Pc loopt vast

• Onderwerp starter Onderwerp starter epse
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

epse

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jan 2002
Hallo allemaal,

Lang geleden dat ik hier wat heb gepost maar ik ben terug.. ;)

Ik heb sinds enkele maanden het probleem dat mijn pc vastloopt. Een reboot via de reset knop is dan het enige wat wil helpen. Het ene moment doet de pc het prima, het andere moment loopt die wel 6x op een dag vast.

Nu heb ik dit probleem willen verhelpen door me C schijf te formateren en Windows opnieuw te instaleren. Helaas liep me pc net weer vast. Er moet dus een ander probleem zijn...

Hier mijn specificaties van me pc:

AMD Athlon 3200+
1 GB Geheugen
Radeon 9800 XT Video kaart
2x 120 GB Harddisk

Iemand die me kan helpen..?

Bekijk de ingewanden van dat beestje eens, en vooral de koeling van de processor (inculsief de koelpasta tussen processor en koeler), het hoeft niet altijd een soft-ware fout te zijn. Eens ontstoffen zou kunnen wonderen doen. Wat er in zo'n geval soms ook de ooraak is, is de voeding die z'n oortjes laat hangen. Als je een reserve-voeding (liefst met een groter vermogen) hebt, 't is maar enekle minuten werk dit eens te testen, je hoeft ze niet in te bouwen, enkel kabels los / vast en testen.

Jan

Om ook maar een duit in het zakje te doen:

op 30 december voor de jongste telg een 2e hands pc gekocht (ter vervanging van een oude AMD1100), het betreft een AMDXP2000.
De machine was redelijk kaal: geen brander, slechts 256 MB RAM, geen geluidskaart, geen videokaart.

Het ding een heel klein beetje opgewaardeerd met een extra harddisk, een brandertje, 512 MB geheugen erbij, een geluidskaart en een Geforce6200 videokaart.

Na opstarten draaide 'ie prima. totdat er een game werd gespeeld en het ding bevroor.
De ene keer gebeurde dat na 10 minuten, de andere keer na 1,5 uur (of nog langer).

Vervolgens het bekende troubleshooting opgestart: Windows opnieuw geinstalleerd -> hielp geen zier! Kaarten eruit -> hielp geen zier. Geheugen getest / gewisseld -> hielp geen zier. Hardisk(s) getest, waren OK, geheugen getest -> was OK, hielp dus ook geen geen zier.

Wat WEL hielp................... een extra koelertje geplaatst bij de Geforce6200 -> probleem opgelost, de pc draait inmiddels al 5 weken probleemloos!

Nu heeft jouw pc kennelijk altijd goed gewerkt. Als je geen nieuwe hardware hebt geplaatst, is het niet onwaarschijnlijk dat het idd. een kwestie is van te weinig koeling door stof o.i.d.

Wat overigens velen vergeten wanneer ze de kast inwendig stofvrij maken, is de lucht inlaat opening(en)....... ergens aan de voorzijde en of zijkant van je pc zit een gat of slechts een smalle sleuf. Als die dichtslibt met stof wordt geen verse koele aangezogen, met alle gevolgen van dien.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Dichtemist: Ik heb de schijfcontrole al uitgevoerd zonder succes,

Ik heb een FSP 350 60PN voeding, hiernaast is een extra koeling geplaatst, op mijn proccessor een koeling en een koeler op mijn videokaart allen zijn deze zonder stof..

Ik heb nu mijn kast openstaan.
Kijken of nu het probleem is verholpen..

Hierbij kom ik op de 305 Watt..!

Groetjes

hou dat even in het achterhoofd . :cool:

en, doet ie het nog constant nu je de kast open hebt staan? Of hebben mensen nu moeite om zich verstaanbaar te maken in je kamer :D

Haha hij werkt nog steeds ja! Aardig wat lawaai in me kamertje nu... ;) Maar dat deed die eigenlijk ook wel toen die dicht was..!

Dus waarschijnlijk toch ergens een temperatuur probleempje..

Die luchtcirculatie in de kast is natuurlijk ook van belang.
Heb je direct onder de grafische kaart al een pci kaart hangen?

Een Fan die de lucht uitblaast/inzuigt van buiten naar binnen? Misschien zit daar het probleem.
(nee, ik ga hier geen discussie beginnen of lucht van binnen naar buiten moet of juist andersom. Eindeloze discussie zou dat worden)

Nou, alle lucht die erin komt moet er ook weer uit. Heb je dus 1 ventilator die er lucht in blaast zorg er dan ook voor dat je er 1 hebt die er weer lucht uitblaast.

Dit was bij mij de oplossing voor een soortgelijk probleem.
Ik heb nu aan de voorkant en aan de bovenkant 2 fans die er lucht in blazen en 2 aan de achterkant die het er weer uitblazen, dus een constante stroom van verse (relatief) koele lucht.

nou ga je toch die discussie starten. :D
Ik bestrijd dat het nodig is om op die manier een luchtcirculatie te starten :D

Een goede fan die lucht eruitzuigt moet ook voldoende zijn...

maarreh, laten we eerst even wachten totdat Epse zegt dat een casefan gebruikt.

Nee hoor, geen discussie. Je hebt gelijk 1 fan die lucht eruit zuigt zou voldoende moeten zijn. Alleen was dat bij mij dus niet zo, vandaar.:D

M.i. is het hele koelingsvraagstuk in de basis heel simpel:

fabrikanten raden koeling aan waarbij ze vanzelfsprekend een bepaalde overcapaciteit meenemen in hun advies.

Edoch: je kunt beter een koelertje extra plaatsen, dan op de nominale waardes gaan zitten. Nominale waardes zijn heel leuk, maar wat nu als de pc in de maanden juni, juli of augustus, als het weer eens een keer 28 graden is, met een luchtvochtigheid van >70% ?

Dan kunnen nominaal gekoelde pc's redelijk gemakkelijk vastlopen. Gebruik de zoekfunctie van de Helpmij maar en je komt ze tegen.

In dat soort omstandigheden is het toch wel "lekker" om wat extra koeling aan boord te hebben, zeker als de pc bij bepaalde applicaties en / of games lekker gestressed raakt.

Laatst bewerkt:
Excusses voor het late reageren! Ik studeer in Groningen en hier woon ik door de week dus ook!

Ik ben momenteel weer thuis en heb net me videokaart eruit gehaald me processor schoongemaakt en koelpasta aangebracht om uit te sluiten dat hier het probleem zit maar helaas liep de pc net weer vast..

Ook staat de kast nog open dus een probleem door warmte lijkt me uitgesloten?

Iemand nog een ander idee?

Edit:

Heb net even speedfan laten lopen..
Ik heb er de ballen verstand van maar dit ziet er denk ik niet best uit denk ik?!

speedfan.JPG

Laatst bewerkt:
Hoi Epse,

Kijk eens vlak nadat ie weer eens is vastgelopen in het bios naar de temperaturen. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van speedfan, omdat het progje er bij mij nog al eens naast zit.
Of gebruik een progje van je mamabord fabrikant. Als die dat heeft.

CPU Temp : 54.5C
MB Temp: 33C

Hmz, je processor en je mamabord hebben het dus niet te warm. Als ik speedfan moet geloven je hdd's ook niet. Blijft je videokaart over. maar dan staat er nog een temp in speedfan, wat zou dat dan zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan