Watt - 80 PLUS Bronze -
100-240 V - Active PFC

Corsair is een goed merk, maar 430 watt is niet veel als er een zware videokaart in zit.
Zoek eens op in het handboek van het moederbord en de videokaart wat het minimaal aantal watts is dat aanbevolen wordt en zoek eens op hoeveel watt de processor trekt. Tel die drie aantallen eens bij elkaar op en als dat dan boven de 430 watt uitkomt denk ik dat de veroorzaker gevonden is.

Dit is mijn systeem:

MSI R5450 Graffische kaart
Corsair Carbide Series 500R - Behuizing
ASRock 970 Extreme3 - Moederbord
Corsair XMS3 16GB - Geheugen
AMD Black Edition AMD FX 8350 4GHZ - Processor
Corsair CX Series Modular CX430M - Voeding
Cooler Master Seidon 240M - Processor koeler (watergekoeld).

Verder heb ik een ventilator aan de voorkant en achterkant.

Zou het dan aan mijn voeding liggen?
Hij draait wel is rond de 90% CPU en met veel geheugen in gebruik.

Nergens kan ik de specs vinden van het mobo of de videokaart hoeveel watt er minimaal getrokken wordt (en dus nodig is).
Alleen van de cpu kan ik die vinden: gemiddeld gebruikt die 160 watt met pieken van 182 watt.
Die grafische kaart is niet echt een zware, dus ik denk dat 430 watt voeding toch wel genoeg is.

Ik vrees dat dit probleem alleen op te lossen valt door onderdeel voor onderdeel te vervangen (lenen van iemand of zo) om er achter te komen welk onderdeel de boosdoener is.

De onderdelen zijn allemaal nieuw gekocht, wat ga ik hiermee doen? Ik heb ze net, alleen de hardeschijf is 2e hands.

Wat u zou kunnen doen is toch maar een nieuwe HD kopen en dan windows helemaal opnieuw installeren en dan maar hopen dat het dat was.........

Ik denk dat ik even mijn harde schijf uit mijn andere computer haal en hem in deze zet. Kijken of hij het dan wel goed doet.

Aangezien ik geen extra power aansluitingen kan zien op diverse plaatjes, zou ik er vanuit mogen gaan dat de grafische-kaart de power via het moederbord krijgt, en dus iets in de buurt van 75 W max trekken ...

welke geheugen modules heb je exact?? (type/serie/snelheid)

Ik kan nog twee dingen bedenken: monitor een de temperatuur. Dat hat srpchulp ook al opgemerkt. Ten tweede: check de BIOS / UEFI settings en zet overclocking in. Is er eventueel nog een BIOS update binnen te halen?

Omdat de computer uit losse componenten is opgebouwd: ik weet niet hoeveel fans je hebt. Maar meestal wordt de lucht aan de voorkant ingezogen en aan de achterkant uitgeblazen. Dat betekent: blazen de fans in de goede richting?

Ik kan nog twee dingen bedenken: monitor een de temperatuur. Dat hat srpchulp ook al opgemerkt. Ten tweede: check de BIOS / UEFI settings en zet overclocking in. Is er eventueel nog een BIOS update binnen te halen?

Omdat de computer uit losse componenten is opgebouwd: ik weet niet hoeveel fans je hebt. Maar meestal wordt de lucht aan de voorkant ingezogen en aan de achterkant uitgeblazen. Dat betekent: blazen de fans in de goede richting?

Hopelijk heb je gelijk.
Ik heb 1 fan voor welke lucht inzuigt en in de PC blaast.
Ik heb 1 fan achter welke lucht uit de PC blaast.
Nu heb ik er ook een zijkant fan bij welke lucht inblaast (normaal niet).
Ik heb 2 fans die de watercooler aanhouden. (warme lucht uitblazen).

Hoe haal ik een BIOS update binnen?
En wat moet ik er verder nog aan veranderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan