PC valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

VinceStar

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2004
Ik weet niet of dit precies in het goede forum staat maar ik wist zo anders niet waar ik het plaatsen moest.

Het zit zo, de laatste tijd valt mn pc nogal regelmatig uit. Gewoon terwijl ik ergens mee bezig ben dus niet echt handig. De pc herstart en er moet op consistentie gecontroleert worden. Meestal, niet altijd, blijken er dan fouten te zitten in de inode nummers van de bestanden waar ik op dat moment mee bezig was. Die inconsistensiecheck zet alle inode nummers weer allemaal netjes op de goede plek das erg mooi. dat de pc uitvalt is waarschijnlijk een soort beveiliging, deze zou ik of graag uit willen zetten, of misschien is er wel een programma voor om de inodenrs handmatig weer goed te laten zetten. wie kan me hier mee helpen?
ik ben op de hoogte van wat inode nrs zijn en dat heel windows eigelijk een database is :)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik dacht dat inode iets met fat 32 of ntfs te maken had/heeft.

oplossing zou ik echter niet weten:confused:

dat zou kunnen. mn windows partitie [met win xp pro] is fat32.

Niemand? :confused:

nog een leuke melding die tijdens die inconsistentiecheck komt: "Het eerste cluster is ongeldig, de vermelding wordt afgebroken".

Er wordt een logbestand bijgehouden deze voeg ik hierbij toe. Ik heb al flink gegoogled en deze vraag word meer gesteld, nergens word een antwoord gegeven though. :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Maak de volgende mappen eens leeg:
C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Temp <<--deze map

C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Local Settings\Temporary internet files <<--deze map

De mappen zelf laten staan!!

Let op,
De map "Local Settings" is een verborgen map.
Zorg ervoor dat verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn: Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave > scroll naar beneden en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Laat daarna een uitgebreide schijfcontrole uitvoeren op je C-schijf.
Verkenner>C-schijf>eigenschappen>extra>nu controleren>beide vinkjes invullen.
Opnieuw opstarten en de controle zal beginnen.

Laatst bewerkt:
oke ik zal even schijfcontrole doen hoewel het me sterk lijkt dat dat helpt. en over die verborgen bestanden, dat staat standaard aan bij mij ;) belachelijke microsoft die bestanden een beetje gaat verstoppen, leve linux! :D

Geplaatst door VinceStar
belachelijke microsoft die bestanden een beetje gaat verstoppen
Zo belachelijk is het niet, want er zijn genoeg mensen die driftig gaan opruimen en de verkeerde dingen gaan weggooien.:p

ja oke daar heb je ergens wel gelijk in maar ik houd er niet van :) ik mag trouwens een gedeelte van me temp niet leeggooien omdat ze in gebruik zijn zou dat nog wat uitmaken denkje?

Dat zal niet veel uitmaken.

Nu nog problemen gehad, met de schijf-controle?

nope er waren geen problemen volgens de schijfcontrole.
ook heb ik uitgeschakelt dat de pc niet opnieuw mag opstarten bij het constateren van een fout.

Als je toch XP hebt kun je mss proberen van je FAT32 te converteren naar NTFS.dit doe je door on dos het volgende te typen: convert c: /fs:ntfs.NTFS is een nieuwer en veiliger bestandssyteem en word sowiewo aangeraden te gebruiken.
Een andere mogelijkheid is de volgende syntax in veilige modus liefst: sfc /scannow. SFC staat voor system file cheker en zal alle slechte, beschadigde systeembestanden proberen te vervangen met de originele bestanden van de cdrom dus deze zal je ook klaar moeten liggen hebben.

@flupeke,
Persoonlijk zou ik de Windows Xp partitie niet naar NTFS converteren, dan is die niet zo makkelijk via Dos te bereiken.
In geval van problemen is dat nog wel eens handig.:)

@moderator

Het is wel zo dat NTFS een veel veiliger systeem is en dat je de dag van vandaag nog weinig FAT systemen gaat vinden.Als de fout aan het bestandssysteemtype FAT te wijten is dan kan een convertie deze problemen oplossen.Opstarten vanaf een diskette is ook nog een mogelijkheid maar dan met een opstartdiskette die NTFS ondersteund.

Geplaatst door flupeke
@moderator

Het is wel zo dat NTFS een veel veiliger systeem is en dat je de dag van vandaag nog weinig FAT systemen gaat vinden.
Het is maar hoe je met de beveiliging van je systeem omgaat.
NTFS hoort inderdaad veiliger te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook altijd beter is.
In het geval van dit probleem, zou het converteren mischien een oplossing kunnen zijn.

oh ik wist niet dat dat kon, iemand vertelde me dat het niet mogelijk was een partitie om te zetten naar NTFS zonder al je bestanden kwijt te raken. En sinds C: mn windows partitie is heb ik daar weinig belang bij. ik zou eerst die file checker eens laten lopen! :thumb:

Je kunt verhinderen dat je computer terug opstart door naar configuratiescherm->systeem en dan naar de tab geavanceerd gaan en daar kiezen voor opstart- en herstelinstellingen.Klik hier op en zoek dan naar het vinkje waar staat: de computer automatisch opnieuw opstarten.Zet dit uit en de volgende keer je PC terug uitvalt zal je een blauw scherm zien met een foutmelding.Deze foutmeldingen zijn meestal maar vaag maar je kunt ze opzoeken bij Microsoft en zo mss toch afleiden of de foutmelding hardware of softwarematig is.Das al een stap dichter naar de bron van het probleem.Noteer de filenamen die vermeld worden op het blauwe scherm en de hexadecimale code ox........, gewoon de foutcode in google intikken kan veel informatie over het probleem weergeven.

dat staat al uit ;)
de enige meldig die ik af en toe van microsoft krijg is dat het een fout is "caused by a device driver". Er opent zich dan een site en daar staat dat ze niet precies weten wat deze fout veroorzaakt heeft alleen dat het veroorzaakt is door "een" device driver.

Blauwe schermen zijn er tohc niet meer onder win xp?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan