Plagiaat???

Status
Niet open voor verdere reacties.

1107972

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Berichten
186
Hallo

Op het excel forum heb ik onder andere met wat adviezen van forum gebruikers een mooi en uitgebreid excel bestand in elkaar gedraaid voor een wk-poule. Ben er alleen achter gekomen dat er wat fouten inzitten die ik nu aan het verwijderen ben. Het bestand is hier onder andere gratis te downloaden.

Maar nu kreeg ik pas een mailtje met een foutmelding van een bepaalde persoon over hetzelfde excel bestand. Mijn email adres stond namelijk in de readme. Begrijp ik van hem dat hij er ook nog voor het bestand heeft moeten betalen terwijl ik het hier gratis laat downloaden.

Dat die andere site het excel bestand verspreid heb ik geen probleem mee maar dat ze er ook nog eens geld voor vragen voor zelfverheerlijking vind ik tever gaan zoner zelfs aan mij iets te hebben gevraagd. Wat voor actie raden jullie mij aan???

ter extra info:
de site:
http://www.online-televisie.eu/wk2006duitsland/

topics:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=251117
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=163559&page=3
op een ander forum loopt er hier ook een topic over dit bestand maar dat forum is gehackt.

Tevens bevat de laatste versie die ik heb uitgegeven grote fouten waardoor het bestand niet goed werkt en er berekeningen onjuist zijn, dus verkopen ze ook nog eens een incompleet product dat niet van hun is.

Ik heb nog geen actie ondernomen, wil me eerst ff orienteren. En wat ik kan doen.
 
Ik vind de site een beetje een vreemde constructie.
Winrar wordt hier ook tegen betaling van € 0.99 aangeboden terwijl voor dit programma ook moet worden betaald, de licentie is onder anderen hier te bestellen.
Je zou misschien kunnen denken dat deze site de kosten van het downloaden (bandbreedte) wil door berekenen naar de gebruiker al krijg ik meer het idee dat hier gewoon een slaatje uitgeslagen wordt.

Ik vraag mij af wat winrar hier van zou denken, hun programma wordt hier tenslotte ook aangeboden tegen betaling.
 
Inderdaad, dat ziet er ook niet helemaal zuiver uit. Hij blijkt ook erg actief hierin te zijn. Op andere site's van hem bied hij ook de mogelijkheid om tegen betaling software te laten downloaden die niet van hem zijn.

Maar ff update:

Vlak na het plaatsen van het topic hier kreeg ik al een e-mail van de verspreider of ik geen verdere stappen wilde ondernemen. In de mail gaf hij onder andere toe dat hij fout was door ongevraagd het bestand te verspreiden. En dat hij als scholier het geld goed kan gebruiken. Ik hem een mail gestuurd waarin ik hem het proberen uit te leggen dat hij mij niet dupeert maar juist die mensen die nu een bestandje gekocht hebben die niet blijkt te werken. Het verzoek van hem is in reactie daarop of we samen tot een oplossing kunnen komen ten gunste van ons beiden.

Gegroet Eric

ps1: hij heeft inmiddels zijn website aangepast en er een bronvermelding bijgezet. Maar blijft wel het bestand met fouten verspreiden.
ps2: zoals ik al eerder aangaf, hij heeft deze topic ook gevonden waarschijnlijk
 
<s>Als ik ga snuffelen in WHOIS database zie ik geen scholier die deze domeinnaam geregistreerd heeft.</s>

Ik zou voor de zekerheid toch een contact opnemen met winrar en deze ook de kwestie voorleggen.
Juridisch gezien heb ik hier geen verstand van maar een schooljongen lijkt mij dit niet.

Update: verrek, de gehele site is spontaan veranderd. :shocked:

**Edit, de site is nu helemaal uit de lucht geloof ik, erg bedenkelijk allemaal. :confused:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een mail gehad waarin hij aangeeft geschrokken te zijn van zijn eigen acties. Hij heeft daardoor de site in zijn geheel offline gehaald. Ik heb hier juridisch ook geen verstand van en hoopte dat er mensen hier zijn die het wel hebben. Hij bood me al een x percentage ter vergoeding. :p

Ik wacht nog ff geleerd, ondertussen blijft hij wel andere programma's betaald verspreiden. Dit zou eigenlijk niet mogen. Jammer dat het mensen zo makkelijk word gemaakt om via internet geld te verdienen op onrechtmatige manier.

Eric
 
Wellicht dat een hardere opstelling in deze de beste (en in mijn ogen de enige juiste) oplossing is. De betreffende persoon maakt misbruk van de onwetendheid van mensen die niet zo bekend zijn met hun computer en het internet. Zaken aanbieden tegen betaling waar je zelf geen inbreng in hebt gehad is gewoon strafbaar. Dat hij het geld goed kan gebruiken is totaal geen excuus.
@1107972: mijn advies, en eigenlijk verzoek aan jou is de betreffende persoon sommeren het betreffende bestand van zijn site te halen. Jìj hebt er moeite voor gedaan, en het is jòu bestand, en jìj hebt besloten het ter download beschikbaar te stellen zonder er een vergoeding voor te vragen.
Dit is gewoon een slinkse, schofterige manier van mensen van geld afhandig maken.
Ik heb het zelf nu erg druk, maar wanneer die zaak na maandag nog steeds in de lucht is, zal ik eens even proberen op te zoeken of dit überhaupt wel legaal is. Het gaat er in deze om of dat hij hier een vergoeding vraagt met de dienst die hij levert om deze (gratis) progjes aan te bieden, of aan het aanbieden van de programma's zelf. Ik zou zeggen dat je in deze de twee kunt gelijk stellen aan elkaar, en dat er dus geld gevraagd wordt voor gratis producten (winRAR heb ik nergens meer kunnen vinden, maar al die P2P-tv-progjes zijn ook gratis). Waarschijnlijk is dit dus strafbaar. Ik mag hopen dat hij er niet al te veel mee heeft verdient, en dat er meer mogelijk is dan alleen die site uit de lucht te laten halen..

1107972 zei:
Ik heb een mail gehad waarin hij aangeeft geschrokken te zijn van zijn eigen acties. Hij heeft daardoor de site in zijn geheel offline gehaald. Ik heb hier juridisch ook geen verstand van en hoopte dat er mensen hier zijn die het wel hebben. Hij bood me al een x percentage ter vergoeding.
Heb je die mails nog bewaard? Dit is namelijk bewijs dat hij er inderdaad geld aan verdient, en dus op een illegale manier geld heeft verdiend. Die site is overigens niet in zijn geheel uit de lucht. De downloadsectie is via het directe adres nog altijd te bereiken.
Ik heb de site toch maar gebookmarkt om zo iig over een paar dagen te kijken welke provider deze site gehost heeft. Mocht een ander ermee aan de slag willen:
http://www.online-televisie.eu/gratislivevoetbalkijken/download.php Dit gedeelte is dus nog online. 'Toevalligerwijs' de sectie waar het spul aangeboden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, het bestand en de site is uit de lucht, maar andere sites van hem zag ik net nog wel online staan.

www.metz.nl.nu

daar kan je ook links vinden naar andere sites. Bekende programma's moet je voor betalen en de minder bekende zijn gratis.

Waarschijnlijk gebeurt dit niet bij mij alleen maar ook bij andere personen.
 
Intussen heeft hij alle betaalde zaken van de betreffende sites/domeinen verwijderd, zo lijkt het (al doet de link die ik in mijn vorige post plaatste het nog wel). Maar dan nog blijft er de kwestie dat hij er nog altijd aan heeft verdiend, en dat hij wist dat hij fout zat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit ook schandalig. Als hij zegt dat hij tot een oplossing wil komen is het misschien wijs om voor te stellen al het geïnde geld terug te storten. Mocht het allemaal niet baten, dan is het misschien handig om ook WinRar op de hoogte te stellen. Zij zullen dit immers ook niet op prijs stellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dit inderdaad zeker proberen. Winrar zal misschien wel beter hiervan op de hoogte zijn hoe ermee om te gaan. Ik heb het alleen nu iets te druk met het afmaken van het huidige bestand dat ik pas begin volgende week erna kan kijken. Daarnaast is winrar niet de enige software die deze persoon verspreide. Hij had ook bottorent, azureus, kazaa, lime wire, pplive en nog een paar meer die ik zo snel niet kan vinden.

Alle sites zijn inmiddels wel verwijderd, maar vind het toch jammer dat een hoop mensen hiervan de dupe zijn geworden. Terugstorten zal inderdaad ook lastig gaan omdat je telefonisch moest betalen hiervoor. Ik vraag me ook af in hoeverre je het betaalsysteem hiervoor verantwoordelijk kan stellen, maar ik verwacht dat die zich wel goed ingedekt hebben op een bepaalde manier.

Als mensen zich geroepen voelen om het voortouw te nemen, graag. Ik zie het namelijk niet zo zitten op dit moment.

mvg Eric
 
Uitleg maker site

Beste Eric en anderen,

Ik heb de afgelopen uren contact gehad met Eric via e-mail en een en ander uitgelegd over het voorval, met behulp van registratie op dit forum en deze reactie probeer ik dit ook aan jullie te doen.

Ik was niet op de hoogte van het feit dat ik de wet overtrad. Mijn grootste fout is geweest dat ik geen contact heb opgenomen met Eric om toestemming te krijgen voor het aanbieden van zijn WK Poule. Vanwege het feit dat ik scholier ben (5VWO), ben ik nog onervaren op het gebied van communicatie en gevallen zoals deze. Daarnaast kan ik het geld goed gebruiken; ik wilde wat geld bijverdienen. Dit maakt mijn fout echter niet goed, dat besef ik.

Ik ben ook erg geschrokken van wat mijn acties teweeg kunnen brengen, en welke gevolgen dit eigenlijk heeft. Dit zie ik nu in, vandaar dat ik de illegale inhoud van mijn sites onmiddelijk heb verwijderd, zie http://www.online-televisie.eu/wk2006duitsland/.

Ik hoop hiermee voldoende uitleg te hebben gegeven over de situatie. Ik heb er veel van geleerd en zie mijn fouten in.

Ik hoop dat jullie geen verdere stappen zullen ondernemen door instanties enozvoort in te schakelen. Ik heb het geld niet om boetes te betalen, om nog niet eens te spreken over de ruzie die ik met mijn ouders zal krijgen als hier verder op in wordt gegaan.

Ik zal de komende tijd actief blijven op dit forum om contact met jullie te houden en te reageren op jullie reacties.

Wederom wil ik jullie vragen om geen verdere stappen te ondernemen, rekening houdend met het feit dat ik mijn fouten nu inzie, de illegale inhoud heb verwijderd en mijn leeftijd. Daarnaast wil ik opnieuw mijn excuses aanbieden aan Eric, voor de fouten die ik ben begaan.

Met vriendelijke groeten,
René Metz
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een goed gebaar in ieder geval. :thumb:
Iedereen maakt fouten maar ik denk dat TS in dit geval het laatste woord heeft.
 
Mag ik u vragen waar de afkorting TS voor staat?

Met vriendelijke groeten,
René Metz
 
spywaretips zei:
Mag ik u vragen waar de afkorting TS voor staat?
Welkom op Helpmij.:)
TS= Topic Starter. Met andere woorden diegene die de vraag gestart heeft.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg, ik ben nog niet zo bekend met forums.

Met vriendelijke groeten,
René Metz
 
Ik kan denk weinig meer doen en ik heb er ook niet zoveel zin meer in om er nog energie in te steken. Dus laten we het hier maar gewoon bij houden.

mvg Eric
 
Beste Eric en anderen,

Bedankt voor jullie begrip. Ik heb veel geleerd van deze zaak, vooral op het gebied van communicatie. Gelukkig dat we het met goed overleg hebben kunnen afsluiten.

Met vriendelijke groeten,
René Metz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan