phpBB-software installeren via LXTerminal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kort samengevat: Onveilige situatie!

Je weet inmiddels nu dat het niet onder www-data als groep valt, maar root. En je username is gerard. Dus aan jouw om de twee rechten-commando's erop aan te passen. Denk logisch na!

Ik blijf benieuwd waar je deze tutorial vandaan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat sudo nog niet werkt.
Hoe zou ik dan Apache, MariaDB, PHP en phpMyAdmin hebben kunnen installeren middels sudo-commando's, denkt mijn onlogische brein?
Want als de user basis qua rechten en sudo voor elkaar is
Inmidels is het iedereen nu, volgens mij, wel duidelijk dat dat kennelijk niet zo is. Dus ... opnieuw terug naar de vraag; welke commando's moeten ingevoerd worden om voor elkaar te krijgen, dat ik alle rechten heb, hetgeen zou moeten blijken uit dat ik de inhoud van een zip-bestand in /var/www/html/ kan plaatsen.
 
Heb ik gezegd.
Gebruik i.p.v. www-data de groep root bij het usermod commando. Dan moet user gerard ook toegang tot die groep hebben.
 
@Gerard: Toch meer met de basis eerst aan de slag? Koop een of ander Linux startersboek of leen het in de bieb en maak je vertrouwd hoe er met Linux gewerkt wordt, iig niet zo.....

Ik heb al tig boeken geleend en gelezen over van alles en nog wat. Maar een boek is eenrichtingverkeer. Wanneer iets niet duidelijk is, kun je het niets vragen. Het geeft ook geen 'feedback'.

Een forum zou een welkome aanvulling kunnen zijn. Maar ... daar kan weer miscommunicatie ontstaan. Niet iedereen kan zich verplaatsen in iemand die iets niet weet. De ene mens heeft die kwaliteiten en de andere mens weer andere. Iemand iwets duidelijk maken, blijkt een vak apart. ;)
Mss kom je er zo wel uit maar heb je ook werkelijk een idee wat je aan het doen bent?[/QUOTE]
Vaak wel maar soms ook niet. Dat laat ik dan ook gewoon weten zoals je hebt kunnen vaststellen. In het kader van mijn oorspronkelijke vraag, vind ik het niet zo handig om allerlei zijwegen te gaan bewandelen omdat verdwalen dan voor de hand ligt. Wat dat betreft houd ik er van om een beetje systematisch te blijven.
 
Een boek is geen éénrichtingsverkeer, want je moet niet alleen lezen maar ook doen wat er in staat.

Verder stel je ook veel vragen, zoals 'wat root is'. En zulke dingen kan je prima vinden via Ilse, Google, Altavista, Yahoo, Bing, Duckduckgo or whatelse.

Ik heb nu 100% van de puzzelstukjes gegeven, dus aan jouw om ze inte passen en user gerard aan de root groep toe te voegen. (Of een fatsoenlijke veilige setup te maken).
 
Laatst bewerkt:
We zagen later stukken als root.... ik zie alleen fragmenten hier van jouw commando geschiedenis en niet de hele track record.
En wat Aar schreef over het root gebruik was echt niet cynisch maar realistisch.
Het is not done om als root in te loggen want dan loop je een veiligheidsrisico zoals Aar ook al schreef.
Dat staat in Les 1 ook voor autodidacten, not done, ..... Ik heb trouwens geen idee of je een waarschuwing/foutmelding krijgt als je als root een sudo command geeft.
Stel van niet dan kun je die sudo's ook nog als root uitgevoerd hebben en zonder dat wij dat wisten....:eek:

En... wij zijn er niet om jou permanent te tracen wat je uitspookt, daar ben jezelf verantwoordelijk voor, dus een vingertje opsteken richting ons terwijl wij niet de beschikking hebben over jouw complete command line track record komt wel vreemd binnen... alsof wij iets fout doen....
Ga gewoon die beginnerscursus Linux autodidactisch doen (of afmaken?) dan kom je beter voorbereid hier je vragen stellen. Helpen kan wel zijn dat je hopelijk je probleem oplost, maar niet om je Linux van A tot Z bij te brengen, zeker qua basis wat je wel en net mag doen, dat zul je toch zelf moeten doen. Imho doen heel veel mensen dat die professioneel niet in Linux zitten maar er wel gebruik van willen maken. Zoals je kon lezen ben ik ook zo begonnen eer ik met vragen als deze begon...

Ik heb al tig boeken geleend en gelezen over van alles en nog wat. Maar een boek is eenrichtingverkeer. Wanneer iets niet duidelijk is, kun je het niets vragen. Het geeft ook geen 'feedback'.
Ik heb een oude PC genomen en daar icm het boek gekeken of ik dat voor elkaar kreeg wat er stond en ook te begrijpen icm het boek hoe het werkt.
Dat is autodidactisch, vooral alleen lezen is dat te weinig, oefenen is erg belangrijk. En met die oude pc bracht ik mijn goede desktop niet mee in gevaar.. ging het mis... jammer ik begon opnieuw, er was niemand die mij iets pan klaars presenteerde. Daar ik het zo deed is de stof me ook bijgebleven, terwijl ik geen IT-er ben en ook bepaald niet dagelijks met Linux bezig ben.
 
Laatst bewerkt:
@route99 Volledig mee eens!
 
Ik geef het op. Heerlijk dat jullie alles weten, megasuper zijn en zo en vinden dat ik van alles moet doen, maar daar schiet ik niks mee op. Mijn vraag was kennelijk te moeilijk. :(

Iemand vroeg mij laatst of ik hem kon leren om een lijntje (los) te gooien vanaf zijn schip. In een halfuurtje had ik hem dat geleerd en ik heb hem niet verteld, dat hij maar zijn "Groot vaarbewijs" moest gaan halen waar dat ook een onderdeeltje van was.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef een regel code, en ik zeg wat je moet aanpassen?
Logisch kijken!

Hint: usermod en juiste groep root!

Kan niet missen!
 
Maar ik mag toch hopelijk wel aannemen dat hij wel zijn schip kon besturen en je geeft zelf te kennen dat je Linux nog niet te kunnen besturen, dus de lijntjes hebben nu nog een Linux-schipper die nog niet kan varen...
Een uitstekend praktijk voorbeeld trouwens!
We kunnen wel tips geven maar geen 1 op 1 cursus, dus wil je meer uit onze tips halen is het erg handig om meer van Linux te leren.

Mijn tip was ook om eerst maar een normale webserver te leren installeren, in mijn pdf staat dat compleet uitgeschreven, je kunt er mee aan de slag.
Dat bepaalde alinea's nog niet compleet begreep kan logisch zijn, ik had het eigenlijk geschreven als archief waarde voor mij zelf, zodat ik over een tijd als ik iets moet doen, niet dubbelwerk hoeft te doen, ben er niet dagelijks mee bezig.
Dat hoeft je niet te weerhouden om zo'n webserver gewoon maar eens te oefenen zoals ik hem beschreef....
Dat webdav stuk kan maar hoeft niet. Je ziet aan de plaatjes van alle logins dat het werkt.
 
Laatst bewerkt:
En anders dan kan hij beter mijn genoemde tutorial installeren, en goed lezen wat er gebeurt. Dan was het geen probleem geweest in vergelijking met wat er nu door onkundigheid geinstalleerd is.

Toch een gevalletje van 'eigen schuld' en doorgaan met houtje-touwtje oplossing, waarvan al duidelijk was dat het een brakke oplossing was.

Jammer dat het zo loopt, maar ik hoop dat Gerard even goed inziet wat hij moet doen. Er staan denk ik honderen posts klaar om terug te lezen. Ik houd het (voorlopig) voor gezien totdat ik zie dat hij iets met onze input doet en laat zien dat hij zelfonderzoek doet.
 
Laatst bewerkt:
Een alternatief idee als het installeren van een server niet lukt (ook al ben je bijna bij het eind). Koop of zoek (gratis) hosting, en probeer daar phpBB met de hand te installeren. Je slaat de hele hostingconfiguratie dan over.
 
Een alternatief idee als het installeren van een server niet lukt (ook al ben je bijna bij het eind).
Ik heb dit draadje maar even links laten liggen want het schoot, naar mijn idee, niet echt op. Geen idee hoeveel mensen er mee lazen, maar mogelijk durfde niemand te reageren omdat er al twee "Mega huppeldepup Seniorleden" op waren gesprongen. Ik dacht ook er al bijna te zijn, maar wanneer het voor twee "Mega huppeldepup enz." al niet mogelijk blijkt om die laatste horde te nemen, dan kan ik beter opnieuw beginnen en eventueel op een ander forum hulp vragen wanneer hetzelfde zich voordoet.
Koop of zoek (gratis) hosting, en probeer daar phpBB met de hand te installeren. Je slaat de hele hostingconfiguratie dan over.
Ik probeer het liever nog een keer. Omdat ik voorlopig toch nog niet zo ver ben om iets op het internet te publiceren, houd ik het lever zelf in de hand.
 
Seniorleden" op waren gesprongen. Ik dacht ook er al bijna te zijn, maar wanneer het voor twee "Mega huppeldepup enz." al niet mogelijk blijkt om die laatste horde te nemen, dan kan ik beter opnieuw beginnen en eventueel op een ander forum hulp vragen wanneer hetzelfde zich voordoet.
Laat wel even duidelijk zijn dat aan onze hulp niks mis is. Op forums is het vrij algemeen en dat je zelf ook altijd onderzoekt doet. Het is immers geen afhaalbalie.

Anyway.....
Als je opnieuw begint: Leeg je SD-card, en gebruik dan de tutorial die ik in dit topic adviseerde.

Deze dus: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-lamp-stack/

En het allerbelangrijkste is: lezen, lezen, lezen en begrijpen wat er gebeurt. Dus niet zomaar alle commando's direct achter elkaar uitvoeren.

Neem de tijd, en good luck!
 
Laatst bewerkt:
Met weinig onderzoek blijkt dat deze persoon bijna hetzelfde lijkt te willen als jij op ene Rasp Pi.
https://peppe8o.com/self-hosted-forum-with-phpbb-and-raspberry-pi/
Step-by-Step Procedure

Before starting with the installation steps, let’s check what are phpBB software requirements:

  • A webserver or web hosting account running on any major Operating System with support for PHP
  • A SQL database system, one of:
    • MySQL
    • MariaDB (we’ll use this option)
    • MS SQL Server
    • Oracle
    • PostgreSQL
    • SQLite
    • PHP with support for the database you intend to use.
  • getimagesize() function enabled [COLOR=var(--primary-color)](included in default php installation)[/COLOR]
  • The following PHP modules are required:
    • json [COLOR=var(--primary-color)](included in default php installation)[/COLOR]
    • mbstring
    • XML support
  • Corresponding PHP module for the database system you intend to use
  • The following PHP modules are optional, but will provide access to additional features.
    • zlib Compression support [COLOR=var(--primary-color)](included in default php installation)[/COLOR]
    • Remote FTP support [COLOR=var(--primary-color)](included in default php installation)[/COLOR]
    • GD suppo

En je schreef dit nog:
Geen idee hoeveel mensen er mee lazen, maar mogelijk durfde niemand te reageren omdat er al twee "Mega huppeldepup Seniorleden" op waren gesprongen. Ik dacht ook er al bijna te zijn, maar wanneer het voor twee "Mega huppeldepup enz." al niet mogelijk blijkt om die laatste horde te nemen, dan kan ik beter opnieuw beginnen en eventueel op een ander forum hulp vragen wanneer hetzelfde zich voordoet.
Met zo'n opmerking krijg je bij de meelezer bepaald niet mee om je te helpen.....
Veel nog meer ervaren Linux mensen kunnen denken: Investeer zelf eerst maar wat meer in het goed beheersen van de basis zaken in Linux en kom dan eens terug... we helpen graag maar zijn geen opleidingsinstituut.
Jouw inbreng & standpunt nodigen imho niet uit om te helpen. Daar kun je zelf echt wat aan doen.
Dat ik je deels kan helpen is puur omdat ik zelf wel ooit de moeite genomen heb me in Linux te verdiepen. Maar je komt nu wel aardig bij een grens van zoek het zelf maar uit.....
Het is niet zo... geef me aub heel even het antwoord en dan kan ik verder... bij een jaar les begeleiding geven kwam ik dat gedrag ook tegen.... maar dat waren iig nog (relatief onervaren) puber/tieners.. tja zo werkt dat imho echt niet.

Edit: https://forums.raspberrypi.com/index.php?sid=1b25c720e85ac16ca65b648716ee5dca
Daar kun je ook terecht, juist op dat je het op een Pi wilt doen lijkt me dat echt wat.
 
Laatst bewerkt:
Het installeren is leuk, maar je moet wel weten wat de theorie achter bepaalde zaken is. Daarom kan ik nog steeds mijn link aanbevelen.
 
Geen idee hoeveel mensen op dit forum meelezen, maar ik vind het wel frappant, dat maar een drietal supermensen reageren. Zou dat of de wijze waarop gereageerd wordt, anderen mogelijk afschrikken om te reageren vanwege de gedachte: "Die "kanjers" wil ik niet tegen me krijgen"? Iets om over na te denken?
 
Mss hebben veel mensen geen zin om al dat niet-inhoudelijke waar je mee komt door te worstelen?
Niet alleen hier maar ook hier:
https://www.phpbb.nl/forums/viewtopic.php?f=102&p=474289#p474289
Er staat daar werkelijk geen regel code.... hmmm bizar als je problemen met een installatie hebt... dus dan is er voor veel mensen geen goede kapstok om op te reageren...
Zoek het dus niet zo ver weg maar veel dichterbij.
Op dat forum ook:
[FONT=&amp]En raad eens? Het is vannacht gelukt (met wat hulp van elders). [/FONT]
Waarom deel je niet meteen die link met respect voor degenen die je daar geholpen hebben en de meelezers?
Ben nl ook wel benieuwd naar die link en het verschil met de link uit #55 https://peppe8o.com/self-hosted-forum-with-phpbb-and-raspberry-pi/
waarin imho uitgebreid staat hoe je het had kunnen doen, maar waar geen enkele feedback van je op kwam.
Het stuk leek me super relevant voor je en dat had iemand anders al panklaar voor anderen beschikbaar gesteld.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan