PC start niet meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frans van Zeijl

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
46
Hallo allemaal.
Na het de-installeren van een programma krijg ik de PC niet meer opgestart. (Windows heeft fatale uitzonderingsfout ontdekt enz...) Na het Windows-scherm verschijnt linksboven een cursortje en daar blijft het bij. In veilige modus heb ik de toegang tot de harde schijf aangevinkt zodat ik toch op m'n C-drive kan komen maar de D- en E drive zijn niet meer beschikbaar. Ook heb ik scanreg/fix gedraaid maar dit gaf ook geen soelaas. Windows98 opnieuw installeren is ook geen optie want dit maakt deel uit van de installatie-cd en dus wordt de hele schijf geformatteerd. Wie weet raad of een tooltje om mijn Compaq weer aan de praat te krijgen.
Mijn dank is groot.
 
Mischien dat je een soort van systeemherstel kunt doen maar dat kan ik je zelf niet vertellen hoe je dit doet.
Guus abc is hier volgens mij de windows 98 expert dus die zal zo wel komen langsfietsen :D
Geheid dat die het wel weet.
sucses
 
Hoi Maikel.

Helaas, het terugzetten van een oud register is wel gelukt maar het probleem is gebleven. Ik krijg alleen maar toegang tot de C-drive door in Veilige Modus die betreffende optie in het opstartmenu (geavanceerd) aan te klikken. Schijfcontrole heeft ook niets uitgehaald.
Ik krijg bij het opstarten nog steeds het Windows-scherm en daarna een cursor waarna de zaak 'hangt'.
Als je nog meer ideetjes hebt hoor ik het graag van je.
Overigens wilde ik Windows XP installeren. Die start wel op van CD-rom maar dan kan ik niet bepalen of ik een upgrade van XP wil installeren (wat ik dus wil) i.p.v. een volledige installatie die waarschijnlijk al mijn geinstalleerde proggies teniet doet.
Groet,
Frans.
 
Wat mij werkelijk benieuwd........wat heb je eigenlijk gedeinstalleerd dat een ander register geen uitkomst biedt? Vreemd.
 
Geplaatst door Frans van Zeijl
Schijfcontrole heeft ook niets uitgehaald.
Dit kan ik eigenlijk niet geloven. Het symptoon wat je beschreef kan veelal met scandisk worden verholpen.
Geplaatst door Frans van Zeijl

Overigens wilde ik Windows XP installeren. Die start wel op van CD-rom maar dan kan ik niet bepalen of ik een upgrade van XP wil installeren (wat ik dus wil) i.p.v. een volledige installatie die waarschijnlijk al mijn geinstalleerde proggies teniet doet.
Groet,
Frans.
Nee, er komt alleen een nieuw OS in de plaats. Mocht je spelletjesprogramma's niet meer compatibel zijn, dan kun je ze nog via Windows compatibel maken, maar niet altijd voor 100% gegarandeerd.

Dennis.
 
Het programma wat ik wilde de-installeren was EasyCD-creator. Ik ga nog eens scandisk draaien en een ouder register terugzetten want ik heb al langer problemen met Easy CD-creator gehad. Wat Windows XP betreft: In de gebruiksaanwijzing staat: [Bij een NIEUWE installatie worden alle programma- of systeembestanden van een VORIGE installatie verwijderd.] en....[Er kan op uw huidige besturingssysteem weliswaar een upgrade naar WinXP Prof. worden uitgevoerd, maar hierbij gaan uw bestanden en aangepaste instellingen verloren] ..en dat wil ik dus nu juist voorkomen. Vandaar dat ik zit te balen dat mijn harde schijf juist nu onbereikbaar is (behalve dan via dat omweggetje in Veilige Modus).
Nog meer tips.......graag!
Groet.
Frans.
 
Je kunt die HDD ook in de pc waar je nu op zit als slave erbij hangen en dan de bestanden overzetten.
 
Het programma wat ik wilde de-installeren was EasyCD-creator.
Omdat je problemen had.....gebruikte je naast EasyCdCreator nog een ander brandprogramma? Dat gaat n.l. ook niet goed. Toch is de deinstallatie hiervan geen reden voor je problemen. Hooguit je cdrom kan verdwijnen.
 
Hoi Maikel.

Ik heb opnieuw scandisk gedraaid en die was foutloos. Een ander register terugzetten mislukt dus ben ik nog niet veel verder gekomen. Ik heb nooit een andere CD-brander gebruikt dan Easy CD-creator. Die werkte altijd feilloos, tot gisteren dus. Het is te proberen om de C-drive tot slave te maken. Ik weet dat ik dan in het bios moet zijn maar HOE ik daar kom en wat ik precies moet doen is mij even vreemd.
Graag je hulp dus maar andere oplossingen zijn evenzeer welkom.
Groet
Frans.
 
Je moet in ieder geval een dingetje (kan niet op het woord komen) op je hdd verzetten naar slave. Hij staat nu op master.
Hang de hdd dan bij die andere pc van je en start eens op.
Zolang Maikel er niet is kun je dat alvast proberen.
 
Geplaatst door Frans van Zeijl
Hallo allemaal.
Wie weet raad of een tooltje om mijn Compaq weer aan de praat te krijgen.
Mijn dank is groot.
1. Een tooltje wordt door Windows98 zelf aangereikt. Het noemt meestal rescue diskette. Waarschijnlijk heeft uw Compaq een floppy, en indien er een recue diskette werd gemaakt die nog is terug te vinden kan hiermee "normaal" worden opgestart. Je ziet dan zelf wel hoever je kan geraken. Er zijn op Internet rescue diskettes allerhande te downloaden, (met basi diagnostics er bij).

Met een virtuele disk in het geheugen opgeladen lukt het dan hopelijk wel om al uw andere partities terug te bereiken.

2. Bereikbaarheid van de partities, volumes D: E:
- Als je over een partionerings-programma zou beschikken, zoals PartionMagic, kunnen alle partities ten allen tijde worden "gezien" eventueel met hun status.
- Wellicht kan je onder veilige modus de kritische instellingen van uw PC uitpluizen.

Ik zie voorlopig géén enkele reden om in het bios te gaan veranderen of hardware wijzigen te maken met master/slave toestanden.
 
Ik vind die optie van Maikel anders helemaal niet slecht.
Frans wil XP er tenslotte op zetten en zal anders alles kwijt raken.
 
Geplaatst door Elisa
Je moet in ieder geval een dingetje (kan niet op het woord komen) op je hdd verzetten naar slave. Hij staat nu op master.
Hang de hdd dan bij die andere pc van je en start eens op.
Zolang Maikel er niet is kun je dat alvast proberen.
Dat dingetje heet een jumper.

Dennis.
 
Geplaatst door Frans van Zeijl
Wat Windows XP betreft: In de gebruiksaanwijzing staat: [Bij een NIEUWE installatie worden alle programma- of systeembestanden van een VORIGE installatie verwijderd.]
Zo heb ik het ook begrepen bij een nieuwe installatie.
Geplaatst door Frans van Zeijl

en....[Er kan op uw huidige besturingssysteem weliswaar een upgrade naar WinXP Prof. worden uitgevoerd, maar hierbij gaan uw bestanden en aangepaste instellingen verloren]
Maar dat bij een upgrade je eigen bestanden ook worden verwijderd gaat het bij mij nog steeds niet op, dan heb ik mij toch wel vergist. Excuus daarvoor.
Geplaatst door Frans van Zeijl

..en dat wil ik dus nu juist voorkomen. Vandaar dat ik zit te balen dat mijn harde schijf juist nu onbereikbaar is (behalve dan via dat omweggetje in Veilige Modus).
Nog meer tips.......graag!
Groet.
Frans.
Is het niet tegenstrijdig wat je hier zegt?

Ga dan via Veilige Modus je bestanden eerst backup'en. Of zijn het van die grote bestanden? Jammer, dat je niet geregeld een backup op je bestanden uitvoert.

Dennis.
 
Ik kreeg een tijd geleden ooit de schrik van mijn leven op het moment dat ik via een AS-400 mainframe emulator, draaiend onder een Win'98 machine, iets belangrijks moest doen de pc na het het opstarten ineens 'hing'.

Het symptoon wat je beschreef had ik ook gekregen, maar door even een scandisk te draaien was alles weer in orde.

Heb je onderstaande syntax ook al gebruikt?

scandisk /r

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal.

Met de rescuediskette kom ik ook nergens, alles is gescand en sommige errors zijn verholpen, ik heb diverse malen sanreg /fix gedraaid...wordt e.e.a. gerepareerd maar haalt verder ook niks uit, vorige registers teruggezet, ook geen resultaat. Het cmd. scanreg /r herkent ie niet, misschien bedoel je scanreg /fix /r? (Nu ik er aan denk). Ik blijf verder pruttelen maar de definitieve oplossing heb ik helaas nog niet gevonden.
Ik heb wel backups (gelukkig) maar die zijn een paar maanden oud. Backuppen in veilige modus is niet haalbaar omdat de drives (behalve a:) niet worden herkend.
Ook win98se opnieuw installeren is geen optie omdat dit een onderdeel is van mijn installatie cd-rom en ik kan daar niet afzonderlijk bijkomen....helaas. Tips en adviezen blijven zeer welkom.
 
Kleine correctie op het bericht hierboven: scandisk /r pakt ie niet. (Onjuist commando enz.) Wat bedoel je precies?
 
Geplaatst door Frans van Zeijl
Kleine correctie op het bericht hierboven: scandisk /r pakt ie niet. (Onjuist commando enz.) Wat bedoel je precies?
Ja, sorry heb mijn Win'98 op dit moment niet draaien.

Typ dan scandisk/?

Daar krijg je alle argumenten/parameters te zien wat je achter het commando scnadisk kunt plaatsen.

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan