OKé dan, het geheugen zal idd. de boosdoener zijn geweest. Jammer dat je geen andere keuze had dan de default values te laden. De machine zal erop prima draaien alleen eventuele kleinere (en mogelijk grotere) aanpassingen waardoor de hardware nét even optimaler zou draaien, ben je kwijt. Daar het 'slechts' een spelletjesmachine is, zal de eigenaresse er vermoedelijk helemaal niets van merken.
Je kunt nu gerust wat testen met dat nieuwe geheugen, je weet wat je moet doen als íe weer vastloopt.
Als je een doosje bij het geheugen hebt gekregen dan staan daar mogelijk wat timing waardes op? Zo ja, probeer die waardes dan eens in het bios in te voeren.
De belangrijkste vraag is wellicht ook een beetje, "Heb je wel het juiste / compatible geheugen gekocht en geplaatst?"
Er zijn heel veel voorbeelden te noemen van biostweaks waardoor een machine optimaler functioneert, ik noem er één:
in het AGP tijdperk hadden we videokaarten die op (bijv.) 8x AGP konden werken. Als de machine iets ouder was dan stond in het bios bijvoorbeeld de AGP waarde op 2x en kon je die waarde handmatig ophogen naar 4 en 8. Stel nu dat de pc bouwer bij de geboorte van de pc een 8x AGP kaart had ingebouwd dan zou hij de default AGP waarde in het bios op 8 hebben gezet waardoor het e.e.a. optimaler zou werken. Door de bios defaults te laden is die waarde dan bijvoorbeeld weer teruggezet naar 2x. Zo zijn er tal van kleinere en grotere tweaks die prestaties van de machine kunnen beïnvloeden.
Default values betekent niets meer en minder dan dat alles basic zal functioneren alleen (mogelijk) niet optimaal.
Om heel eerlijk te zijn moet ik eraan toevoegen dat 75% van de in het bios ingestelde waardes mij zodanig weinig zeggen / werking ervan is voor mij 'vaag', dat ik het veranderen ervan niet eens aandurf omdat ik de consequenties ervan niet kan overzien.
Wat ik dan ook standaard doe (en da's misschien wel een handige tip?) is met een digitale camera een stuk of 15 plaatjes 'schieten' van het bios van een nieuwe computer die ik voor het eerst ga gebruiken.(Ik schiet dus van élk scherm en onderliggend scherm een plaatje) Mocht in de toekomst zo'n actie nodig zijn als die jij hebt moeten uitvoeren, dan kan ik aan de hand van die digitale plaatjes het bios weer net zo tweaken als dat de systeembouwer 't had ingesteld toen deze nieuw was.
Bij nieuwere biossen kun je ingestelde waardes ook saven (ongeveer vergelijkbaar) zoals je in Windows een bestand saved en later weer gebruikt. Als het bios die optie heeft, dan maakt dat het leven natuurlijk nóg eenvoudiger. De door de systeembouwer ingestelde bioswaardes safe je dan als een soort bestand. Mocht dan ook de default actie nodig zijn dan kan daarna het 'bestand' worden geladen met als gevolg dat het bios weer netjes teruggezet is naar de waardes bij aflevering.