PHP doet niet wat ik wil of ik doe het niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

brutus

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Hallo,

Ik ben sinds vanavond bezig met PHP. Dat is nog wat een groot woord maar ik vind het wel interessant en ben een tutorial aan het volgen. Om precies te zijn deze: http://www.hyperlinkz.nl/artikel.php?action=bekijk&aantalgetoonde=3&id=4
Ik heb die HTML code gewoon gekopieerd en geplakt en opgeslagen als form.html.
Daarna heb ik verwerk.php gemaakt, precies zoals in die tut staat, dus:
PHP:
<?php
echo "$tekst";
?>
Het vervelende is dat dit niet werkt. Zodra ik op de knop druk Nou staat er onder aan die pagina de opmerking dat voor de nieuwere php versie gebruik moet worden gemaakt van HTTP_POSTVARS[variabelenaam]. Ook dit heb ik geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Ik krijg gewoon een lege pagina. In de adresbalk komt wel het volgende te staan: http://www.mijnserver.nl/verwerk.php?mijntekst=Hoi+Klaske&submit=Verstuur

(mijnserver heb ik zo genoemd in etc/hosts, dus dat klopt wel)

Iemand enig idee?

Ik ken het probleem, een oplossgin weet ik niet. Ik zal op www.php.net even de FAQ doorlezen ze hadden hem ook in het nederlands geloof ik. Anders de Apache handleiding raadplegen.

Ik heb namelijk nog steeds last van dit.

Dat hij URL's als index.php?pagina=home niet kan gebruiken.

maak er eens van:
Code:
echo $_POST["mijntekst"];

Let wel op welke variabele naam je naar de volgende pagina stuurt :)

Bedankt voor het antwoord, maar helaas. Hij doet het nog niet.

Beste,

Noem je bestand form.php

Om php te kunnen parsen op de server, heeft het bestand de extintie .PHP nodig !

greetzz Murdoc

Thnx voor de hulp.
Hernoemen van form.html naar form.php werkte echter ook niet.
In het formulier stond eerst method="get". Daar heb ik nu method="post" van gemaakt. Nu doet ie het wel.
Weet iemand het verschil tussen get en post trouwens?

Geplaatst door brutus
Thnx voor de hulp.
Hernoemen van form.html naar form.php werkte echter ook niet.
In het formulier stond eerst method="get". Daar heb ik nu method="post" van gemaakt. Nu doet ie het wel.
Weet iemand het verschil tussen get en post trouwens?

Bij Get komt het in de adresbalk te staan, dus zo ongeveer:

versturen.php?veld1=waarde1&veld2=waarde2&veld3=waarde3 enz enz.

Bij Post wordt alles 'onzichtbaar' verzonden.

Geplaatst door chrisgeerdink

Bij Get komt het in de adresbalk te staan, dus zo ongeveer:

versturen.php?veld1=waarde1&veld2=waarde2&veld3=waarde3 enz enz.

Bij Post wordt alles 'onzichtbaar' verzonden.

Nog iets: get is niet alleen voor bij forms... Get wordt ook gebruikt bij tekstlinks als < a href="bestand.php?var=waarde&int=3&doube=5.67">Lees verder</a>. Dit noemt men ook gegevens versturen via de GET methode. Variabelen in de adresbalk kun je dan ook gewoon aanspreken met de naam, maar, en dat is meer compatibel, het kan ook met $_GET['naam']. Dit is meer compatibel aangezien niet elke host dit toelaat in zijn php.ini bestand...

Wil je zeker zijn dat je de goede waardes te pakken hebt als je kriskras de globals GET en POST gebruikt, dan kun je ook REQUEST gebruiken. Deze maakt geen onderscheid in verzendmethode. Echter pas op dat je niet 2 dezelfde namen hebt voor zowel de post als de get global... ;) :).

Bedankt voor je uitleg. Om heel eerlijk te zijn snap er ik geen ***** van, maar ik heb onlangs een boekje over PHP gekocht waar ook het een en ander over POST en GET instaat, dus die zal ik eens raadplegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan