MySQL is een database, en dat ziet er niet zo uit als Microsoft access.
MySQL kan je bedienen vanaf de prompt (net zoals als DOS en Unix prompt), met wat commando's kan je er data inzetten (insert), uithalen (select), bijwerken (update) en verwijderen (delete), en uiteraard eerst ook tabellen aanmaken.
Je kan het dus voor allerlei data gebruiken, of het nou je adresboek is, of voor een grote website zoals helpmij waarin berichten en gebruikers van het forum in de database opgeslagen worden.
Ja... Dit bericht wat je nu leest, en het aantal postings wat jij hebt, wordt dus allemaal in zo'n Mysql database bijgehouden.
Het leuke van MySQL is dat je het met diverse scripting talen kan aanspreken. PHP is een van die scripting talen, en zover mij bekend het meest gebruikt in combinatie met Mysql.
Zo kan je dus een soort HTML pagina maken met een formulier die je kan invullen (naam, adres, woonplaats), en vervolgens laten verzenden naar een PHP script. In het PHP script zeg je dat de inhoud weggeschreven moet worden naar MySQL.
Het is dus voor allerlei toepassingen mogelijk. Heb je voor jezelf een toepassing in gedachte, of wil je er gewoon wat mee uitproberen?
PHPMyAdmin (zie eerste posting van mij), is een pakket om de toegang tot MySQL te vereenvoudigen. Het is al een compleet PHP script, waarmee je zonder veel van MySQL te weten, toch door de database kan bladeren, tabellen kan aanmaken, en record kan invoegen/bewerken en verwijderen.
Ik heb nog wat voor je rond gezocht op Google, en een Nederlandstalige workshop gevonden waarmee je een basis script en database table leert maken voor o.a. een gastenboek op de website.
Het adres hiervan is:
http://webmaster.lycos.nl/topics/technic/php/index.phtml