PC traag met koud opstarten en slechte performance

Status
Niet open voor verdere reacties.

grumbkow

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2007
Dag beste forumleden,

Mijn probleem is voor mijn gevoel erg vaag en behoeft veel omschrijving en uitleg.
Ik wil bij voorbaat de mensen bedanken die de moeite nemen dit verhaal te lezen en mee willen denken voor een oplossing

Kort omschrijving probleem
Sinds een week of drie had mijn pc slechte performance in games na het ontwaken uit de sluimerstand, ik gebruik de sluimerstand regelmatig en reboot maximaal twee keer per week.
Later begon ook het wakker worden en opstarten langer te duren en kreeg ik lang een zwart scherm. Nu is het zover dat het opstarten van mijn pc als deze koud is lang duurt, soms 10 minuten voor ik het POST scherm zie, dan nog eens 5 minuten voor het windows logo begint te tonen en dan nog eens 10 tot 15 minuten voor de pc daadwerkelijk opgestart is. Na het opstarten heb ik nu ook slechte performance in games (denk aan 10 FPS waar ik eerst 100 kon halen), maar als ik dan de pc als deze warm is reboot dan is er niets aan de hand en start hij in 10 seconden op.

Ook is het vaak zo dat mijn tweede monitor (VGA via converter aangesloten op HDMI) continu aan en uit gaat en geen connectie kan krijgen.

Vanmiddag had ik ipv sluimerstand eens de slaapstand gebruikt en een halve dag later (dus ook koud) werd de pc ineens binnen 3 seconden wakker, geen idee of dit relevant kan zijn.

Aanvulling
Ik bedenk me net dat voordat bovenstaand probleem zich voordeed mijn VLC en youtube videos e.d. allemaal vastliepen als Chrome een website aan het laden was, chrome had tijdens het laden extreem veel CPU verbruik. Dit probleem is opgelost, vraag me niet hoe, waarna bovenstaande problemen kwamen

Systeem
Deze computer heb ik zelf in elkaar gezet en daarom kan ik ook moeilijk hulp zoeken bij de verkopende partij, want die heeft alleen losse onderdelen geleverd.
Ook heeft de pc in de eerste maand geen problemen gegeven, zijn de harde schijven volledig gedefragmenteerd en is alles volledig gescand met Malwarebytes Anti Malware en Avast!

CPU - Intel i5-4670k, overgeklokt tot 4.2 Ghz met de voorafingestelde profielen van Easytune (bijgeleverd bij het moederbord) plus Scythe processorkoeler
MOBO - Gigabyte Z87MX-D3H
GPU - MSI R9 290 Gaming 4G
HDD - Crucial M500 - 265GB SSD + Seagate Baracude 2TB 7200RPM
RAM - Crucial Balistix Tactical 4x 4GB
PSU - Cooler Master VS V550S
Overig - Samsung DVD-RW + USB 3.0 Card Reader
OS - Windows 8.1 x64

Randapparatuur
  • Monitor LG Flatron W2452V
  • Monitor HP 1502
  • Muis Roccat Kone XTD
  • USB HUB
  • Twee externe HDD's (WD + Lacie)
  • Brother printer
  • Logitech stereo geluidssysteem

Ondernomen stappen
- Alle drivers geupdate
- GPU Drivers gedowngrade naar AMD Catalyst 14.4
- Randapparatuur ontkoppeld en getest
- Power knop ingehouden om statische elektriciteit? uit het MOBO te laten
- Gehele systeem plus externe schijven gescand en alle mogelijke gevaren verwijderd
- Systeemherstel naar begin mei toen het probleem zeker niet aanwezig was
- Windows updates geïnstalleerd
- Windows repair functie laten draaien
- Avast opstartscan laten draaien
- Schijven gedefragmenteerd
- CPU teruggeklokt naar fabriekswaarden
Al deze stappen hebben nergens toe geleid

Ik hoop dat de bovenstaande omschrijving duidelijk is. Het verhaal kan nog veranderen want het probleem veranderd ook steeds. Zo was het eerst alleen slechte performance naar nu een trage bootcyclus en wie weet wat er morgen weer gebeurd.

Ik ben nog van plan, hopelijk morgen, de CMOS batterij te vervangen.

DUS beste lezer die nog aanwezig is, dank voor je aandacht en ik hoop oprecht dat ik via jullie hulp mijn veel te jonge PC weer terug kan krijgen in haar oude staat.

Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad ook een memtest draaien. En anders, om uit te sluiten dat het een Windows probleem is: Windows opnieuw installeren.

Ik denk dat het een hardwarefout is.
Probeer het een met een minimale hardware, dus alle externe zaken loskoppelen, denk ook aan eventuele (hdmi) koppelingen met een tv of mediacentre en kijk eens wat er dan gebeurt.

Als dat niets oplost, dan interne hardware minimaliseren: 1 geheugen reepje, 1 hd/ssd (alleen de opstart hd/ssd), ook de usb-cardreader en dvd-station los en kijken wat er dan gebeurt. Dat ook met wissselende mem-reepjes (dit dus 4 maal proberen met steeds 1 ander mem-reepje).

Ik zou niet alleen naar het geheugen, maar ook zeer nadrukkelijk naar het moederbord kijken.

Deze problemen klinken namelijk als power distribution problemen. In de meeste gevallen is dat een probleem met het moederbord. Andere zaken (te zwakke voeding, interferentie op kanalen, kapotte randapparatuur) kunnen indirect ook de symptomen veroorzaken.

Vanmiddag had ik ipv sluimerstand eens de slaapstand gebruikt en een halve dag later (dus ook koud) werd de pc ineens binnen 3 seconden wakker, geen idee of dit relevant kan zijn.

Ja, dat kan relevant zijn omdat in slaapstand het moederbord onder spanning blijft (niet "koud" dus). Het versterkt mijn vermoeden dat het een probleem met de voeding / moederbord stroomverdeling is.

Ik ben momenteel aan het werk dus kan nog even niet testen. Ik kom vanavond hopelijk met een memtest resultaat.

Wampier, zijn er dingen die ik kan doen om te testen of het probleem in het MOBO of PSU zit?
Wat betreft die spanning in de slaapstand, ik maak gebruik van een master/slave stekkerdoos, waarmee alle randapparatuur uitgaat als de PC geen spanning meer heeft, uiteraard met bepaalde thresholds, maar in de slaapstand gaat ook gewoon alles uit. Kan dat ene kleine beetje spanning dan zo veel verschil maken?

1. Check het Windows logboek. Combineer [wndowstoets & r] → typ: eventvwr.msc
    Klik op Windowslogboeken → Systeem. Klik rechts op Huidig logboek filteren Klik hier Kritiek en Fout aan.
  2. Combineer [windowstoets & r] → typ: devmgmt.msc. Schakel hier 1-voor-1 de USB, netwerkadapter en andere apparaten uit om er achter te komen wat de veroorzaker is van het probleem.
  3. Update de stuurprogramma's, BIOS en de Windows updates
  4. Repareer Windows. Start up met de installatieschijf → Opdrachtregel. Typ hier:
    • chkdsk c:\ /r &
    • sfc /scannow
  5. Voer een schone opstart uit om de veroorzaker te ontdekken.
  6. Pas de energie-instellingen aan. Combineer [windowstoets & ] → typ: powercfg.cpl. Klik op "Schema-instellingen wijzigen" → "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen".
    Klik hier en schakel uit: beide
    • Instellingen voor selectieve USB-onderbreking &
    • Link Power State Management
    Herstart om te kijken of het probleem is opgelost.

Laatst bewerkt:
Wat betreft die spanning in de slaapstand, ik maak gebruik van een master/slave stekkerdoos, waarmee alle randapparatuur uitgaat als de PC geen spanning meer heeft, uiteraard met bepaalde thresholds, maar in de slaapstand gaat ook gewoon alles uit. Kan dat ene kleine beetje spanning dan zo veel verschil maken?

De spanning van de USB kan afhankelijk van de powerinstellingen in je BIOS aan of uit zijn. Bij mijn PC leveren de USB poorten in slaapstand gewoon stroom. Je master/slave doos werkt of met stroomdetectie of een USB poort. De zegt echter niets over de spanning in de computer zelf.

Gezien je problemen ontstaan voordat je ooit in windows komt is het zeer waarschijnlijk hardware of heel misschien BIOS gerelateerd. Warm/koud problematiek is bijna altijd power gerelateerd.

Update:

Memtest gedaan, geen errors gevonden
CHKDSK c:\ /r geeft aan: "Drive or path not valid
sfc /scannow zegt:
Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some
of them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not
supported in offline servicing scenarios.

Logfile kan ik uploaden indien nodig.

Windows is dus corrupt --> nieuwe Windows installatie

Waaruit concludeer je dat (Niet dat ik je niet vertrouw, gewoon pure interesse)
Nieuwe installatie is uiteraard veel werk en doe ik liever niet.

Heb zelf eerlijk gezegd niet het gevoel dat het daaraan ligt, omdat het wel echt meer als een hardware fout klinkt.
Zijn er misschien nog andere dingen die eerst te proberen zijn?

UPDATE
Elke keer zodra ik de PC opstart verschijnt de volgende melding in het systeemlogboek

Logboeknaam: System
Bron: bowser
Datum: 4-7-2014 19:20:59
Gebeurtenis-id:8016
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Computer: Jeffrey-PC
Beschrijving:
Het browserstuurprogramma heeft te veel ongeldige datagrammen van de externe computer EXPERIA ontvangen om JEFFREY-PC op transport NetBT_Tcpip_{E3331032-1C9E-4E44-9AD5-60D1010158C9} te kunnen benoemen. Raadpleeg het datagram voor verdere gegevens. Er worden pas weer gebeurtenissen gegenereerd nadat de herstelfrequentie is verlopen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="bowser" />
<EventID Qualifiers="49152">8016</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2014-07-04T17:20:59.334381200Z" />
<EventRecordID>10108</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>Jeffrey-PC</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>\Device\LanmanDatagramReceiver</Data>
<Data>EXPERIA</Data>
<Data>JEFFREY-PC</Data>
<Data>NetBT_Tcpip_{E3331032-1C9E-4E44-9AD5-60D1010158C9}</Data>
<Binary>000023000400540000000000501F00C000000000D00000C000000000000000000000000000000000FF534D4225220000C08000400000000000000000000000000000000000000000000000</Binary>
</EventData>
</Event>

Het advies om het logboek te monitoren terwijl alles wordt ontkoppeld heeft niets opgeleverd.

Laatst bewerkt door een moderator:
al geprobeerd wat ik voorstelde? (denk ook dat het een hardwarefout is)

Niet perse, deze stekkerdoos werkt op de spanning van de PC. Dus de stekker van mijn PC is de master en als die spanning heeft krijgen de slaves ook spanning.

1. Pas de energie-instellingen aan. Combineer [windowstoets & ] → typ: powercfg.cpl. Klik op "Schema-instellingen wijzigen" → "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen".
    Klik hier en schakel uit: beide
    • Instellingen voor selectieve USB-onderbreking &
    • Link Power State Management
    Herstart om te kijken of het probleem is opgelost.

Link power state management staat er niet tussen, andere is uitgeschakeld. Zodra ik straks klaar ben met alles dan zal ik de schone opstart uitvoeren

Update:

sfc /scannow zegt:
Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some
of them.

Waaruit concludeer je dat (Niet dat ik je niet vertrouw, gewoon pure interesse)

Overigens: Als ik kijk naar post #11 van jou, dan zie ik ook dit staan:
Het browserstuurprogramma heeft te veel ongeldige datagrammen van de externe computer EXPERIA ontvangen om JEFFREY-PC op transport NetBT_Tcpip_{E3331032-1C9E-4E44-9AD5-60D1010158C9} te kunnen benoemen.
Heb jij je telefoon aan de pc hangen?

Neen, gewoon PC via de kabel aangesloten op het modem.

AMD Drivers gedowngrade naar 14.4, geen verandering.

Hoi,

Bij wat je allemaal al gedaan (geprobeerd) hebt zou ik om softwarematige fouten uit te sluiten toch windows eens opnieuw installeren dan weet je tenminste zeker dat daar de eventuele fout niet zit

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bij wat je allemaal al gedaan (geprobeerd) hebt zou ik om softwarematige fouten uit te sluiten toch windows eens opnieuw installeren dan weet je tenminste zeker dat daar de eventuele fout niet zit

Ik ben bang dat ik er niet onderuit kom, maar kan het me nu niet veroorloven om windows opnieuw te installeren. Ga over een week op vakantie en heb deze week de PC hard nodig voor werk dus heb geen 2 dagen tijd om alles opnieuw klaar te zetten.
ben bang dat ik dit op zijn vroegst allemaal pas begin augustus kan oplossen =(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan