Plotseling stoppen en spontaan weer beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

theodebeo

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Berichten
15
Mijn pc valt regelmatig uit en start zichzelf daarna weer op. Het euvel is vervelend en komt steeds vaker voor. Heeft iemand een idee. Mijn computerkennis is beperkt. Ik hoop dat het verhaal niet te ingewikkeld wordt.
 
je zou ook eens naar je temperatuur kunnen kijken.
 
kijk eens naar:
-temp.
-welke punt hij opnieuwe opstart ( onder een spel of internet)
-andere voeding zou je kunnnen proberen
 
als je een beetje verstand heb van computers dan moet het lukken:D

ik kijk een met everest naar temp.
http://www.starfix.nl/includes/helpdesk/downloads/everest.php


Temperaturen:
Moederbord 27 °C (81 °F)
CPU 65 °C (149 °F)
CPU diode 83 °C (181 °F)
WDC WD1600BB-00DWA0 39 °C (102 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 1638 RPM


Wow wat een informatie. Maar hoe interpreteer ik het. Wat zijn de normaalwaarden. Moet ik het programma na langdurig gebruik nog een keer laten meten. Om temperatuursverschillen te constateren.
 
je zou bijvoorbeeld eerst een uur een spel kunnen spelen.

en dan weer temp. checke
 
je ventilator zit waarschijnlijk vol stof.. ik bedoel, 1638 RPM? het kleine ding uit mijn '95 draait op 3000 RPM!
 
je ventilator zit waarschijnlijk vol stof.. ik bedoel, 1638 RPM? het kleine ding uit mijn '95 draait op 3000 RPM!


Als het werkt dan heb je me een hoop geld bespaard:thumb: Ga morgen het geheel eens voorzichtig demonteren en de stofzuiger zijn werk laten doen.
 
als je ventilator helemaal vol stof zit, gaat hij langzamer draaien, waardoor de temperatuur van je hardware toeneemt. de meeste ventilators kan je gewoon los schroeven, los klikken, of van je koel blok afschuiven. vergeet niet het draadje los te maken van het mobo, straks trek je hem nog stuk en kan je een nieuwe fan kopen. (niet dat dat erg is, die dingen zijn zo'n 10 euro per stuk)

Gebruik per voorkeur een kwastje voor de nauwe plekken, en als je het met de stofzuiger gaat doen, hou je vinger tussen de bladen anders gaat het stof niet goed weg.




ligt het aan mij, of klink ik nu als zo'n Barry Scott (cilit bang) figuur?
 
de snelheid klopt niet altijd met everest
op mij pc geeft hij 94 rpm in everest. je kan het beste in bios kijken dan weet je het teminsten zkr.

de koeler zal niet zo onder het stof zitten, kijk maar eens tussen het koelblok daar zal het wel zitten.

je kan de pc beter niet met een stofzuiger schoonmaken, maar het een spuitbus perslucht (kan je bij de pcboer kopen voor 7 euro;) ) ik zou gewoon alles koelers laten zitten. en gewoon lkr die spuitbus er door blazen( ik zou het wel buiten doen :D )

en dan maar weer testen:thumb: :D
 
de snelheid klopt niet altijd met everest
op mij pc geeft hij 94 rpm in everest. je kan het beste in bios kijken dan weet je het teminsten zkr.

de koeler zal niet zo onder het stof zitten, kijk maar eens tussen het koelblok daar zal het wel zitten.

je kan de pc beter niet met een stofzuiger schoonmaken, maar het een spuitbus perslucht (kan je bij de pcboer kopen voor 7 euro;) ) ik zou gewoon alles koelers laten zitten. en gewoon lkr die spuitbus er door blazen( ik zou het wel buiten doen :D )

en dan maar weer testen:thumb: :D


Dank. Maar hoe:eek: kijk je in bios.
 
als je pc opnieuw opstart, druk je DEL toets een paar keer in. (als die het niet doet dan F1)
kijk maar een beetje rond je komt het vanzelf tegen.(elk bios is namelijk weer anders:D )

let op: rechts onder in het beeld staat welke toetsen je kunt gebruiken:thumb:


ik hoor het wel of het gelukt is:thumb: :thumb:
 
als je pc opnieuw opstart, druk je DEL toets een paar keer in. (als die het niet doet dan F1)
kijk maar een beetje rond je komt het vanzelf tegen.(elk bios is namelijk weer anders:D )

let op: rechts onder in het beeld staat welke toetsen je kunt gebruiken:thumb:


ik hoor het wel of het gelukt is:thumb: :thumb:


Het indrukken van de DEL toets levert niets op. Er verandert helemaal niets. Met F1 kom ik op het informatiescherm van explorer. Onder het motto: Aan de slag met explorer. Zijn er nog meer mogelijkheden?

Grt,

Theo
 
achtergrond

Door jullie reacties ben ik naar de temperatuur/koeling gestuurd. Maar kan iemand mij uitleggen, wat voor techniek de computer gebruikt om dit soort reacties te vertonen. Want overbelasting zal toch ergens effect moeten hebben. Maar op welk onderdeel of op welk samenspel van onderdelen. Heeft het te maken met een soort van beveiliging?

Grt,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan