pc slaat vast na F2

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
goede morgen,

Gisteren heb ik in de pc van mij kleindochter een videokaart gezet. ook wat geheugen bijgeprikt. (voor spelletjes)
Alles werkte goed.Omdat ik het OS er opnieuw op wilde zetten moest ik in de bios de CD rom als eerste zetten. Toen ik met Del en F2 in de bios probeerde te komen lukte dit niet.
Wel kwam op het scherm onder andere de tekst Press F2 for setup en Press F11 for ????
en dan staat de zaak vast en kan ik alleen met contr+alt+del er uit. Opstarten doet de pc niet meer. Hoe krijg ik de boel weer aan de gang??
Windows XP Home Edition zit er op.
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Henk sr

Goedemorgen,

Meestal is het toch wel del om de bios in te komen misschien dat een bios reset je nog kan helpen.

Modag

Het nieuwe geheugen eruit halen zal mogelijk het probleem wel oplossen.

Goedemorgen,

Meestal is het toch wel del om de bios in te komen misschien dat een bios reset je nog kan helpen.

Modag

Ik ben geen 'echte' fan van biosresets zonder dat daar een direct te herleiden noodzaak voor is. De oorspronkelijke systeembouwer heeft hoogstwaarschijnlijk het bios getweakt naar de in de machine zittende hardware en al deze tweaks worden om zeep geholpen door een reset. Dit terwijl er 'alleen' maar geheugen bij is geplaatst en een nieuwe videokaart is gemonteerd. Dat lijken mij per definitie vooralsnog geen directe redenen om de defaults in het bios te laden?

Laatst bewerkt:
Hoi Pasja ,

Ben ik met je eens maar ik begreep dat de pc het al gedaan had met videokaart en nieuw geheugen dus zou het volgens mij niet aan het geheugen leggen. Dus daarom leek mij dit een oplossing leek maar hoop inderdaad dat jou oplossing werkt.

Modag

TS schrijft niet hoeveel geheugen erbij geprikt is.
Microsoft waarschuwt in zijn database dat bij veel aanwezig intern geheugen (32 bits systemen) het installeren van Windows problemen kan opleveren. MS adviseert daarbij om eerst met max. 2 giga Windows te installeren, dan Windows update uit te voeren (waarbij een fix voor meer memory op 32 bits systemen wordt geïnstalleerd) en vervolgens het extra geheugen weer terug te plaatsen.

Ik ben het echter met je eens dat wanneer het systeem eerst wel even goed heeft gedraaid, dit op zijn zachtst gezegd, 'vreemd is'. (Tenzij natuurlijk de grote geheugenhoeveelheid dé veroorzaker is)

Ik zal eens kijken wat Microsoft er precies van zegt, ik wist dit nog uit mijn hoofd, maar zal de officële KB er even bij zoeken.
Daarnaast kun je je afvragen of Microsoft wel deel uitmaakt van het probleem, want al vóórdat Windows start ontstaat het probleem. Je kunt wellicht óók denken aan een niet op tijd, te weinig, of hangende F2 toets.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja dat zou inderdaad een optie zijn dus even de ts afwachten hoeveel geheugen hij heeft geplaatst en misschien wel op welk moederbord.

Modag

Ik kan zo gauw die KB niet meer vinden, maar weet dat het een issue zou kunnen zijn tijdens de installatie.

Hoi,

Maakt niks uit, je zal het wel bij het goede eind hebben laten we maar even wachten.

Modag

Even wat nadere gegevens.
De pc had een on board videokaart:VIA/S3G Unichrome Pro 64MB (volgens PCUID) en er zat 256MB geheugen in. Windows XP Home edition. Bios American Megatrends versie P1,10.
Die 256 MB heb ik verwijderd en er 1GB voor in de plaats gezet. Een Videokaart NVIDIA Geforce FX 5900 128 MB AGP er in gezet.
Alles werkte totdat ik in de bios wilde gaan om de opstartvolgorde te wijzigen.
Op het scherm kwam wel onder andere de tekt Press F2 for setup en Press F11 voor opstartvolgorde. Omdat ik niet van te voren wist of het del of F2 of F11 moest zijn. heb ik ze allemaal geprobeerd.
Daarna sloeg de boel vast en kan ik er alleen uit met ctr+alt+del.
Normaal opstarten gaat ook niet meer.
Henk sr
PS
Processor is Intel Celeron D320J@2400MHz Moederbord is P4VM800

Laatst bewerkt:
Uitzetten en opnieuw proberen lukt ook niet meer? (Nadat het extra geheugen is verwijderd)

Laatst bewerkt:
Heb oude geheugen teruggezet.en opgestart. Komt op scherm onder andere Press 11 for bootmenu -MOS checksum bad-Press F2 to run setup-Press F1 to load default values
Dat laatste werkte nu wel. Na F1 ingetoetst te hebben starte de zaak normaal op.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
grts.,

henk Sr

OKé dan, het geheugen zal idd. de boosdoener zijn geweest. Jammer dat je geen andere keuze had dan de default values te laden. De machine zal erop prima draaien alleen eventuele kleinere (en mogelijk grotere) aanpassingen waardoor de hardware nét even optimaler zou draaien, ben je kwijt. Daar het 'slechts' een spelletjesmachine is, zal de eigenaresse er vermoedelijk helemaal niets van merken.

Je kunt nu gerust wat testen met dat nieuwe geheugen, je weet wat je moet doen als íe weer vastloopt.
Als je een doosje bij het geheugen hebt gekregen dan staan daar mogelijk wat timing waardes op? Zo ja, probeer die waardes dan eens in het bios in te voeren.

De belangrijkste vraag is wellicht ook een beetje, "Heb je wel het juiste / compatible geheugen gekocht en geplaatst?"

Er zijn heel veel voorbeelden te noemen van biostweaks waardoor een machine optimaler functioneert, ik noem er één:
in het AGP tijdperk hadden we videokaarten die op (bijv.) 8x AGP konden werken. Als de machine iets ouder was dan stond in het bios bijvoorbeeld de AGP waarde op 2x en kon je die waarde handmatig ophogen naar 4 en 8. Stel nu dat de pc bouwer bij de geboorte van de pc een 8x AGP kaart had ingebouwd dan zou hij de default AGP waarde in het bios op 8 hebben gezet waardoor het e.e.a. optimaler zou werken. Door de bios defaults te laden is die waarde dan bijvoorbeeld weer teruggezet naar 2x. Zo zijn er tal van kleinere en grotere tweaks die prestaties van de machine kunnen beïnvloeden.
Default values betekent niets meer en minder dan dat alles basic zal functioneren alleen (mogelijk) niet optimaal.

Om heel eerlijk te zijn moet ik eraan toevoegen dat 75% van de in het bios ingestelde waardes mij zodanig weinig zeggen / werking ervan is voor mij 'vaag', dat ik het veranderen ervan niet eens aandurf omdat ik de consequenties ervan niet kan overzien.
Wat ik dan ook standaard doe (en da's misschien wel een handige tip?) is met een digitale camera een stuk of 15 plaatjes 'schieten' van het bios van een nieuwe computer die ik voor het eerst ga gebruiken.(Ik schiet dus van élk scherm en onderliggend scherm een plaatje) Mocht in de toekomst zo'n actie nodig zijn als die jij hebt moeten uitvoeren, dan kan ik aan de hand van die digitale plaatjes het bios weer net zo tweaken als dat de systeembouwer 't had ingesteld toen deze nieuw was.

Bij nieuwere biossen kun je ingestelde waardes ook saven (ongeveer vergelijkbaar) zoals je in Windows een bestand saved en later weer gebruikt. Als het bios die optie heeft, dan maakt dat het leven natuurlijk nóg eenvoudiger. De door de systeembouwer ingestelde bioswaardes safe je dan als een soort bestand. Mocht dan ook de default actie nodig zijn dan kan daarna het 'bestand' worden geladen met als gevolg dat het bios weer netjes teruggezet is naar de waardes bij aflevering.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Pasja.
Ik heb volgens mij wel het juiste geheugen gebruikt. Dat heb ik via PCUID gevonden onder geheugen type.
Nogmaals bedankt
grts.,

henk Sr

Dan zou het theoretisch moeten werken, alleen blijkt de praktijk veelal wat weerbarstiger.

Probleem is toch nog niet opgelost.
Om in de BIOS( AMI 2003 versie P1.10)) te komen moet ik volgens fabrikant MB (ASROCK P4VM8) F2 intoetsen.
Wanneer ik dat doe komt er iedere keer de volgende tekst op het scherm:"Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in Selected Boot device and press a key"
Maar ik kom niet in de Bios.
De oude viedeokaart en het oude geheugen zijn teruggezet. In plaats van de IDE schijf heb ik er een SATA aan gehangen.(leeg ongeformateerd)
Knoopcel er uit en er weer in hielp ook niet. Hij ziet de nieuwe SATA schijf niet en ik kan niet in de Bios komen.
Vraag:" waarom kan ik niet in de bios??" en hoe verhelpen we dat?
Hetzelfde resultaat krijg ik als er helemaal geen harde schijven aan hangen. Alleen een DVD en een CD-rom.
grts.,

Henk Sr

Laatst bewerkt:
Knoopcel er uit gehaald. Jumpertje er op en af.
Niets hielp totdat ik gisteren ineens wel in de bios kon met DEL . Ik snap het niet.
Bedankt voor het meedenken.

grts.,

henk sr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan