Plakken: eerste rij wordt niet mee gekopieerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

weilander

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2014
Berichten
8
Als ik vanuit Excel 2013 een aantal regels in Access 2013 wil plakken (in een gegevensblad), wordt de eerste regel niet mee gekopieerd.

Met plakken speciaal en dan de optie 'Text', lukt het wel.
Is er een één of andere optie dat het wel meteen goed gaat?
 
Nog afgezien of het slim is om een Excel tabel in een Access tabel te plakken (ik vind van niet) zou het wel moeten kunnen. Wellicht heb je een import specificatie die in de weg zit, en die de eerste rij als Rijkop beschouwt. En dan wordt die overgeslagen. Kijk daar dus eens naar.
 
Ik heb het even geprobeerd met een nieuwe Access database met maar 1 tabel. Als ik daar rijen in wil plakken, heb ik het probleem ook.
 
Verbaast me niks, wat wil je daar mee aantonen? Anders dan dat je op deze manier niet gegevens moet importeren?
 
Je had het over importspecificaties. Met een kale database weet ik zeker dat die er niet in zitten.
 
ik denk dat access de eerste rij al kopteksten ziet. een extra lege rij invoeren en die als 'kop' gebruiken misschien
 
Zou misschien een optie zijn, maar ook weer een extra handeling.
We krijgen vaak orders binnen via Excelbestanden.
Deze orderregels plakken we dan in ons order systeem.
Hoe minder handelingen hiervoor gedaan moeten worden, des te beter.

Blijkbaar is er geen optie in MS Access en/of Excel die dit probleem helpt te voorkomen?
Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
 
Ik snap nog steeds je probleem niet, noch wat je aan het doen bent. Als ik in Excel een tabel (bij voorkeur inclusief velden, maar kan ook zonder) selecteer, en ik kies in Access voor <Plakken>, krijg ik altijd de vraag of de eerste rij tabelnamen bevat of niet. Zijn de veldnamen meegeselecteerd, dan kies je uiteraard voor <Ja>, en anders kies je voor <Nee>. In dat geval krijg je veldnamen als <F1>, <F2> ... <F#>. Maar dus altijd alle records. Tenzij je natuurlijk géén veldnamen in de selectie hebt, en bij het plakken hebt gekozen voor de optie <Eerste rij bevat veldnamen>, dan is je eerste rij weg want dat zijn dan ineens veldnamen geworden.
Welke Access versie ik ook gebruik, het heeft nooit anders gewerkt. Dus wat doe je nu precies?
 
@OctaFish, ik wil je een scherm afdruk sturen voor uitleg, maar dat wil ik niet hier doen.
 
Hierbij een schermvoorbeeld. Misschien dat iemand anders een idee heeft?
Knipsel[2].jpg
 
Het is toch ongeveer wat ik al eerder aangaf: Access 'ziet' de eerste rij als veldnamen. En de reden is heel simpel: de eerste rij van je selectie bevat tekst in alle cellen, maar in de kolom Omschrijving is de rest van de cellen leeg. Als je die vult, zul je zien dat het plakken goed gaat. Sterker nog: je hoeft alleen maar in een tweede cel van die kolom wat te zetten, dan gaat het plakken goed. Zolang er maar ergens in de kolommen twee of meer cellen zijn gevuld, gaat het goed.
 
We zijn onlangs van Office 2003 overgestapt naar Office 2013.
In Office 2003 hadden we dit probleem niet.
 
Ik heb 't net getest in 2010 en 2013, en daar is het dus wél een probleem. Ik zou zeggen: bel Bill, of ga terug naar 2003 :). Wat sowieso een veel beter pakket is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan