pc wil niet meer aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryy

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2003
Ik heb een probleem met mijn 2e pc.
Gisteravond heb ik hem uitgezet, en nu wil hij niet meer aan! Waar zou dit aan kunnen liggen? Zelf denk ik aan de voeding, maar ik heb er niet veel verstand van. :)
Bedankt voor de hulp alvast.

Hoe is ie uitgezet, door Windows of door jou?

Voor de hand liggende vragen: zit de stekker er goed in, zit de startknop misschien vast??
Heeft je kleine broertje de aan/uit-knop aan de achterkant op uit gezet?

als je denkt dat het de voeding is, kijk dan eerst in de voeding,daar zit een zekering en die kan het begeven hebben,scheelt je weer kosten.

gr fcdb

Kan heel veel dingen zijn, stekker er niet in, knopje aan de achterzijde, stekkertje van je powerknop naar je mainboard, zekering van je voeding, complete voeding stuk, mainboard stuk, CPU stuk etc.

Als je zegt dat ie niet meer aan gaat bedoel je dan echt dat ie niets doet, ook geen coolers die draaien of concludeer je dat omdat je geen beeld krijgt ?

Hij doet helemaal niks. De computer slaat niet aan, zeg maar. Ik zal kijken of de zekering er nog inzit

Hmm, nee. Ik heb er een totaal andere voedingskabel in gezet, maar de computer werkt nog steeds niet. Houdt dat er iets mis is met t mainboard?

Als je bedoeld dat je ipv de zekering te controleren er een andere kabel aan gezt hebt, dan klopt dat dus niet.... In de voeding zelf zit een zekering.... (eerst stoom van de voeding halen voor je gaat prutsen)

Makkelijker om dit te testen is om de voedingskabels door te meten.

syatx.gif

Of de molex (Rood/zwart/geel/zwart) kabels doormeten, kijken of daar stroom op staat (dus wel stroom op je voeding zetten en schakelaar achterop de voeding op AAN)

Als je nu stroom op je kabels hebt is de kans groot dat je voeding goed is.

Nu ga je eerst goed kijken of je kabel van de powerknop (aan de voorzijde) is aangesloten op je mainboard. Is dit ook goed dan ga je de pc strippen.

Dit houdt in dat je alles loskoppeld wat niet direct noodzakelijk is om de pc te laten starten.

Dus je CD-rom spelers ed, hdd, floppy loskoppelen (zowel stroom als ide) Alle PCI kaarten verwijderen, je vga 9videokaart) eruit halen, alle geheugenbanken op 1 na leeg.

JE hebt dus nu een pa met een voeding, een mainboard, een cpu (MET COOLER !) en 1 geheugenbankje.

Zet nu je pc opnieuw aan, beeld zal je niet krijgen, je hebnt geen videokaart, maar je kan wel kijken of de coolers van je voeding en cpu draaien.

Is dit niet zo dan zit het probleem in 1 van de onderdelen die nu nog is aangesloten. Heb je nog een ander geheugenmodule, verwissel die dan met degene die er nu in zit en probeer opnieuw.

Lukt dit nog niet dan is het of je mainboard of je cpu, de kans op mainboard fout is groter, CPU geeft meestal piepjes....Meestal dus niet altijd helaas.

Mocht je pc na het strippen wel werken, coolers draaien etc, dan ga je je pc stukje bij beetje opbouwen tot je het onderdeel tegenkomt wat stuk is. Begin met opbouwen met je videokaart zodat je kan zien of je pc het ook echt doet.

bedankt voor de uitleg, GForze! het is nu opgelost; een vriend is hier en hij heeft de voeding uit een oude pc op zolder erin gezet. hij doet het weer! dank, nogmaals!

Mooi problkeem was dus je voeding.
Let wel even op, je zegt een oude voeding van zolder, let er wel op dat ie genoeg vermogen (Watts) heeft voor je pc.
Kan best zijn dat ie het bij normaal gebruik redelijk doet maar als je zwaardere applicatie's draait zoui bv je pc kunnen uitvallen, foutmeldingen kunnen geven etc.

Moeglijk is het Wattage dus wel goed en heb je daar geen last van, maar let er wel even op !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan