• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

percentuele afwijking in draaitabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter vovo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vovo

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2009
Hallo beste forumleden - excelfreaks,

kan er iemand mij zeggen hoe je in een draaitabel automatisch de procentuele afwijking tussen 2 getallen kan laten berekenen ?

Bvb : omzet 2009 = 100 , omzet 2010 = 120 dus maw 20 %

nu doe ik het manueel met een formule maar die formule moet je dan telkens per waarde opnieuw ingeven, copiëren niet mogelijk in draaitabel !?

PS : ik werk in excel 2003 :shocked:

Bedankt
Vovo

% tov vorige of volgende in weergeven als

Dus als ik het goed heb : show data as : % difference from en dan duid ik aan bvb omzet 2009 als "base field" maar dan moet ik ook nog een "base item" aanduiden ? wat moet daar dan ingevuld worden ? er staan al de waardes van mijn kolom of previous of next ?

ik kan niet om het hoekje kijken, als 2009 voor 2010 staat dan is het previous vermoed ik.

logisch dat het niet kon werken, ik dacht dat beiden uit een zelfde kolom kwamen, bv. omzet, maar het zijn 2 aparte kolommen 2009 en 2010. Dan kan je een formule aanmaken binnen de draaitabel (zie bijlage) die er als volgt uitziet :
omzet 2010 / omzet 2009 -1
Het resultaat nu nog in percentages weergeven en je hebt het gewenste.

Bijlagen

Beste Cow,

de formule had ik wel al gevonden, echter de manier om ze in de draaitabel te verwerken niet ....
Hartelijk bedankt voor de moeite !!
Groeten
Eddy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan