PHP installatie met MySQL

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanRa

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Hallo Allemaal,

Heb de volgende onderdelen geinstalleerd. PHP, Apache webserver en MySQl communicatieserver. PHP en Apache die werken samen, heb ik getest. Daarvoor had ik MySQL al geinstalleerd. Nu wil ik testen of ik verbinding heb met MySQL en dit lukt niet. Hij geeft de volgende foutmelding:

Fatal error: Call to undefined function mysqli_connect() in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\mysql_up.php on line 13

Wat heb ik gedaan om MySQL te installeren met PHP: Ik heb het bestand php_mysqli.dll in de hoofdmap van PHP gekopieerd. Daarnaast heb ik het bestand libmysql.dll in de hoofdmap van php gezet. Vervolgens heb ik de PHP.ini file aangepast. Het # teken weggehaald, om het te activeren.

Mijn vraag is: wat heb ik fout of te weinig gedaan? Ik ben erg benieuwd, want ik kan zo helaas niet verder...

Hartelijke groet,

Jan van den Dool

Ik heb het bestand php_mysqli.dll in de hoofdmap van PHP gekopieerd.
extensions horen in de extension map thuis, standaard is dat <phpmap>\ext maar dat is te wijzigen in php.ini door extension_dir
Code:
; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = "C:\xampp\php\ext\"
Als je nog niets hebt gedaan zou je kunnen overwegen om een totaalpakket zoals xampp te installeren - dat bevat apache, mysql en nog veel meer en heeft als voordeel dat het na installatie meteen werkt. Als je besluit over te stappen zul je wel eerst de bestaand apache/mysql installaties ongedaan moeten maken.

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Xampp wil ik als laatste optie houden, aangezien ik dan het boek niet meer kan gebruiken wat ik aangeschaft heb, en dat lijkt me juist zo handig.

Ik heb een vraag: als ik phpinfo() oproep, staat de Mysqli module er niet in. Nu heb ik ergens gelezen dat je deze kan activeren in de php.ini file. Als dit laatste klopt, waar kan ik de module op "on" zetten. Moet ik dan ook paswoord en usernaam en host invoeren?

De phpinfo() moet toch de module weergeven, en dat doet ie niet...

Groeten,
Jan

Je moet in de php.ini zoeken naar mysqli en de comment die aan het begin van de regel ws staat weghalen.

En zorg ervoor dat je de juiste php.ini aanpast - je kunt met phpinfo() zien welke php.ini is geladen. En vergeet niet om apache opnieuw op te starten na het wijzigen van php.ini.

Ik heb de file extension=php_mysqli.dll de # weggehaald. Maar wat bedoel je precies met comment? Waar moet ik deze weghalen?

De juiste ini file heb ik te pakken. Het dll bestand heb ik geactiveerd. Maar ik schijn dus de module op on te moeten zetten.

Ik hoor het graag.

Kan iemand mij verder helpen?? Of doorverwijzen? ik hoop het, ik kan zo helaas niet verder..

Groeten,
Jan

• staat libmysql.dll in c:\windows\system32\ ?
  • staat de volgende regel in php.ini?
    Code:
    extension=php_mysqli.dll
  • waarheen verwijst extension_dir in jouw php.ini en staat daarin het bestand php_mysqli.dll?
  • draai deze code eens:
    PHP:
    <?php
    	phpinfo();
    ?>
    welke waarde staat er achter "Loaded Configuration File" en komt die waarde overeen met de php.ini die jij bewerkt?

Hehe de fout is gevonden.... Bedankt voor de tip! Het bestand libmysql.dll stond niet in de windows/system32 map. Daar heb ik het bestand in gekopieerd en warempel: alles draait als een tierelier!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan