phpBB-software installeren via LXTerminal

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerardX

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2022
Berichten
99
Ik heb ogenschijnlijk keurig Apache, MariaDB en PHP, via m'n LXTerminal kunnen installeren op m'n Raspberry Pi met het aanbevolen RaspberryPi-besturingssysteem. Dit ter voorbereiding op het installeren van de phpBB-'software' om een forum te ontwikkelen.
Dat installeren lukt mij echter niet. Pogingen middels de LXTerminal geven steeds foutmeldingen (zie bijlge).

Vervolgens heb ik dat pakket (gecomprimeerd) maar opgehaald. De inhoud zou in "/var/www/html/" moeten, maar ook dat lukt mij niet want ik krijg steeds meldingen dat ik daartoe niet geautoriseerd ben, terwijl ik toch de enige gebruiker ben.

Wie heeft tips (niet "wat" maar "hoe") die me uit de brand helpen?
 

Bijlagen

  • phpbb3.png
    phpbb3.png
    42,6 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit phpBB geïnstalleerd uit een repository vanuit yum/apt-get.

Mijn beste advies: Begin met een schone lei, en installeer eerst: LAMP.

Doe dit vanaf een SD kaart met enkel de image van Raspberry erop. Ik heb immers geen idee wat je nu hebt, en hoe het nu geconfigureerd is. En ik denk dat met kouw kennis het uitzoeken ervan best pittig wordt.

LINUX - Heb je al, Raspberry Pi software.
Apache - Lees op onderstaande link de Apache Installation Guide.
MariaDB/MySQL - Lees op onderstaande link de MySQL/MariaDB Installation Guide.
PHP - Lees op onderstaande link de Apache Installation Guide.

Zie ook deze handleiding:
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-lamp-stack/

Lees de handleiding aandachtig, volg de linkjes, lees nauwkeurig, onthoud je OOK root-password van MySQL/MariaDB (!!)

En dan kijken we verder naar phpBB.
 
Laatst bewerkt:
Mijn beste advies: Begin met een schone lei, en installeer eerst: LAMP. Doe dit vanaf een SDk-aart met enkel de image van Raspberry erop.
Dit is precies wat ik heb gedaan.
LINUX - Heb je al, Raspberry Pi software.Apache - Lees op onderstaande link de Apache Installation Guide.MariaDB/MySQL - Lees op onderstaande link de MySQL/MariaDB Installation Guide.PHP - Lees op onderstaande link de Apache Installation Guide.Zie ook deze handleiding:https://pimylifeup.com/raspberry-pi-lamp-stack/
Het installeren van het voorgaande ging perfect via m'n LXTerminal en een stuk sneller en eenvoudiger dan op die andere manier die ik eerder probeerde aan de hand van de diverse handleidingen zoals jij hierboven adviseert.
Lees de handleiding aandachtig, volg de linkjes, lees nauwkeurig,
Zie boven.
En dan kijken we verder naar phpBB.
Dat zou nu dus kunnen, toch?
 
Zorg dat je de rechten op je /var/www/ sowieso goed zet. In mijn gelinkte handleiding wordt daar ook aandacht aan besteed.

Heb je ook al phpMyAdmin werkend? Want voor phpBB moet je net als elk andere webapplicatie een lege database aanmaken.

Ik neem aan dat je ook alles hebt getest?
Werkt Apache met een simpele .html-site?
Werkt PHP naar behoren?
Welke PHP-versie heb je?
Werkt phpMyAdmin?
Werk je met je webserver lokaal, of remote?
 
Laatst bewerkt:
Let ook goed op de juiste rechten van "/var/www/html/"
Tsja, maar DAT is nou net de 'clue'. Ik ben de enige gebruiker en beheerder, hetgeen blijkt uit het feit, dat "sudo" (super user do) commando's worden uitgevoerd. Niettemin, wordt toegang tot "/var/www/html/" geweigerd wanneer ik daar de inhoud van het opgehaalde phpBB-NL-3.3.7.zip-bestand naar toe probeer te slepen.
 
Laatst bewerkt:
Dan kloppen je rechten niet.
Je user staat niet in de www-data groep.
5. To be able to make changes to the files within the /var/www/html without using root we need to setup some permissions.

Firstly, we add the user pi (our user) to the www-data group, the default group for Apache2.

Secondly, we give ownership to all the files and folders in the /var/www/html directory to the www-data group.

Code:
sudo usermod -a -G www-data pi
sudo chown -R -f www-data:www-data /var/www/html
 
Laatst bewerkt:
Dan kloppen je rechten niet.
Dat er iets niet klopt m.b.t. rechten, blijkt al in mij aanvangsbericht. De vraag is echter: "WAT", maar belangrijker nog, "HOE" dit kloppend te krijgen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar mijn vorige bericht?
Daar staat een blok met een commando. Voer die uit.
Let wel dat je de juiste user (hier pi) gebruikt.

PS: Soms wil ik wel eens een edit doen, dus refresh regelmatig eens.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar mijn vorige bericht?Dat staat een blok met met commando. Voer die uit.Let wel dat je de juiste user (hier pi) gebruikt.PS: Soms wil ik wel eens een edit doen, dus refresh regelmatig eens.
Bedankt voor de tip. :) Zelf corrigeer ik af en toe alleen wat typefouten of verbeter ik een tekst. Gaat het om belangrijke/essentiële aanvullingen, dan kies ik ervoor om de betreffende tekst aan te halen en aan te vullen, zodat die (weer) onder de aandacht komt. Vandaar dat ik gewoontegetrouw niet terug kijk naar eerdere reacties waarop ik al gereageerd heb.
 
Laatst bewerkt:
Oke. Ik hoop dat je nu verder komt.

Test eerst dit even uit:
Werkt Apache met een simpele .html-site,?
Werkt PHP naar behoren?
Welke PHP-versie heb je?
Werkt phpMyAdmin?
 
Dan kloppen je rechten niet.
Je user staat niet in de www-data groep.
Die Engelstalige tekst behoort tot de categorie "WAT" (zie mijn opmerking in m'n eerste bericht).

Code:
sudo usermod -a -G www-data pi
sudo chown -R -f www-data:www-data /var/www/html
Hier leek ik wel wat aan te hebben, want dit hoort tot de categorie "HOE". :)
Maar ... de reactie op het eerste commando luidde: "usermod: gebruiker 'pi' bestaat niet". : (
 
Tja, hoe log je WEL in?
Jij wilt iets onder jouw naam doen, dan moet je die ook kenbaar maken, hé.
 
Laatst bewerkt:
Test eerst dit even uit:
Werkt Apache met een simpele .html-site,?
Waarom zou dat niet zo zijn? Wanneer ik m'n 'host'nummer invoer in het adresveld van m'n 'browser', verschijnt de Apache2-pagina waarin gemeld wordt, dat de installatie succesvol tot stand is gebracht.
Werkt PHP naar behoren?
Waarom zou dat niet zo zijn?
Welke PHP-versie heb je?
Voorafgaand aan "sudo apt-get install"-opdrachten, voer ik altijd "sudo apt-get update && sudo apt-get full-upgrade -y" uit. Nadat ik opnieuw "sudo apt-get install php" had uitgevoerd, kreeg ik de melding "php is reeds de nieuwste versie (2:7.4+76).".
Werkt phpMyAdmin?
Waarom zou dat niet zo zijn?
Slotvraag; in hoeverre is dit allemaal relevant om de opgehaalde phpBB-NL-3.3.7 in /var/www/html/ te krijgen, want DAT is de kwestie?
 
Laatst bewerkt:
Ja, phpBB draait op ....PHP op een ....webserver.
Niets is fijner dan alles uit te testen voordat je tegen verrassingen aanloopt.

En phpMyAdmin is ook erg handig omdat phpBB zelf niet in staat is een eigen database aan te maken. Het vullen ervan is dan verder geen probleem door het installatie-proces. Dus met phpMyAdmin moet je dan uiteindelijk eerst een database aanmaken, en eventueel (sterk aanbevolen) een aparte user. Root wil je liever niet gebruiken. Zeker niet als je Raspberry naar buiten open staat.

Ik hoop dat het rechten probleem nu opgelost is?
 
Niets is fijner dan alles uit te testen voordat je tegen verrassingen aanloopt.
Helemaal mee eens, maar 'first things fitst". Voor je het weet verdwaal je anders in een bos.

En phpMyAdmin is ook erg handig
Ook dat heb ik probleemloos via m'n LXTerminal kunnen installeren. Alles staat volgens mij dus klaar voor de phpBB3-forum'software'.
 
Nou, start dan maar met de installatie. :)
 
Laatst bewerkt:
Nou, start dan maar met de installatie. :)
Wat staat er nou in m'n eerste bericht? Dat de phpBB3-software EERST in "/var/www/html/" moet staan. Pas dan kan de installatie gestart worden. Alles staat dus inderdaad klaar, maar die drempel/horde moet dus nog genomen worden. :( Het is net als met een wedstrijd; zonder startschot geen start en het startpistool is niet geladen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je al zover was?
Wat is dan het probleem? De rechten kan je nu wel goed zetten, neem ik aan
 
Hier leek ik wel wat aan te hebben, want dit hoort tot de categorie "HOE". :)
Maar ... de reactie op het eerste commando luidde: "usermod: gebruiker 'pi' bestaat niet". : (
Vaak wordt bij een Raspberry Pi de gebruiker pi als standaard gebruiker genomen, maar kies je voor bijv gerard dan moet de code daar uiteraard op aangepast moeten worden. Jouw melding "De inhoud zou in "/var/www/html/" ..... steeds meldingen dat ik daartoe niet geautoriseerd ben..... gaf wel heel veel aanleiding om naar die rechten te kijken.

Tip: Oefen anders eens met een vrij simpele webdav- of webserver daar komen die basis element als rechten van "/var/www/html/" uiteraard ook al in voor zonder de rest v/d complexiteit erbij als je dat niet in 1x overziet, wat me vrij normaal lijkt als je er nieuw in bent.
Succes verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan