Pc Zeer onstabiel met opstarten (p5k, q6600,4x1gb 800mhz)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aapjuuh

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
Hallo allemaal,

Het probleem zoals in de titel al beschreven is dat mijn pc heel vaak vastloopt met booten, random op andere punten elke x ,( vb : Windows laad scherm, bios, direct na het aanmelden, Bios post screen) Ik heb de pc niet overclocked ofzo...

Wat ik al heb geprobeerd :
Memtest, Hdd test beide geen errors ,
Prime95 draaien als de pc wel opstart, 8 uur gedraaid zonder problemen
Bios flashen naar nieuwste versie

Specs :

Moederbord : Asus P5K
Chipset : Intel P31/P35
Processor : Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2400 MHz
Fysiek Geheugen : 4096 MB (4 x 1024 DDR2 GeIL 800mhz )
Videokaart : NVIDIA Geforce 8800 GT
Harde Schijf : 200gb Seagate
Harde Schijf : 200gb Maxtor
Monitor Type : LG 19 inch
Besturingssysteem : Windows 7 Ultimate 64bit
Voeding : Coolermaster 600watt

Nu heb ik gelezen dat er vaker problemen zijn met de P5K met 4x 1gb op 800mhz??
Ik snap alleen niet wat hieraan het probleem zou kunnen zijn..
En zou het helpen om het geheugen op 677mhz te draaien ?
Als iemand verder nog suggesties heeft waarom mijn systeem onstabiel is , hoor ik het graag

Hoop dat de vraag duidelijk is en ik voldoende informatie heb gegeven.

Bij voorbaat dank,
Rob

Je begint het verhaal halverwege, maar ik ben zo benieuwd naar het begin.............................
Het begin is natuurlijk het moment dat het voor het eerst gebeurde, daarvóór werkte de machine goed?
Als dat zo is dan kun je het probleem zelf localiseren door de volgende vraag te beantwoorden:
"Wát is er aan de machine -hardwarematig en / of softwarematig- veranderd toen het probleem zich voor ging doen?

Je begint het verhaal halverwege, maar ik ben zo benieuwd naar het begin.............................
Het begin is natuurlijk het moment dat het voor het eerst gebeurde, daarvóór werkte de machine goed?
Als dat zo is dan kun je het probleem zelf localiseren door de volgende vraag te beantwoorden:
"Wát is er aan de machine -hardwarematig en / of softwarematig- veranderd toen het probleem zich voor ging doen?

In het begin toen ik de pc net binnen had ( in onderdelen ) en opgebouwd heeft hij het zo'n half jaar goed gedaan, daarna heb ik niks meer veranderd hardewarematig als een oude 200gb hdd erbij gezet.Maar loskoppelen van deze hdd maakt geen verschil. Ik heb dit probleem nu al zo'n 3 maanden en echt vanalles geprobeerd maar niks schijnt te helpen, ik ga nu proberen om het geheugen op 667 mhz te draaien ipv 800mhz ( ben pas net weer thuis , vandaar de late reactie )

alvast bedankt voor de snelle reacties :)

m.v.g Rob

Dit kan echt aan zóveel dingen liggen. Als ik meedenk en wat on(waarschijnlijke) oorzaken mag opsommen met een eventuele remedie:

- (bootsector) virus / spyware (?) Draait er een goede scanner
- voeding is niet deugdelijk (voldoende vermogen) ?
- een Windows update voor spullen van derden heeft een stukje hardware instabiel gemaakt ?

Je hebt 2 harddisks schrijf je. Is het een optie om een dualboot te maken op die andere partitie met exact dezelfde Windowsschijf met dien verstande dat je op dat 2e OS geen contact maakt met het WWW en dat 2e OS dientengevolge ook niet update. Op die 2e bootschijf wel bijvoorbeeld Office installeert en een enkele game en vervolgens eens een week of zo uittest hoe het systeem zich gedraagt.

Stel dat het goed blijft werken, dan weet je nog steeds niet exact de oorzaak, maar wel in welke richting ongeveer (niet) gezocht moet worden.

Beste,

Hmm, ik draai Nod32 full updated, heb al verschillende keren windows opnieuwd geinstalleerd, zowel xp als windows 7, en aangezien hij ook wel eens vastloopt op bios postscreen, lijkt me de bootsector onwaarschijnlijk?

Heb ergens gelezen dat het ophogen van de vcore zou kunne helpen, dus kheb gewoon om uit te proberen, hem op 1.300v laten draaien, daarbij ook me FSB iets omhoog gezet, hij lijkt nu al een stuk stabieler en draait op 3,04ghz ipv 2,4, maar ik heb hier echt geen verklaring voor ?

Update : In een poging om windows 7 opnieuwd te installeren zijn de volgende nogal rare dingen gebeurd :
Met ram op 802mhz krijg ik bluescreen op het punt dat hij het setup venster zou moeten weergeven ( Dus na het laden ), met ram op 667mhz, krijg ik geen bluescreen maar ook geen beeld.. kan het helpen om het voltage handmatig in te stellen dus dat door het verhogen van het voltage het systeem stabieler word? Staat nu op auto en kan niet zien waar hij op staat en de range van me geheugen is van 1,8v tot 2,3v, aangezien de wisselende reactie wanneer ik met de ram instellingen speel, lijkt het mij dat de ram modules toch het probleem veroorzaken ?

Alvast bedankt
M.v.g Rob

Laatst bewerkt:
Allemaal begrijpelijk maaaaaaaaaaaaaaar, als het voltage debet zou zijn aan de ellende dan zou de machine na assemblage niet een maand of zes probleemloos hebben gedraaid, toch?

Ok, ik moet even iets inscannen om je te laten zien, ik kom na het inscannen terug op je probleem. Monumentje svp...............

Hmm , daar heb je ook weer gelijk in, omdat ik al een tijdje hiermee bezig ben en zoveel dingen geprobeerd heb sta ik nergens meer van te kijken haha :P

dus....het is een grote kans dat het aan me voeding ligt ?
denk dat ik maar eens een vriend van me vraag of ik zijn voeding ff kan lenen om uit te proberen dan, heb je verder misschien nog suggesties die dingen kunne uitsluiten?

Heel erg bedankt voor al je hulp!!

mvg rob

Ben ik weer.
Ik heb ooit een machine gehad (Gateway2000 machine) waar noodgedwongen het bios van gereset moest worden. Daarna gebeurde er vreemde dingen. De Helpdesk van Gateway weigerde alle biosschermen met mij te doorlopen om de juiste instellingen weer terug te krijgen (instellingen, geoptimaliseerd voor mijn specifieke hardware)

Ik heb mij toen voorgenomen om bij elke volgende pc die ik zou kopen de biosinstellingen na het eerste gebruik van de machine vast te leggen op papier en / of digitale foto.

Aldus geschiedde.............
Het toeval wil dat in mijn huidige pc een P5K-E wifi AP plankje zit, m.a.w. nagenoeg identiek aan jouw plankje. Als jij er behoefte aan hebt, dan wil ik naast de hieronder staande scan, ook de andere 2 A-4tjes inscannen en als .jpgtjes plaatsen. Je zou de waardes dan eens kunnen vergelijken met jouw biosinstellingen en eens wat aanpassen / freubelen om uit te proberen? De genoteerde kreten links zijn de kolomnamen in het bios (weliswaar afgekort, maar ze volgen letterlijk vanaf het meest linkertabblad in het bios élke waarde die door de user kan worden ingesteld veranderd) Het gehele bios van mijn machine ligt dus vast op 3 velletjes papier.

Bijlagen

• 1 van 3.jpg
    1 van 3.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Dit zou idd fijn zijn, ik heb wel een bios update gedaan ,maar dat was nadat de problemen begonnen om te kijken of dit het misschien zou kunne verhelpen..
heeft eigelijk geen verschil gemaakt...
Kleine update : Met alle waardes gereset naar default, hij start de setup van windows 7, hij gaat hem laden (vista achtig laadscherm) Nu zou het blauwe setup scherm moeten komen, echter gaat hij op zwart scherm, maar 10 sec later springe me toetsenbord en muis wel nog aan, oftewel de pc draait gewoon verder maar het beeld stopt ermee :S?

Aanpassing : Met default waardes loopt hij weer hele tijd vast op het allereerste bios post scherm, Deed hij niet toen ik hem met de " overclockte waardes" had draaien
M.v.g Rob

Laatst bewerkt:
Ik scan de overige 2 A4tjes wel even in en plaats ze hier.

[edit] ik doe je dit aanbod omdat ik meen te lezen dat je meer dan gemiddeld verstand hebt van pc's. Natuurlijk zou een leek alles wat ik heb ingesteld mogelijk klakkeloos overnemen in zijn bios, maar ik acht jou wijs genoeg om dat niet te doen, omdat mijn machine natuurlijk niet 100% identiek is aan de jouwe. Als voorbeeld even het RAID gedeelte. Ik neem aan dat je begrijpt dat je dat in het bios van jouw machine NIET moet instellen?
Zo zijn er natuurlijk een heleboel dingen waar je wel redelijk straffeloos mee mag 'spelen' in het bios : usb legacy etc. etc.
Daarom, als ik jou verkeerd inschat niet rommelen in / aan het bios, schat ik je goed in, dan succes met het experiment.

Ik ga nu pagina 2 en 3 inscannen en plaats ze zodadelijk. [end edit]

Laatst bewerkt:
haha zover ben ik inderdaad wel, toch bedankt dat je het even vermeld :)
En alvast bedankt voor de moeite!!

M.v.g Rob

Nog een kanttekening bij de drie pagina's. Ik kocht de machine toen de P5K serie pas aan zijn 2e biosrevisie toe was, inmiddels zijn we zo'n 6 (?) revisies verder. De drie A-4tjes zijn dus van de oorspronkelijke staat van de machine in 2007. Enkele margekreten zijn in hogere biosversies verdwenen of door Asus toegevoegd, maar ik schat zo in dat 90 tot 95% van de regels / schermpjes nog klopt.
Als je dus van links naar rechts de tabbladen opent en van boven naar beneden vergelijkt en je zou een regel missen of teveel hebben, ga dan gewoon naar de volgende regel, dan zou het weer synchroon moeten lopen met jouw biostabblaadjes / regels.

Enne, alles is natuurlijk afgekort : ENA staat voor Enabled, DIS staat voor.............. ;) etc. etc.

Succes!

Bijlagen

• 2 van 3.jpg
    2 van 3.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 58
  • 3 van 3.jpg
    3 van 3.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Ik ga het even rustig doorkijken en een beetje uitproberen,

Nogmaals bedankt :)

M.v.g rob

Al met al blijft dat half jaar probleemloos werken voor mij onbegrijpelijk. Zonder bijzondere aanpassingen kán het m.i. niet zo zijn dat de biosinstellingen pas 6 maanden na assemblage voor ellende zouden gaan zorgen, maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Ik gok vooralsnog op de voeding.

Ok hij is nu al 3x "frozen" in de bios...kan wel nog rebooten met crtl+alt+del maar dan geen enkel reactie van het beeldscherm, doe ik dan hard reset, springt het beeldscherm weer aan... ook soms als ik hem dan weer aanzet, valt hij na 1-2 sec uit, en start hij zichzelf weer opnieuwd op ? lijkt idd steeds meer richting voeding te gaan...echter heb ik hier alleen zo een 300watt voeding liggen en dat lijkt mij toch net iets te weinig ?

mvg rob

Hangt helemaal af van de rest van de hardware én of die 300 watt PSU er één is van een 'fatsoenlijk' merk. Kijk even in de sectie voedingen, daar heeft Marsmannetje een (sticky?) topic gestart met daarin een opsomming van voedingen: goed, minder, beroerd.

hmm dat verhaaltje houd al op , aangezien ik wat aansluitingen mis op die voeding zie ik nu,
hoop dat ik binnekort ergens een voeding kan lenen van een vriend ofzo om dit uit te proberen...

Edit : maar als het aan de voeding ligt kan het toch eigelijk niet zo zijn dat hij elke x op hetzelfde punt stopt met beeld geven ?
( opstarten van installatie ) en / of bluescreen geeft op dezelfde punten

M.v.g rob

Laatst bewerkt:
Begrijp ik daaruit dat de machine niet vastloopt als Windows eenmaal draait? Ik heb een paar postings vlug nog even doorgelezen en meen dat het antwoord op deze vraag 'Ja' gaat luiden?
Áls dat idd. zo is, dan is de oplossing een stuk dichterbij dan je mogelijk denkt.

Laten we een startboompje opzetten / denk / redeneer met mij mee:

wát gebeurt er met de berg plastic en metaal wat ook wel een pc genoemd pleegt te worden als de stroom erop komt?
Het bios wordt als eerste geactiveerd en het bios gaat enerzijds die berg plastic en metaal vertellen dát 'ie een pc is. Vervolgens gaat het bios een aantal dingetjes initialiseren en / of snel scannen (testen), als dat allemaal akkoord wordt bevonden 'mag' een OS gestart worden. Dat OS doet wat het bios deed geheel / gedeeltelijk nog eens over. Ook nú wordt de hardware gescand, stuurprogramma's geladen etc.

Wat nu als je probleem bij een gedeelteijk defect stukje hardware zit? CD / DVD speler, geheugen, netwerkkaart noem maar op, het zou van alles kunnen zijn, óók die later geplaatste hdd. Dan betekent 't dat de ene keer het 'een klein beetje' defect zijnde apparaat van het bios een 'pass' krijgt, maar dat het de Windowstoets der kritiek niet doorstaat met als gevolg een BSOD. Een andere keer gaat het bios niet akkoord met een elektrisch stroompje dat het terugkrijgt van een stukje hardware waardoor het bios zegt; "Bekijk het maar" en gaat hangen.

Als je tot zover beelden krijgt bij deze theorie, dan is de oplossing eigenlijk even simpel als redelijk tijdrovend. Ontkoppel álle hardware m.u.v. de primaire hdd, geheugen en hdd.
M.a.w. ontkoppel geluidskaart, netwerkkaart, DVD/CD speler en start zonder deze spullen op. Blijft het langere tijd goedgaan, herinstalleer dan 1 stukje hardware en start weer enkele dagen op. Zo moet je wel achter de oorzaak kunnen komen. (Als de oorzaak tenminste in een stukje hardware zit)

Als echter het mobo zelf kuren heeft dan gaat de vlieger niet op, dan wordt het lastiger...........

Tot slot: niet zelden veroorzaakt ook een permanent aanwezig USB apparaat 'vage' verschijnselen. Héb je vaste usb apparatuur permanent aangesloten? Verwijder dan ook deze, inclusief een eventuele draadloze keyboard / muis combinatie en plaats tijdelijk bedraadde spullen.

[edit] zeer recent las ik hier nog in een topic over een probleem dat soortgelijk was aan het jouwe. In een pc winkel ontdekte men dat de geplaatste reepjes geheugen NIET identitiek waren en na correctie van dit euvel had topicstarter geen problemen meer. Bij jou ligt dit wat onwaarschijnlijk want weer moet ik denken aan die 6 maanden probleemloos draaien na de assemblage. [end edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan