performance problemen door gekoppelde tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kaevan

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Beste kenners,

Wie kan mij helpen met de volgende situatie:

Een van mijn databases kent veel tabellen, waarvan enkele gekoppelde tabellen uit een andere database. De dataverwerking is traag. Als ik een willekeurige kleine tabel open duurt dat enkele seconden.

Na het wissen van de gekoppelde tabellen is de databaseverwerking (na comprimeren/herstellen) aanzienlijk sneller. Tabellen openen vrijwel direct.

Dit wekt bij mij de indruk dat de koppelingen na elke actie (zoals openen tabel) woren 'nagelopen' of ze nog bestaan.
Klopt dit? Is er een mogelijkheid om dit 'nalopen van koppelingen' uit te zetten?

Bedankt!

Als je een database applicatie goed hebt opgezet in Access dan heb je een FE (frontend) en een BE (backend).
Dat betekend dat je altijd je tabellen koppelt aan een andere database. In de FE zit hooguit 1 misschien 2 tabellen. De backend heeft niets anders dan tabellen.

Als de dataverwerking traag wordt kan dat aan diverse dingen liggen.
- Een traag netwerk
- Dataverwerking moet worden nagelopen of queries traag zijn. Veel gebruik van domain functions (Dlookup, DMax, Dcount, etc) vertragen de queries en de code aanzienlijk. Als je een immediate If (IIF) gebruikt in je queries dan moet je die zoveel mogelijk vermijden. Als je niet om die domain functies heen kan dan moet je je eens verdiepen in een alternatief. Tlookup: http://www.access-programmers.co.uk/forums/showpost.php?p=1068234&postcount=2 . Dat zijn domain functies die een stuk sneller zijn dan de standaard functies. Speciaal voor gekoppelde tabellen.
- Het aantal simultane gebruikers kunnen ook roet in het eten gooien. 20 gebruikers is het maximum alhoewel ik in Access 2003 wel eens 60 gelijktijdige gebruikers heb gehad. Dit werkte niet echt lekker.
- Je geeft aan dat het veel tabellen zijn. Wat is veel? Is je database goed genormaliseerd tot de derde of de BCNF?

Het is niet zo dat Access de koppelingen automatisch ververst. Access doet dat alleen als jij daar opdracht toe geeft.

HTH:D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan