php gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Eric,

Op http://www.phpmyadmin.net/home_page/ staat het meest bekende PHP tool om mysql databases mee te beheren.

Je maakt geen PHP in HTML, maar wel HTML in PHP.

HTML is een statische code, wat je op je webruimte/homepage kan plaatsen, en bij de bezoeker getoont wordt. PHP is een dynamische code, waarvan de code op de server (je webruimte) wordt uitgevoerd, vervolgens is de uitvoer meestal HTML.
Maar doordat de server de code kan uitvoeren, is het heel dynamisch. Zo kan in de code staan dat er records uit een database gehaald moeten worden, en getoond moeten worden in HTML.

Een voorbeeld code is:

PHP:
<?php echo "Hello World"; ?>

echo "Hello world"; geeft een afdruk van "Hello world" als output, en wat er voor en achter staat opent en sluit de PHP code.

Hopelijk heb je hier wat aan als basis.
In de encyclopedie http://nl.wikipedia.org/wiki/Php kan je wat meer informatie vinden, en extra links naar PHP websites.

Wauw Raceman, je bent de eerste op dit forum die de supersimpele basis aan iemand uitlegt zonder dat ik er ook maar iets op aan te merken heb, nice done :thumb:

Een uitgebreide tutorial van PHP op wikipedia kun je trouwens hier vinden Eric :)

voor beginners zou ik

phptraid aan raden met een php 4 update

al dit is te vinden op

www.sourceforge.net en zo te downloaden

phptraid is in ware

een apache server ( je webserver)
een draaiende mysql ( database )

ok

Al heel wat duidelijker geworden !

Vraag,

wanneer ik en php script download, hoe en waar moet ik die dan plaatsen om te doen werken op mijn website ??

En die mysql database is het daar dat je scripten moet plaatsen, zo ja hoe want er staat veel te veel op die php sites.

Zie bijlage ik heb een php script gedownload, wat moet ik nu doen met die bestanden om dit te laten werken ?

Laatst bewerkt:
script

php bestanden screenshot in bijlage

Waar moet ik die bestanden plaatsen en hoe laat ik BV die klok werken ?

Bijlagen

• phpdownload.webp
    phpdownload.webp
    10,8 KB · Weergaven: 85
PHP scripts plaats je op de de server van je homepage. Bijvoorbeeld met FTP. Eigenlijk hetzelfde dus als .html bestanden.
Wat wel belangrijk is, is dat de homepage ruimte waar je het script plaats (de webserver) ook PHP ondersteund. Dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn, en zeker bij een hoop Nederlandse internet provider of gratis webruimte is dat niet het geval.

Je kan het testen door een simpel php script te uploaden, bijvoorbeeld hetgeen wat ik heb gestuurd. Je opent het dan zoals http://www.provider.nl/jouwruimte/script.php . Als je de code van het script krijgt te zien, dan werkt het niet. Krijg je een werkend resultaat te zien, dan uiteraard wel.

Probeer dat eerst even uit, dan kunnen we je weer verder helpen als het nodig is.

ja

IK heb hosting via www.flexwebhosting.nl die PHP 4 ondersteund, dat is geen probleem.

Html en javascript is kinderspel dit ben ik al gewoon , maar in php blijft het wat chinees over de methode, ik zoek echt basis scripts of stap voor stap voorbeelden, via de sites heb ik wel wat uitleg, maar BV die Mysql database voor wat moet je dat gebruiken ? en hoe ga je daar tewerk ???

MySQL is een database, en dat ziet er niet zo uit als Microsoft access.

MySQL kan je bedienen vanaf de prompt (net zoals als DOS en Unix prompt), met wat commando's kan je er data inzetten (insert), uithalen (select), bijwerken (update) en verwijderen (delete), en uiteraard eerst ook tabellen aanmaken.

Je kan het dus voor allerlei data gebruiken, of het nou je adresboek is, of voor een grote website zoals helpmij waarin berichten en gebruikers van het forum in de database opgeslagen worden.
Ja... Dit bericht wat je nu leest, en het aantal postings wat jij hebt, wordt dus allemaal in zo'n Mysql database bijgehouden.

Het leuke van MySQL is dat je het met diverse scripting talen kan aanspreken. PHP is een van die scripting talen, en zover mij bekend het meest gebruikt in combinatie met Mysql.
Zo kan je dus een soort HTML pagina maken met een formulier die je kan invullen (naam, adres, woonplaats), en vervolgens laten verzenden naar een PHP script. In het PHP script zeg je dat de inhoud weggeschreven moet worden naar MySQL.

Het is dus voor allerlei toepassingen mogelijk. Heb je voor jezelf een toepassing in gedachte, of wil je er gewoon wat mee uitproberen?

PHPMyAdmin (zie eerste posting van mij), is een pakket om de toegang tot MySQL te vereenvoudigen. Het is al een compleet PHP script, waarmee je zonder veel van MySQL te weten, toch door de database kan bladeren, tabellen kan aanmaken, en record kan invoegen/bewerken en verwijderen.

Ik heb nog wat voor je rond gezocht op Google, en een Nederlandstalige workshop gevonden waarmee je een basis script en database table leert maken voor o.a. een gastenboek op de website.
Het adres hiervan is:
http://webmaster.lycos.nl/topics/technic/php/index.phtml

ok

Dank, heel wat informatie in het Nederlands waar ik mee verder kan.

Wat ik juist zoek of wil maken ?

- ten eerste gewoon die scripts die met formulieren werkt om informatie te laten sturen

-ten tweede ik weet niet of het praktisch mogelijk is het systeem dat een gebruiker via een eigen paswoord kan inloggen op een website maar dat lijkt me voorlopig moeilijk om in elkaar te steken.

Ik heb ook het programma web to date 3 gekocht
http://www.databecker.nl/assets/s2dmain.html?http://www.databecker.nl/

maar het gebruik is helaas niet zo eenvoudig.

Bijkomstig vraagje : is het praktisch mogelijk om een stabiele database met paswoorden aan te maken of zal ik moeten kijken voor kant en klare software die paswoord database kunnen maken.

Alvast bedankt voor alle nuttige linken !!!

- Voor het formulier zou je de workshop met het gastenboek kunnen doen.

- Wachtwoorden database stelt niet zoveel voor. Wat belangrijk is, is dat je encryptie gebruikt. De wachtwoorden komen dan niet als "platte tekst" in de database, zodat ze niet snel en makkelijk te misbruiken zijn.

Als iemand dus een formulier invuld, waarbij 2 velden naam en wachtwoord zijn. Dan ga je het wachtwoord veld eerst versleutelen. Dat kan al met 1 vrij korte regel PHP script. Vervolgens doe je een select op de database, waarbij je opgeeft dat hij moet zoeken naar het gebruikersnaam en het versleutelde wachtwoord. Als het resultaat 0 is, dan komt het gebruikersnaam niet voor of het wachtwoord is fout, als het resultaat wel een selectie opleverd, dan zijn de gegevens in orde.
Uiteraard kan je dat weer wat uitgebreider maken door eerst te kijken of de username uberhaupt wel voorkomt, zodat je dingen kan uitsluiten, maar begin bij het begin en breidt het steeds een stapje uit, zo leer je er goed van, ook als er zaken fout gaan.

Als je er van wilt leren, hoeft dat dus niet al te veel tijd te kosten, en kan je zoiets zelf maken, als je snel klaar wilt zijn, dan zijn er ook kant en klare scripts met voorbeeld databases.

Wat betreft de webshop, ik ken die niet, en ik zie ook niet bij de specificaties of die php/mysql is.
Ik ken wel een gratis en open source (php/mysql) variant waar redelijk wat mee mogelijk is. Dit is:
http://www.oscommerce.nl/

technische vraag

Verder een probleempje, is het mogelijk om de url dus adres die zichtbaar is in de browser te coderen of wat dan ook zodat die niet met copie , pasta opnieuw beschikbaar is voor gebruikers.

Dus na het gebruik van een paswoord komt men terecht op een specifiek adres ....

Uh heb je een voorbeeldje of iets? Ik volg het even niet helemaal.

ok

IK heb momenteel een statische paswoord scherm gemaakt, waar de code beschermt is, dus rechter muisklik en andere dingen lukken niet om de code te achterhalen.

Neem nu www.mijnpaswoord...be/index5.html

dan wanneer je het paswoord correct hebt ga ja naar

index100.html, dus het probleem is je ziet dat het index100 is dus de volgende keer dat de bezoeker komt gaat hij direct naar index100 zonder paswoord, tussenhaakjes ik heb al wat die php bekeken maar ik graak ik er niet om het systeem te laten werken, het is waarschijnlijk kinderspel als je alles ervan kent, zoals html en javascript enz maar die php ik zou er iets van krijgen, want het lukt me niet tot nu toe.
De software die ik aangekocht heb web to date 3 is ook niet te gebruiksvriendelijk, mooie vb maar heel wat problemen. ( van www.databecker.nl)

Laatst bewerkt:
Zoals de manier waarop jij het omschrijft, weet ik niet wat je van de veiligheid verwacht. Maar zoals ik het lees is het wachtwoord gewoon uit de HTML te halen.
Dit is alles, behalve veilig.
Het dan verbergen van een pagina adres, is dan ook totaal zinloos.

Als je trouwens 1 wachtwoord wilt, zonder gebruikers, dan hoef je niet perse van een mysql database gebruik te maken, dat kan ook met een paar simpele scripts.

ja ok

Die statische script is inderdaad zonder weinig nut maar het werkt wel om bepaalde pagina's enkel voor toegelaten gebruikers te laten zien om terug te komen op die msql database.

Ik snap niet tot nu toe, hoe je die script en paswoorden laat werken in die msql database,
Wat moet ik eerst en vooral doen ?

Ik heb mijn database aangemaakt maar het probleem is dat ik ondanks al die php sites info geen aangepaste kant en klare script vind, er staan er 100 den maar niet wat ik zoek.

Ik heb ondertussen een boek besteld die onderweg is, maar ik hoop verder te graken...

vraagje

het is me gelukt de php script te maken en te uploaden op mijn server.
(script voor invulformulier)

Maar welke stap moet ik nu ondernemen op de script op mijn website te laten werken.

Zie screenshot van ftp server.

Hoe krijg ik dus de script in werking op één van mijn pagina's ??? met welke extentie index.php of wat eingelijk ???

Bijlagen

• scriptftp.webp
    scriptftp.webp
    7,9 KB · Weergaven: 75
Als je index.php aanklikt, krijg je dan niet al de uitwerking van het script?

Je kan je provider ook vragen dat index.php automatisch de 1ste pagina is die bezoekers te zien krijgen. Nu staat dat waarschijnlijk op index.html etc.
Ze kunnen ook alle 2 als opstartmogelijkheid maken, dan is de volgorde in de configuratie ook de volgorde waarin die de opstartpagina pakt.

Als het script niet uitgevoerd wordt bij het aanklikken van index.php , dan staat waarschijnlijk de script ondersteuning nog niet goed aan bij je provider.

Het werkt !

Het is in orde, er was een bijkomstige map aangemaakt waardoor het dus eerst mijn map naam was en dan / de index.php MAAR HET WERKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Proficiat voor alle uitleg !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan