PC samenstellen (Max 800 euro)

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander17111988

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 sep 2012
Beste medeforummers,

Binnenkort wou ik een nieuwe pc aanschaffen. De pc is vooral bedoeld om mee te kunnen internetten, office, spelletjes spelen en af en toe voor multi media doeleinden. Het aankomende spel GTA 5 zou ik ook graag soepel willen spelen.
Nu vroeg ik me af. Doe ik er goed aan om onderstaand aan te schaffen?

- Zal ik niet wat meer in de processor moeten investeren en mijn SSD downgraden naar 128GB?
- Is dit dan weer genoeg, om als C:/ partitite te gebruiken? Of word het wel heel erg krap aan?
- Kan ik beter een Asus extreme3 of 4 board nemen? Om mijn pc eventueel over een paar jaartjes uit de breiden?
- Kan de voeding kleiner? Hoeveel wat vereist deze samenstelling met de turbo optie aan van de processor?

Aantal Type Specs Prijs Site
Moederbord 1 ASRock 970 Pro3 AMD-970 Chipset, 2x USB 3.0 64.90 € www.alternate.de
Processor 1 AMD FX-6300 Standaard 3,5 / turbo 4,1Ghz 119.00 € www.alternate.de
Proc koeling 1 Cooler Master Hyper TX3 Evo Stille krachtige ventilator 19.99 € www.alternate.de
Videokaart 1 PowerColor Radeon HD 7850 PCS+ GGDR5 2GB - 4900Mhz Klok 179.90 € www.alternate.de
Geheugen 1 ADATA DIMM 8 GB DDR3-1600 Kit 2x4Gb DDR3-1600 37.99 € www.alternate.de
1ste SSD 1 ADATA Premier Pro SP900 2,5" SSD 256 GB 555 / 530 MB/s - 256GB 174.90 € www.alternate.de
2de HDD 1 HGST HDS721050CLA662 500 GB -/16/7200 49.99 € www.alternate.de
Optische 1 LG GH-24NS DVD brander 19.49 € www.alternate.de
Voeding 1 Cooler Master GX Lite 700W 700 Watt Voeding 64.90 € www.alternate.de
Kast 1 Aerocool Strike-X Advance Black 6 ventilatoren + 2x usb 3.0 59.90 € www.alternate.de
Verzend kosten: 9.95 €
Totaal bedrag: 800.91 €
Gezien ik net over de grens in Duitsland woon, haal ik mijn pc in Duitsland. (OS is aanwezig - Windows 7 ultimate 64 bit)

Groetjes Sander

Laatst bewerkt:
- Zal ik niet wat meer in de processor moeten investeren en mijn SSD downgraden naar 128GB?
Je zal dan een Intel processor moeten nemen, bijvoorbeeld de Intel i5 3450 of 3570, maar dan zal je ook een Intel moederbord moeten nemen. Je zal dan ook moeten kijken of zowel je processor als je moederbord het geheugen wat je op het oog hebt nog ondersteunen. SSD kan dan rustig gedowngraded worden naar 128 GB, ik heb dat nu ook in combinatie met een 500 GB data schijf. Je kan documenten, afbeeldingen en muziek rustig op je data schijf bewaren. Als je veel op reis gaat en je een grote muziekverzameling hebt kan dat best wel eens om 20 tot 50 GB gaan.
- Is dit dan weer genoeg, om als C:/ partitite te gebruiken? Of word het wel heel erg krap aan?
Wellicht wordt het iets krap als je enorm veel programma's hebt. Wellicht zou je programma's op de D:\ schijf kunnen installeren, vooral programma's die je bijna nooit gebruikt.
- Kan ik beter een Asus extreme3 of 4 board nemen? Om mijn pc eventueel over een paar jaartjes uit de breiden?
Ik laat deze vraag even open, heb niet zoveel verstand van een moederbord. Andere leden wel.
- Kan de voeding kleiner? Hoeveel wat vereist deze samenstelling met de turbo optie aan van de processor?
Je zou beter de XFX 550 W Core Edition kunnen nemen, op Alternate Duitsland is dat deze: http://www.alternate.de/html/product/XFX/PRO550W/838244/? Die heeft een hele hoge efficiëntie en staat gelijk met bijvoorbeeld een 800 W voeding met een lagere efficiëntie. Voeding heeft ook 18 fantastische beoordelingen, mensen zijn hier heel tevreden over, ook in Nederland. Hoeveel wat de turbo van de processor vereist laat ik ook even open, wellicht zou iemand anders dit precies voor je kunnen berekenen.

- Je zal dan een Intel processor moeten nemen, bijvoorbeeld de Intel i5 3450 of 3570, maar dan zal je ook een Intel moederbord moeten nemen.
Zat zelf meer te denken aan de AMD FX-8320 (Om binnen mijn budget te blijven), omdat je de aankomende processors van AMD, Waarschijnlijk ook op een AM3 socket kan plaatsen, wat bij intel niet het geval is?

- Je zal dan ook moeten kijken of zowel je processor als je moederbord het geheugen wat je op het oog hebt nog ondersteunen.
De genoemde I5 kan de 1600 modules aan. De bovenstaande FX serie's kunnen tot 1866 aan. Maar de JDEC standard is nog 1600, voor later kan ik dan altijd me geheugen upgraden, als deze standaard omhoog gaat. Of kan ik er nu al 1866 Modules inprikken?

- SSD kan dan rustig gedowngraded worden naar 128 GB, ik heb dat nu ook in combinatie met een 500 GB data schijf.
De software *Driverscanner, WoW, Cod 5, GTA5, Office 2007, Tune-up utilities 2013, AVG internet security 2013, BS player pro, nero Platium 12, Photoshop CS5 komen er zoiezo op (Eventueel Blackops of BF3). Dan word het wel heel erg krap aan? Samen met Windows en al zijn updates. Denk eerlijk gezegt dat dat hem niet gaat worden.(200GB SSD zou wel ideaal zijn) PC Word ook gebruikt op websites mee te maken

- Je zou beter de XFX 550 W Core Edition kunnen nemen
Daar moet zal ik even naar kijken. Ben niet zo thuis in de soorten voedingen :)

Edit: Komen we op zoiets uit:

Moederbord 1 ASRock 970 Pro3 AMD-970 Chipset, 2x USB 3.0 64.90 € www.alternate.de
Processor 1 AMD FX-8320 Standaard 3,5 / turbo 4,0Ghz 159.90 € www.alternate.de
Proc koeling 1 Alpenföhn Sella Stille krachtige ventilator 17.99 € www.alternate.de
Videokaart 1 PowerColor Radeon HD 7850 PCS+ GGDR5 2GB - 4900Mhz Klok 179.90 € www.alternate.de
Geheugen 1 ADATA DIMM 8 GB DDR3-1866 Kit 2x4Gb DDR3-1866 59.99 € www.alternate.de
1ste SSD 1 Mushkin Chronos 2.5 "SSD 240 GB 560 / 530 MB/s - 240GB 152.90 € www.alternate.de
2de HDD 1 HGST HDS721050CLA662 500 GB -/16/7200 49.99 € www.alternate.de
Optische 1 LG GH-24NS DVD brander 19.49 € www.alternate.de
Voeding 1 XFX PRO550W 550 Watt Voeding 54.90 € www.alternate.de
Kast 1 Aerocool Strike-X Advance Black 6 ventilatoren + 2x usb 3.0 59.90 € www.alternate.de
Totaal bedrag: 829.81 €

Laatst bewerkt:
KLIK
Het is wel bij azerty, gewoon omdat ik het gemakkelijk vind en omdat het een zeer goede winkel is.
In feite is er niet veel mis met jouw keuzes, behalve dat het slechte merken zijn en dat je gewoon geen goede producten hebt gekozen. Bijvoorbeeld je processorkoeling is niet fantastisch, je bent bijna beter af met de gewone stock cooler. Je SSD is ook geen hoogvlieger en verder denk ik niet dat je veel aan die FX 8320 zal hebben. Een i5 3450 is stukken beter, ik weet dat je wil upgraden, maar op het moment dat je deze zal moeten upgraden ben je zoiezo beter af om een nieuw moederbord te nemen.

Hiermee kan je nog zeker enkele jaren met gemak mee door. Moest je die ruwe kracht van de FX 8320 gebruiken dan zou ik die aanraden, maar je gebruikt hem niet...
Ik weet ook niet of je hem zelf in elkaar zal zetten?

Graag zou ik het toch bij AMD willen houden. Zelf heb ik in het verleden altijd een Intel Pentium 4 gehad (Nieuw eind 2005 gekocht) Mee door kunnen gaan tot 2010. Werkte altijd perfect. Kon tot heden de nieuwste spellen draaien met een
Ati Radeon HD5450 kaart. << Hij staat er nog, waar mijn zusje sims 3 op speelt, werkt nog altijd goed en hapert zeker niet, op medium grapics. Office programma's lopen soepel ect.

Af en toe had hij wel is last van een brainfreeze :O Dat hij 3 seconden helemaal niet reageerden en opeens zie je 10x deze computer voor je staan. Razend snel was hij zeker. Alleen af en toe had hij zo ze mankementjes. Mijn huidige systeem is een:
AMD Athlon X3, MSI boardje (Niet kapot te krijgen al tig keer geflasht.) GTS 450 Nividea, De processor is niet de snelste maar presteert goed. Kan het niet vergelijken met de Pentium 4 van die tijd. Maar hij blijft wel constant stabiel draaien. Al is ie overgeclockt naar 4 kernen en 500 MHz winst per kern. Enige nadeel de Nvidea drivers, stoppen er soms mee (heb ik opeens 3 seconden een zwart scherm). Of als ik een spel aan het spelen bent sluit hij zomaar af. Al tig keer geupdate, maar hij blijft soms wegvallen.

Vandaar mijn keuze naar AMD en Ati/Radeon kaarten. Liefst ook een MSI boardje, maar kon er geen 1 vinden met onboard 5.1/7.1 geluid. Ja rond de 100 euro. Vandaar het alternatief Asus. Ik heb 5.1 boksen van Logitech, daarom dat dit ook een must is. Omdat het ook goedkoper is dan een aparte geluidskaart te kopen?? De videokaart die jij aanraadt heeft maar 1 GB geheugen en aangezien ik later ook veel met Flash ect wil gaan werken. Is 2GB wel lekker.

De merken van de SSD schrijven ben ik helemaal niet bekend mee, het merk van de VideoKaart, heb ik nog nooit van gehoord (Power color). Maar er zitten goede specs in. (Kan nooit kwaad om iets nieuws te proberen) De processor koeling ben ik ook niet zo in thuis. Waar moet je hierbij opletten? Hoeveel luchtverplaatsing is het beste om te hebben, tegen een redelijke prijs. Liefst dat hij ook stil is. Ik ga mijn pc zelf in elkaar zetten.
Heb bij de technische dienst in een ICT omgeving gewerkt. Dus moet wel goed komen. Heb ook de nodige diploma's en kennis (2010 afgestudeerd). Alleen de ICT gaat zo hard vooruit.

Laatst bewerkt:
Tegenwoordig hebben bijna alle borden 7.1 sound :), je kan ook de HD 7850 2GB versie nemen. Je hebt trouwens een AMD (AMD heeft ATI overgekocht om meer te kunnen concurreren met Intel enkele jaren geleden) kaar, de HD 7850 is van AMD, maar Club 3D heeft hem alleen wat getweakt. Maar zoals ik al zei is die i5 3450 stukken beter voor de dingen die jij ermee doet.

Je moet gewoon de Intel i5 3450 nemen: die eindigt in alle test veel hoger dan de AMD processoren die jij op het oog hebt. PowerColor is een Duits merk maar of je het zou moeten proberen... Gigabyte maakt ook budgetkaarten en doet dat nog geen eens zo slecht, niet een goed idee voor jou?

Die is ook effe 50 euro duurder. Zit er nu al overheen. Heb een MSI boardje gevonden met Onboard 5.1. Ook effe wat croshair geheugen erin gedaan. Toch wat meer vertrouwd :)
Duitsers staan erom bekend dat ze goede producten maken toch. Kijk maar naar de Volkswagen, BMW, Mercedis ect. Volgens de specs scoort hij hoger dan de Club 3D kaart, die is 4800 clock...
Terwijl de Powercolor 25 euro goedkoper is.

Moederbord 1 MSI 970A-G46 AMD-970 Chipset, 2x USB 3.0 71.90 € www.alternate.de
Proc koeling 1 Alpenföhn Brocken Stille krachtige ventilator 34.99 € www.alternate.de
Geheugen 1 Corsair DIMM 8 GB DDR3-1866 Kit 2x4Gb DDR3-1866 67.90 € www.alternate.de
1ste SSD 1 Mushkin Chronos 2.5 "SSD 240 GB 560 / 530 MB/s - 240GB 152.90 € www.alternate.de
2de HDD 1 HGST HDS721050CLA662 500 GB -/16/7200 48.99 € www.alternate.de
Optische 1 LiteOn iHAS124-04 DVD brander 19.99 € www.alternate.de
Totaal bedrag: 861.22 €

Met deze koeler kan ik wel wat overclocken dat ik 4,2/4,3 haal. http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html, scoort de genoemde I5 1.2 punten lager. Volgens de test. zegt natuurlijk niet gek veel. Alround vergelijking.
http://www.hardcoreware.net/amd-piledriver-fx-review-vishera-8350/2/
Nu zit ik al 60 euro boven mijn budget. Dit is dan ook echt me max. Alleen nu ben ik niet zeker van mijn voeding of die wel goed is, als ik ga overclocken?

Laatst bewerkt:
Nogmaals, ik raad de merken die je in je computer zet echt af. Ik zou me beperken tot de grote merken die in Nederland verkocht worden, wil je een Nederlandse computer samenstellen. Ook de SSD is een ronduit onbekend merk, dat moet je niet willen met vitale componenten in je pc.

Aangezien je nog geen enkele raad hebt opgevolgd, zal ik nu gewoon zeggen wat er niet goed aan je samenstelling is.
SSD/Geheugen/Processorkoeler zeker veranderen!
Je hebt zo'n snel geheugen niet nodig, je kan daar 20 euro op besparen. Moest je toch zo'n snel geheugen willen dan kan je gewoon 1600 MHz overclocken.

Edit: De SSD zeker veranderen, dat is er één met een Sandforce controller, hoewel deze geupdated is, is deze nog altijd af te raden. Kijk eens naar een Samsung 830 series.

Laatst bewerkt:
Aangezien je nog geen enkele raad hebt opgevolgd, zal ik nu gewoon zeggen wat er niet goed aan je samenstelling is.
SSD/Geheugen/Processorkoeler zeker veranderen!
Je hebt zo'n snel geheugen niet nodig, je kan daar 20 euro op besparen. Moest je toch zo'n snel geheugen willen dan kan je gewoon 1600 MHz overclocken.
Videokaart moet ook vervangen worden, gewoon een Asus, Sapphire, XFX, Msi, Gigabyte of Club 3D kiezen.

Neen, is niet nodig, powercolor is echt underrated :). Maar de ts moet niet kijkennaar de specs, de koeling en geluidsproductie zijn veel belangrijker want je kan de specs zelf aanpassen.

Dus dan komen we op dit uit. Bespaart me ook nog 2 tientjes.

Proc koeling 1 Alpenföhn Brocken Stille krachtige ventilator 34.99 € www.alternate.de
Videokaart 1 MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC GGDR5 2GB - 4800Mhz Klok 189.90 € www.alternate.de
Geheugen 1 Corsair DIMM 8 GB DDR3-1600 Kit 2x4Gb DDR3-1866 47.99 € www.alternate.de
1ste SSD 1 Mushkin Chronos 2.5 "SSD 240 GB 555 / 530 MB/s - 240GB 152.90 € www.alternate.de
2de HDD 1 HGST HDS721050CLA662 500 GB -/16/7200 48.99 € www.alternate.de
Optische 1 LiteOn iHAS124-04 DVD brander 19.99 € www.alternate.de
Totaal bedrag: 851.31 €

Laatst bewerkt:
Neen, is niet nodig, powercolor is echt underrated :). Maar de ts moet niet kijkennaar de specs, de koeling en geluidsproductie zijn veel belangrijker want je kan de specs zelf aanpassen.
Maar met een kast met 4 fans zit de koeling toch wel snor? Dan kan je ook wel draaien met een stock processor koeler.

4 fans houden de cpu en gpu niet koel he, zij zorgen er alleen voor dat de warme lucht weggaat.
Voor de rest is het zijn pc, als de ts die merken wil nemen dan doet hij maar, ik geef alleen maar advies.

Laatst bewerkt:
@subplayer, waarvoor zitten die fans dan in de kast? Ik dacht altijd dat die ook de gehele kast koel hielden en een klein beetje meehielpen met de koelers van de processor/videokaart. Maar dat is dus niet zo, weer wat geleerd. Ik denk dat de TS dan een betere processorkoeler zal moeten kopen, of de stock koeler zal gebruiken. De videokaart kan hij, als hij echt goede koeling wilt, beter van Gigabyte kopen (met windforce koeling).

De koelers in de kast zorgen voor de lucht toevoer en warmte afvoer die de kast in zijn totaliteit produceert. Processor koeler is eigelijk alleen om je Processor onder een behaald aantal graden te houden en aangezien ik met voltages ga lopen hobbyisten/overclocken, kan mijn processor wat warmer worden en zorgt de koeler van mijn processor ervoor dat hij op standaard warmte niveau blijft. Voor de standaard configuratie uit de fabriek geleverd is de stock koeler goed genoeg. Simpel gezegt het is een stukje extra koeling. Daarom was mijn vraag ook, is de voeding wel goed genoeg.

Als je niet overklockt en een Intel processor hebt, heb je hem eig niet echt nodig. Want intel procesorren worden veel minder warm dan AMD procesorren.

Daarnaast kan je videokaart ook best warm worden :), die koel je ook dan weer met de andere ventialtoren in je kast. Naast de ventialators op je Videokaart. Geheugen, kan ook warm worden, als je die overclockt. Maar het croshair geheugen, heeft ook weer een alliminium behuizing, die warmte begeleid. Daarom wat duurder << Deze warmte gaat ook weer rechts streeks je kast in. Als ik het goed zeg.

Laatst bewerkt:
Als je niet overklockt en of een Intel processor hebt, heb je hem eig niet nodig. Want intel procesorren worden veel minder warm dan AMD procesorren.

Waarop baseer je dat nu? Kijk eens naar een xeon van 2000 euro of een 3970X. Die voeding is icm een 8320 NIET genoeg wanneer je ferm gaat overclocken anders wel.
Amd is niet zo groot als Intel dus is het voor hen moeilijker om advanced processors te maken want dat is zeer duur, Intel kan dit wel want zij hebben een enorm budget en zij kunnen het geld eruithalen door massaproductie. Amd kan wel mee met Intel maar dit gaat dan ten koste van een enorm energieverbruik.

Verder hoop ik dat je die pc niet koopt met die SSD en processorkoeler.

Ik heb het over Procesorren voor de consumenten, voor thuis gebruik. Geen servers. Die moet je in een kamer zetten met een airco :) Nee maar serieus. Dat leerden ze mij op de Intel trainingen, daarom zouden ze mede
(Naast het feit dat het reken krachtpatsers zijn) wat duurder zijn en kon je weer geld besparen op je procesor koeling, ook omdat je multiplier begrenst is om over te clocken tot een bepaald wamte niveau, wat je stock koeler zou kunnen verdragen. Maar dat is min of meer al achterhaald.

Daarbij zou AMD het voordeel moeten bieden, dat ze grafisch iets beter zouden moeten presteren. Voor een laptop/tablet/all in one dus but, maar naar mijn mening voor desktops ideaal. Dus meer voor multimedia doeleinden.
Als je gaat renderen, Catt gaat gebruiken is het weer een ander verhaal.

Edit: Er waren inderdaad erg slechte reviews over de SDD, toch maar de Samsung gekozen. Krijgen we dit:

Processor 1 AMD FX-8320 (8-core) Standaard 3,5 / turbo 4,0Ghz 159.90 € www.alternate.de
Proc koeling 1 Zalman CNPS7X LED Stille krachtige ventilator 26.99 € www.alternate.de
Videokaart 1 MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC GGDR5 2GB - 4800Mhz Klok 189.90 € www.alternate.de
Geheugen 1 Corsair DIMM 8 GB DDR3-1600 Kit 2x4Gb DDR3-1600 47.99 € www.alternate.de
1ste SSD 1 Samsung 840 series 2,5" 250 GB 530 / 240 MB/s - 250GB 157.90 € www.alternate.de
2de HDD 1 Western Digital WD5000AAKX 500 GB 8,9/16/7200 49.79 € www.alternate.de
Optische 1 ASUS DRW-24B5ST DVD brander 21.79 € www.alternate.de
Totaal bedrag: 850.91 €
Heb de proc koeling ook aangepast, die ander was wel erg groot. Komt die dallijk tegen me kast aan :p
Welke Proc koeling zou je mij aanraden dan. Op de site van Alternate.de (Met een beetje puzzelen komen we er wel)

Laatst bewerkt:
Die i7 wordt meestal niet voor servers gebruikt, en graphisch beter presteren? Jouw geselecteerde processor heeft geen igp. Daarvoor heeft AMD Apu's. Verder vind ik je uitleg wat off topic en irrelevant want er zijn veel processoren met een unlocked multiplier. De AMD stock cooler is gewoon slecht en daarom wordt het aangeraden om een aftermarket te nemen.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom je bij die Fx 8320 blijft? Lees anders wat rond op internet, want die brute kracht gebruik je niet! I5 3330/3450 is stukken efficiënter als je het zo kan noemen, voor jouw doeleinden. En als je per se wil overclocken, neem dan een 3570k.

Edit: Scythe mugen 3 PCGHE of als dat te duur is een gelid tranquillo.
Neem ook de 830 series, niet de 840, deze is trager en heeft minder capaciteit.
Ohja, en GTA V komt waarschijnlijk niet eens op pc uit, en moest het zo zijn dan zal het zo'n slechte pc port zijn, rockstar is daar nogal gekend voor :).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan