PC start niet meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry, alweer een foutje van mij.

Heb zojuist Win'98 opgestart. Je kunt ook chkdsk proberen uit te voeren.

Voer dan even chkdsk /f uit. Het is het proberen waard.

Dennis.
 
Hoi Dennis, ik zal het straks proberen. Ben overigens wel benieuwd naar die optie om van de C-drive een slave te maken, maar dan bij voorkeur zonder jumper-gedoe als dat kan. Ik heb ooit wel eens iets gehoord over aanpassingen maken in de BIOS maar dat heb ik nog nooit gedaan dus enige hulp zou zeer welkom zijn.
Dank en groet,
Frans.
 
Geplaatst door Frans van Zeijl
Hoi Dennis, ik zal het straks proberen. Ben overigens wel benieuwd naar die optie om van de C-drive een slave te maken, maar dan bij voorkeur zonder jumper-gedoe als dat kan. Ik heb ooit wel eens iets gehoord over aanpassingen maken in de BIOS maar dat heb ik nog nooit gedaan dus enige hulp zou zeer welkom zijn.
Dank en groet,
Frans.
Als je de jumper goed gezet hebt, dan is er verder geen probleem met het bios, het bios detecteert dat van zelf. Om de jumper zodanig op de juiste plek te kunnen zetten is ook geen probleem, dat staat namelijk op je HD duidelijk omschreven hoet het moet. Veelal moet je de jumper in het midden plaatsen.

(en chkdsk /f zou je straks nog even uitproberen, als ik het goed begrijp)

Dennis.
 
Hoi Dennis.

Ik heb tot 2x toe scanreg /fix gedraaid en scandisk /autofix om zeker te weten dat er geen errors zijn maar het resultaat blijft nul komma nul, njente kapito, nothing, helemaal niks. Systeem start op, windows scherm komt en verdwijnt, cursor verschijnt en verder niks meer. Wie het weet mag het zeggen.
Aan de jumpers ben ik niet geweest en dat wilde ik het liefst ook zo houden.
Heb jij of iemand anders nog meer suggesties? Ben benieuwd.
Groet en dank voor je steun tot nu toe.
Frans.
 
Aangezien je bijna van alles geprobeerd hebt, dan moeten we toch even een adere weg gaan inslaan.
Ik weet niet of het lukt, maar we proberen het maar even.

Het zal wel enige tijd gaan duren denk ik, want we moeten dat stapsgewijs gaan doen.(ik heb de tijd ervoor)

Voer onderstaande handelingen uit:

1) typ type c:\autoexec.bat > c:\analyse.txt
2) Open het juist aangemaakte bestand door het volgende te typen(je zit nog steeds in Dos):
notepad analyse.txt
3) Copieer de inhoed van dat bestand in dit topic

EDIT: Mocht deze fase niet baten, dan gaan we straks naar het config.sys bestand kijken. Maar daarover straks meer.

EDIT: Ben zo terug.

Dennis.

PS. Ben nogal slaperig, vandaar al die typfouten van mij. Heb ze al gecorrigeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er morgen niet, heb namelijk een afspraak.

Misschien morgenavondlaat weer, hopelijk is het probleem al vóór die tijd, hetzij door jezelf, hetzij door anderen, opgelost.

Dennis.
 
Geplaatst door Frans van Zeijl
Hoi Dennis.

Ik heb tot 2x toe scanreg /fix gedraaid en scandisk /autofix om zeker te weten dat er geen errors zijn maar het resultaat blijft nul komma nul, njente kapito, nothing, helemaal niks. Systeem start op, windows scherm komt en verdwijnt, cursor verschijnt en verder niks meer.
Maar heb je chkdsk /f ook al geprobeerd?

Dennis.

PS. Je lijkt wel een talenknobbel met al die synoniemen voor het woord noppes.(ik kan er ook een aantal van noemen. grapje hoor, maar heel leuk deed je dat)
 
Hoi Dennis. Geen probleem dat je vandaag wat minder tijd hebt, over 4 dagen ga ik met vakantie dus na vandaag komt dit probleem ook op een lager pitje.
Hier volgt mijn huidige autoexec.bat.
@ECHO OFF
SET BLASTER=A220 I7 D3 H7 P330 T6
SET SBPCI=C:\SBPCI
LH C:\WINDOWS\COMMAND\DOSKEY

if exist c:\pipost.bat c:\pipost.bat
C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1\SCAN.EXE C:\
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\WINDOWS\SYSTEM\WBEM;C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1

C:\PROGRA~1\COMMON~1\NETWOR~1\VIRUSS~1\40~1.XX\scanpm.exe c:\
@IF ERRORLEVEL 1 PAUSE

REM C:\PROGRA~1\COMMON~1\NETWOR~1\VIRUSS~1\40~1.XX\bootscan.exe c:\
REM @IF ERRORLEVEL 1 PAUSE

PATH=%PATH%;C:\PROGRA~1\COMMON~1\MUVEET~1\030625

McAfee heb ik al heel lang geleden uitgevinkt in het opstartmenu maar resten daarvan bevingen zich nog op de PC al heb ik er nooit last van gehad en daar zoek ik het probleem dus ook niet.

Hier de config.sys:
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS
DOS=HIGH,UMB,AUTO
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\SYSTEM\CPQIDECD.SYS /D:IDECD001
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND
FILESHIGH=80
BUFFERSHIGH=40,4
SWITCHES=/F

Ik heb vannacht in veilige modus uitgebreide schijfcontrole gedaan maar dat gaf ook geen resultaat.

Alvast bedankt voor je moeite.
Frans.
 
Na het Windows Logo ....

Een paar losse ideeën...
Probeer het volgende :
- Alle externe apparaten loskoppelen
- Start op in veilige modus (volgens de diverse aangeboden mogelijkheden, begin met de meest elementaire.)
- Na het Windows logoscherm worden normaal alle systeem bestanden in geheugen geladen, dat kan men zien op zwarte achtergrond, in dos-achtige stijl. Normaal moet je een ganse sliert *.sys bestanden zien defileren.
- Dan verschijnt het account inlogscherm.
- En dan uw bureablad

Zo ver kan je dus geraken in veilige modus. (In normale modus zou het "stoppen" zonder het opladen van al die systeembestanden als ik het goed begrijp) Maar brengt het vooraf loskoppelen van alle hardware een verandering of niet voor de bereikbaarheid van de andere schijfvolumes ?

Ander idee: Ik kreeg zopas een tip (voor een ander probleem) om de plug and play detectie te desactiveren.
Misschien brengt die plug and play module roet in het eten door een of andere incompatibiliteit ? Die service start altijd op samen met Windows. Zie http://grc.com/UnPnP/UnPnP.htm

Ik weet nog zelf niet of de desactivering van PNP permanent is na het powerdown en heropstarten maar dat zal wel de bedoeling zijn. Dus na de desactivering opstarten zonder externe devices ? Zie of er nu bereikbaarheid is van de volumes ?

- Eventueel alle drivers van die toestellen updaten. (usb toestellen)
- PnP enablen
- Powerdown
- Terug opstarten in normale modus, en wie weet


Ander idee : Verwijder zoveel mogelijk "processen" die niet essentieel zijn. In veilige mode werkt Windows met het minimum. Maar wellicht kan je een of meer malafide processen/services ontdekken die je kan verwijderen met Taakbeheer ?
 
Hoi Merel.
Bedankt voor je tips. Ik ga het morgen zeker proberen, strtaks lonkt het bed. Samengevat: volgens jou zou ik alle kabels waarop overige hardware is aangesloten moeten verwijderen en dan kijken of dat evt. het opstartproces in normale modus gunstig beinvloedt.
Het is het proberen waard. Ik laat nog van me horen.
Bedankt en groet.
Frans.
 
Geplaatst door Frans van Zeijl

Hoi Dennis. Geen probleem dat je vandaag wat minder tijd hebt, over 4 dagen ga ik met vakantie dus na vandaag komt dit probleem ook op een lager pitje.
Hier volgt mijn huidige autoexec.bat.
@ECHO OFF
SET BLASTER=A220 I7 D3 H7 P330 T6
SET SBPCI=C:\SBPCI
LH C:\WINDOWS\COMMAND\DOSKEY

if exist c:\pipost.bat c:\pipost.bat
C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1\SCAN.EXE C:\
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\WINDOWS\SYSTEM\WBEM;C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1

C:\PROGRA~1\COMMON~1\NETWOR~1\VIRUSS~1\40~1.XX\scanpm.exe c:\
@IF ERRORLEVEL 1 PAUSE

REM C:\PROGRA~1\COMMON~1\NETWOR~1\VIRUSS~1\40~1.XX\bootscan.exe c:\
REM @IF ERRORLEVEL 1 PAUSE

PATH=%PATH%;C:\PROGRA~1\COMMON~1\MUVEET~1\030625

McAfee heb ik al heel lang geleden uitgevinkt in het opstartmenu maar resten daarvan bevingen zich nog op de PC al heb ik er nooit last van gehad en daar zoek ik het probleem dus ook niet.

Hier de config.sys:
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS
DOS=HIGH,UMB,AUTO
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\SYSTEM\CPQIDECD.SYS /D:IDECD001
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND
FILESHIGH=80
BUFFERSHIGH=40,4
SWITCHES=/F

Ik heb vannacht in veilige modus uitgebreide schijfcontrole gedaan maar dat gaf ook geen resultaat.

Alvast bedankt voor je moeite.
Frans.
Beste @Merel@helpmij,

Het spijt mij dat ik jou nu niet direct een goed antwoord op jouw vraag kan geven, omdat ik vandaag nogal een teleurstellende dag gehad heb. Morgenavond zal dat beter gaan lukken.

Maak een copie van je autoexec.bat bestand. En laat dat (copie)bestand bijvoorbeeld au_to.bat heten(later rename je dit bestand weer naar autoexec.bat)

Je wijzigt nu het het autoexec.bat bestand, uiteindelijk ziet het er zo uit:

@ECHO OFF
LH C:\WINDOWS\COMMAND\DOSKEY
C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1\SCAN.EXE C:\
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\WINDOWS\SYSTEM\WBEM;C:\PROGRA~1\NETWOR~1\MCAFEE~1

REM C:\PROGRA~1\COMMON~1\NETWOR~1\VIRUSS~1\40~1.XX\bootscan.exe c:\

Het config.sys bestand kun je gewoon zo laten.

Start je pc op.

Ik hoor het wel morgen.

Dennis.

PS. Ik heb de regels in het bestand autoexec.bat weggehaald, omdat die een verwijzing zijn naar het programma wat je gedeinstallerd hebt.
 
Heren computervrienden,

Helaas..helaas...al jullie inspanningen hebben niet geholpen. Ik heb om te beginnen alle kabels verwijderd, zelfs de muis en het toetsenbord. Njente kapito. In veilige modus heb ik ook nog alle opstartbestanden uitgevinkt, autoexec,bat, sys.ini., win.ini en config.sys, ook geen resultaat. Het nieuwe autoexec.bat van Dennis waar ik nu mee draai (perfect!) heeft ook niet tot de oplossing van het probleem geleid. Ik heb het angstige vermoeden dat het probleem dieper ligt, b.v. de bootsector? maar zoveel kennis heb ik daar niet van. We blijven optimistisch maar het kost wel steeds meer moeite(!). Ik lees het wel of er iemand nog licht ziet in de duisternis.
Groet en dank,
Frans.
 
Maikel bedankt voor je tip. Even een misverstandje wegwerken: die 2e PC heb ik (nog) niet maar zal er binnenkort wel aankomen denk ik. Het is allemaal geen ramp als deze PC echt de geest geeft (ik heb gelukkig backups) maar het is ook een sport van me om deze PC toch weer aan de praat te krijgen. Wellicht kunnen anderen die ook ooit met dit probleem te maken krijgen weer geholpen worden. Nogmaals bedankt.
 
Wat je ook kan doen is het volgende:

Start op met de xp cd en kies voor een nieuwe installatie.
Let heel goed op bij de mogelijkheden, op een gegeven moment kan je kiezen op welke partitie/schijf je deze wil installeren. Kies gewoon je c:
Je krijgt een waarschuwing dat het onverstandig is om 2 windowsen op dezelfde schijf te installeren, maar daar trek je je natuurlijk niets van aan.
Nu komt het belangrijkste:
Je krijgt de optie om te formatteren, maar dit wil je NIET, kies de regel geen wijzigingen in het bestandssysteem aanbrengen.
Windows XP wordt nu "naast" win98 geïnstalleerd en alle bestanden die op de c: staan blijven behouden.
Vanuit XP kan je de mappen van win98 benaderen en al je niet te verliezen data veiligstellen (op cd branden of naar een andere hd kopiëren)
Als je zeker weet dat je alles gebackupt hebt, kan je win98 verwijderen en de boot.ini in XP aanpassen, door de regel win98 te verwijderen. Dan heb je ook geen last meer van de vraag welke windows je wilt opstarten.
Als je het goed wil doen, kan je natuurlijk ook c: formatteren en nog een keer XP installeren en wel de formatoptie kiezen bij de installatie.
 
Hoi Sarvo.
Het klinkt aantrekkelijk maar mijn dilemma is dat als ik de WIN XP-cd plaats en de PC van deze bootable cd opstart hij direkt begint met het installeren van files wat op mij overkomt als een nieuwe installatie, en ik vraag me af of hij die optie van [Upgrade naar WIN98] (waarbij mijn bestanden en prog. blijven behouden) of het installeren van een Nieuwe Installatie (waarbij volgens Windows alles overschreven wordt). of ik die keuze wel op het scherm krijg. Als ik die zekerheid heb wordt het een fluitje van een cent.
Bedankt voor je reactie.
 
Die bestanden worden altijd gekopieerd.
Het begint met een zwart scherm waarin bovenin staat dat de hardwareconfiguratie gecontroleerd wordt.
Uiteraard worden er dan bestanden geladen, aangezien XP wel graag wil weten wat te doen.
Als je een "kale" xpcd gebruikt, krijg je altijd de optie om te formatteren of geen wijzigingen aan te brengen in het bestandssysteem.

Maar als je de melding krijgt dat alles wordt overschreven, zou ik het risico niet nemen. Die hele melding heb ik zelf nog nooit gehad overigens.
 
Volgens de gebruiksaanwijzing van Windows wordt bij een nieuwe installatie alle bestanden en prog. overschreven dus het draaien van de WIN XP CP-cdrom bewaar ik als laatste optie. Bedankt voor je tip.
 
Frans,

Rename autoexec.bat bijvoorbeeld naar au_to.bat

Copieer onderstaande in kladblok en save het als autoexec.bat

Start je pc opnieuw op.

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Dennis.

PS. De rest zoals c:\windows\command\doskey is voorlopig onbelangrijk.
 
Of via Sysedit(Start/Uitvoeren en dan sysedit intypen + enter en het bestand autoexec.bat selecteren bovenstaande regels copieren en het daarna te saven als autoexec.bat

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan