Photoshop CS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Ik weet niet of er ergens een photoshop topic is, maar ik kan hem niet vinden (misschien een tip om er eentje aan te maken, als ie er nog niet is). Het gaat over het maken van een website, dus stel ik de vraag maar hier. Ik ben bezig met het maken van een website en wil nu met photoshop zeg maar een balk maken met ronde hoeken, snapje?? Hoe kan ik dit het beste maken met photoshop??

Ik wil hem trouwens gebruiken als achtergrond voor mijn menu dat op de site staat.

In Paint Shop Pro doe je dat zoals je in de bijlage ziet: eerst een selectie met afgeronde hoeken maken en die opvullen.
In PSP kan het ook nog met kant-en-klare figuren - Preset Shapes, waaronder zich ook een afgeronde rechthoek bevindt.
Het lijkt me dat Photoshop ook dergelijke mogelijkheden heeft.

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc
In Paint Shop Pro doe je dat zoals je in de bijlage ziet: eerst een selectie met afgeronde hoeken maken en die opvullen.
In PSP kan het ook nog met kant-en-klare figuren - Preset Shapes, waaronder zich ook een afgeronde rechthoek bevindt.
Het lijkt me dat Photoshop ook dergelijke mogelijkheden heeft.

Guus.

Welke versie is dat?

Dat is precies wat ik bedoelde!! Ik denk ook wel dat die mogelijkheden er zijn bij Photoshop, ik kan ze alleen nog niet vinden. Heb het progje ongeveer 2 weken, vandaar.

Is er iemand die wel ervaring heeft met Photoshop en weet hoe ik die figuren kan maken?? Ik kan nu alleen figuren vinden met rechte hoeken.

Geplaatst door Bassos
Is er iemand die wel ervaring heeft met Photoshop en weet hoe ik die figuren kan maken?? Ik kan nu alleen figuren vinden met rechte hoeken.
Best mogelijk dat het in Photoshop niet kan.
Dit artikeltje is van 5 jaar geleden, dus misschien is er ondertussen een tooltje voor zoals in PSP.
Is dat niet het geval dan beschrijft dat artikel hoe je in PS toch afgeronde hoeken kunt maken zonder zo'n tooltje.

Guus.

Hoi,

Ik heb de Engelse versie van CS:

• File - new- en kies document van jou groote (bv 800x600)
  • Maak een nieuwe layer
  • Klik op het knopje welke onder de tekstsymbool zit met je rechtermuisknop en kies voor de 2e van boven. Die heet: rounded retancle tool
rounded.jpg

• Sleep nu de groote van de rechthoek
  • Ga in die rechthoek staan en klik op je rechtermuisknop
  • Kies: make selection Dat is de derde van boven)
  • Klik op: ok en de rechthoek is nu omgeven door een stippellijn
  • Deze kun je gewoon vullen enz

Dat moet het zijn Bassos!

Gr Daan

Forza Utreg, als het waar is zoals je zegt, dan is mijn probleem verholpen. Ik heb zelf ook een engelse versie van Photoshop CS. Ik zal als ik thuis kom van mij stage een snel aan de slag gaan en kijken of het me lukt.

En miem, ik heb al een tiental korte tutorials uitgevoerd, maar deze was ik nog niet tegen gekomen over de rechthoek met de ronde hoeken.

Bedankt allemaal :thumb:

Sorry maar ik ondek dat het nog veel sneller kan.

Zord dat de opties in de bovenbalk op Fill pixels staan (zie screenshot)
rounded2.jpg

Nu wordt ie zelf gevuld met de jou gewenste kleur....
Dat was ik ff vergeten. Vond het al zoveel stappen om te doen en ik bedacht mij eigen: dat kan sneller in CS.

Dus wel die Rounded rectangle tool gebruiken, maar er voor zorgen dat de opties in de bovenbalk op Fill pixel staat :thumb: Dan hoeg je m alleen maar op de gewenste grootte te slepen en klaar ben je
En dat heb je dus zo iets:
rounded3.jpg

Wil je m later verkleinen of vergroten:
  • Selecteer de layer
  • Klik op CTRL + T en je kan m veranderen dmv slepen
  • Druk op enter om te bevestigen

Laatst bewerkt:
Geplaatst door miem
Het is een heel mooi, duur en complex programma, dat vele malen beter is als PSP.
Een veel gehoord en hardnekkig vooroordeel, dat waarschijnlijk nog dateert uit de tijd van PSP versie 3 of 4. :)
Maar met PSP kan momenteel praktisch alles wat met PS ook kan.
Neem je daarbij de prijs in aanmerking (PSP circa € 150,- en PS circa € 1000,-), dan is PSP relatief gezien een stuk beter dan PS.
Anders gezegd: voor een prijs die bijna het zevenvoudige is, is PS echt niet zeven keer zo goed als PSP.

Guus.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik het ook helemaal met eens Guus. Het zal niet zo zijn dat dat Photoshop 7x beter is dan PSP zoals de prijs je laat vermoeden.

Maar nog even een vraagje: Daan weet je misschien ook hoe je de rondingen kan instellen/veranderen?? Een grotere ronding of juist maar een heel klein hoekje bijvoorbeeld??

@Guus,
Ik heb geen vooroordeel, maar spreek uit ervaring. Ik heb zelf ook gewerkt met PSP en ook met de laatste, versie 9. PSP heeft ook veel mogelijkheden, maar blijft op veel punten ver achter bij Photoshop.
Natuurlijk zijn de prijzen niet te vergelijken, maar de meerprijs zie je terug in het aantal mogenlijkheden en de kwaliteit van afbeeldingen.

In de bovenbalk staat (ongeveer on het midden van je scherm) de optie radius
Daar kun je de gewenste afronding instellen Bassos

EDIT
natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur voor het progje wat hij/zij gebruikt. PS is wel de meest gebruikte in de bewerkingswereld. Voor foto's van bijvoorbeeld de Playboy wordt er druk geretouceerd met Photoshop omdat die de meeste functies kent.

Als je de manier van Daan hebt gevolgd dan kun je boven in de straal van de ronding veranderen in een ander aantal pixels.

Ok ik zal er straks is met aan de slag gaan als ik thuis ben...

Ik heb zowel PSP 9 als Photoshop CS. Ik neem aan dat het makelijker is om nu gewoon PSP te gebruiken?

Geplaatst door XP_PC
Ik heb zowel PSP 9 als Photoshop CS. Ik neem aan dat het makelijker is om nu gewoon PSP te gebruiken?

Wat bedoel je precies?

Het is maar net waar je mee begint als "beginneling"
Sommige progs liggen je wat beter als de ander.

Veel tuts volgen...heel veel tuts en niet bang zijn om wat verkeerd te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan