• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planningsvraag: uren naar dagen en weer terug

Status
Niet open voor verdere reacties.

namruuh

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2006
Bij mijn huidige opdrachtgever ben ik verantwoordelijk voor een stuk planning. Hiervoor wordt in het hele bedrijf Excel gebruikt. Echter, de ene manager wil een planning in uren, een ander wil dit in dagen hebben.

Ik heb nu in een vrij eenvoudige sheet de planning voor de komende maanden in uren staan, maar ik ben op zoek naar een manier om deze eenvoudig te converteren naar dagen, en later weer terug naar uren. Het lijkt me niet handig om nog een tweede sheet aan te maken met exact dezelfde opzet, en daar in alle cellen iets van Blad1!A1/8 te zetten, aangezien het aantal rijen en kolommen van de planning vrij vaak wijzigt, en ik dan op beide bladen deze aanpassingen moet doorvoeren.

Is het mogelijk om met bijv. een macro alle cellen in een bereik (C7:BF24) eenvoudig te laten springen van uren naar dagen? Zo ja, hoe zou zo'n macro er dan uit moeten zien?

Ja, dat bedoel ik! Bedankt voor de snelle reactie, ik ga er meteen mee 'spelen'!

@Spiderman, dit is een nóg betere oplossing, zeker met de check dat je niet per ongeluk 2x omzet waardoor je ernstige problemen gaat krijgen!! :)

Bedankt allebei!! Ik ben gered!

Bij nader inzien is het toch niet helemaal de oplossing :(

Het omrekenen van uren naar dagen met de oplossing van Spiderman gaat inderdaad perfect, maar het volgende doet zich voor (zie bijlage):

Ik heb in de kolommen F, J, N, .... een optelling staan van de voorgaande cellen om een totaal te bereken per week. Hetzelfde geldt voor rij 24, waar een totaal berekend wordt.

Alleen, zodra ik de macro's gebruik worden de formules in die cellen overschreven met een waarde, waardoor het optellen dus niet meer werkt.

Is er een manier om na het draaien van de macro de formules weer werkend te krijgen? Ik heb al geprobeerd om de cellen te blokkeren, maar dat werkt niet.

Bijlagen

Hoi namruuh,

Verander
Code:
r.Value = r.Value / 8
In
Code:
If Not r.HasFormula Then
  r.Value = r.Value / 8
End If

Let op bij de ene is het / en de andere *

1 woord: b r i l j a n t !!

Misschien toch eens mezelf in VBA gaan verdiepen, het maakt je leven zoveel makkelijker :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan