Positioneringsprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomdb

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2008
Hallo,
ik zit met het volgende probleem. Ik heb 2 div's, allebei met hoogte: auto. De een is een footer, en moet ongeveer 10px van de onderkant zitten. De andere is de content, en de footer moet onder de content komen. Maar het probleem is dat zodra mijn content groter is dan mijn scherm, de content "onder de footer door verder gaat", en de footer dus niet meer onder de content staat. De code:
Code:
#content {
height: auto;
width: 60%;
left: 5%;
top: 210px;
right: 35%;
bottom: 20px;
background-color: #FFF;
color: #000;
font-family: Sylfaen;
font-size: 12;
position: absolute;
}
#footer {
height: auto;
width: 90%;
left: 5%;
right: 5%;
background-color: #FFF;
color: #000;
font-family: Arial;
font-weight: none;
font-size: 9pt;
bottom: 10px;
text-align: center;
position: absolute;
}
De ene bijlage toont hoe het wel moet, de andere(met het rood omkaderde stukje) toont hoe het fout gaat.
Wie verlost mij van het probleem;)?
Alvast bedankt,
Tom
P.S.:Tips over de lay-out zijn uiteraard welkom!

Bijlagen

• scritw.jpg
    scritw.jpg
    93 KB · Weergaven: 31
  • itwscr.jpg
    itwscr.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 29
Je moet eens opzoeken wat "position: absolute;" betekent dat zou je al een stuk vooruit kunnen helpen.
En geef de volledige css en html van de site eens dan kunnen we daar zelf eens naar kijken en eventueel aanpassen.
of een link naar de site. Zet die even online dat zou ons ook helpen bij het oplossen van het probleem.
Mvg
defietser

Laatst bewerkt:
Ik ga vanmiddag de precieze uitleg over position: absolute; is bekijken, hier onder de link:
inlogtest.host22.com
Van elementen die de eigenschap position met de waarde absolute hebben, wordt de plaats van het element bepaald ten opzichte van de referentiebox welke gevormd wordt door het meest dichtbijgelegen ancestor element, dat de eigenschap position heeft met een andere waarde dan static (bijvoorbeeld absolute of relative). Indien zo'n element niet aanwezig is, wordt de plaats berekend ten opzichte van de box, waarin het gehele document zich bevindt. De ruimte die normaal gereserveerd is voor een absoluut gepositioneerd element en eventuele child elementen, verplaatst met het element mee. Absoluut gepositioneerde elementen krijgen hun plaats zonder dat rekening gehouden wordt met andere elementen.
Als ik van position: absolute; (in de footer) relative maakt, gaat m'n footer helemaal bovenin de pagina zitten!

Laatst bewerkt:
(...) De ruimte die normaal gereserveerd is voor een absoluut gepositioneerd element en eventuele child elementen, verplaatst met het element mee. Absoluut gepositioneerde elementen krijgen hun plaats zonder dat rekening gehouden wordt met andere elementen.
dat komt omdat elementen die met een absolute positie niet meer 'meetellen' voor de flow. Ofwel, dan zul je het moeten doen zonder een content-div welke je hoogte gaat bepalen.

Als ik jou was zou ik de absolute positionering niet gebruiken, tenzij dit echt nodig is. Want zoals je ziet, kan je je footer anders niet onder de content krijgen.

Na een poos vruchteloos geklooi(;)), is het eindelijk gelukt:thumb:! Bedankt maar weer:D!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan