Powerpoint voorstellingen uploaden

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik wil voor absolute PC beginners een aantal Powerpoint voorstellingen uploaden, met de bedoeling dat ze maar op de link hebben te klikken waarbij de voorstelling start.
Nu heb ik volgend probleem: een Vista bestand (ppsx) werd na het uploaden een ZIP bestand. Een XP bestand (pps) wordt een gewoon ppt bestand :evil:.
Ik neem aan dat dit met beveiliging te maken heeft?
Dat maakt het natuurlijk voor leken extra moeilijk.
Is er een manier om het beoogde doel, nl. direct de voorstelling zien (als dan niet nadat het op hun schijf is bewaard) te bereiken?

Hoi Renee,
  • Met Powerpoint moet je als bezoeker ook het PPT-programma hebben om 'm te kunnen zien, of op z'n minst een PPT-viewer.
  • Heeft de bezoeker geen PPT en geen PPT-viewer, dan moet de bezoeker eerst de PPT-viewer downloaden bij Microsoft. Weliswaar gratis, maar niet erg gebruikersvriendelijk...
  • Uit de download-pagina maak ik op, dat het nog maar de vraag is of die PPT-viewer het op andere computers dan Windows-pc's doet...
Niet echt ideaal! Dus ik zou verder geen moeite doen om ppt-bestanden op de website-server te krijgen.
  • Een .ppt bestand kan je ook "Opslaan als..." html, zeggen ze; maar dat geeft in Firefox een totaal verkeerde pagina. In Internet Explorer 7 zie ik helemaal de achtergronden niet.
Ook geen succes!
We moeten dus zoeken naar een ander "formaat" om de presentatie op te slaan, een formaat dat meteen op je pagina in een venstertje afgespeeld kan worden. Dan ... denk ik meteen aan een YouTube-filmpje. :)
  • Vraag is dus nu: hoe krijg ik een Powerpoint presentatie in een YouTube filmpje?
Dat doe je met Windows Movie Maker. Er is een YouTube-filmpje waarin dit stap voor stap wordt uitgelegd.
Dat komt erop neer:
  1. sla je dia's in PPT op als jpg-bestanden;
  2. haal die binnen in WMM en maak er een mooi filmpje van (eventueel met gesproken tekst of achtergrondmuziekje erbij);
  3. opslaan en uploaden naar een YouTube account (eventueel: even aanmaken);
  4. de "embed" - link die op de YouTube pagina van het filmpje staat, kopiëren en inplakken in de html-code van je webpagina;
  5. Klaar! :D
En bij Google staan ook links voor als je eens het omgekeerde zou willen doen: een YouTube-filmpje opnemen in een PPT-presentatie.

Succes!
CSShunter

Die problemen met de viewer zijn hier niet aan de orde, de presentatie is voor cursisten initiatie van de avondschool en die hebben thuis allemaal MS Office, XP of Vista.
Powerpoint opslaan als html is idd beneden alles: in het navigatiedeelvenster worden de titels niet eens correct weergegeven.
YouTube nog niet geprobeerd, wel interessant om weten, veronderstel wel dat je het geluid (hier niet zo belangrijk) en de animatie op de dia's (wel belangrijk) kwijt bent?
Heb andere oplossing uitgedokterd. Ooit eens via http://nl.giveawayoftheday.com/ een programmatje ISpring Pro gedownloaded. Dat nestelt zich als extra Tab in het lint van Powerpoint. Je kunt er Flash Movies mee maken. Ook een probeerversie van Articulate gedownloaded (1 maand geldig) en dat doet ongeveer hetzelfde. Dat laatste niet grondig getest, is niet zo goedkoop. Geluid van een repeterend toetsenbord werd blijkbaar niet meegenomen.
ISpring Pro nam van het geluid slechts 1 toetsaanslag mee,maar voor de rest voldoet het prima.

... veronderstel wel dat je het geluid (hier niet zo belangrijk) en de animatie op de dia's (wel belangrijk) kwijt bent?
Ja, dat denk ik ook. Windows Movie Maker heeft wel eigen overgangen, die je geanimeerd hun werk kunt laten doen. Maar als die geschikt zijn, moet je in feite het hele PowerPoint werk nog eens dunnetjes overdoen.
Maar, schiet me te binnen, zijn er niet gratis programma'tjes "Record All Screen Movements" in omloop die een afgespeelde PPT kunnen opnemen in wmv-fomaat o.i.d.? Heb daar wel eens iets over gelezen > Google'tje aan wagen? - Dan ben je in 1 klap van alles af. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]
Hé, ik zou het Google-antwoord op "save powerpoint as wmv" zeker ook eens bekijken![/edit]

Laatst bewerkt:
[edit]
Hé, ik zou het Google-antwoord op "save powerpoint as wmv" zeker ook eens bekijken![/edit][/QUOTE]

Ik probeerde hier eentje van, nl Power Flash Point. Na downloaden krijg te te lezen dat de probeerversie slechts 10 slides converteert. Je kan naar de volgende animatie gaan door een muisklik, en je kan instellen dat je geen thumbnails wenst (dingen die bij IspringPro nog niet lukten).
Maar de effecten zijn niet dezelfde als deze ingesteld in PWT. En een animated GIF beweegt niet.

Hoi Renee,
Ik heb een proefje gedaan met de gratis downloadbare CamStudio (echte freeware).
  • Een PowerPointje opgenomen van het scherm > dat wordt dan een AVI-bestand (ca. 17MB) > dat importeren en bijsnijden in Windows Movie Maker > en dan opslaan als WMV > geeft wmv-bestand van ca. 1,6MB (bij het originele ppt-bestand van 175kB).
Ondanks de flinke bestandsgroei is het resultaat developerscorner.nl/csshunter/dia-probeer.wmv erg mager: beeldkwaliteit is nogal matig, de overgangen zijn beneden peil, en de audio kreeg ik niet aan de praat. :(

Daardoor ben ik maar eens terug naar af gaan kijken: wat was ook alweer je oorspronkelijke vraag? ;)
Nu heb ik volgend probleem: een Vista bestand (ppsx) werd na het uploaden een ZIP bestand. Een XP bestand (pps) wordt een gewoon ppt bestand. :evil:
Ik neem aan dat dit met beveiliging te maken heeft?
Daarom nieuwe proef: mijn originele ppt-bestandje opgeslagen als pps, en met ftp geupload. En ... geen enkel probleem! Het blijft een pps-bestand (zou ook vreemd opkijken als dat niet zo was), en die laat zich ook via een link (deze link: developerscorner.nl/csshunter/dia-probeer.pps) in een webpagina uitstekend bezichtigen als je Powerpoint op je pc hebt staan. Loei-loepscherp en met geluid erbij! :) :)

Betekent dat er kennelijk bij jou iets is misgegaan met het uploaden. Vanuit welk programma heb je dat gedaan (je webdesignprogramma)? Iets Microsofferigs soms? Ik deed het gewoon rechtstreeks met Filezilla.

Het enige puntje is dat sommige cursisten misschien geen PowerPoint op hun pc hebben staan, maar die kunnen altijd de gratis PowerPointViewer downloaden.

Succes!
CSShunter

Hoi Renee,
Ik heb een proefje gedaan met de gratis downloadbare CamStudio (echte freeware).
  • Een PowerPointje opgenomen van het scherm > dat wordt dan een AVI-bestand (ca. 17MB) > dat importeren en bijsnijden in Windows Movie Maker > en dan opslaan als WMV > geeft wmv-bestand van ca. 1,6MB (bij het originele ppt-bestand van 175kB).
Ondanks de flinke bestandsgroei is het resultaat developerscorner.nl/csshunter/dia-probeer.wmv erg mager: beeldkwaliteit is nogal matig, de overgangen zijn beneden peil, en de audio kreeg ik niet aan de praat. :(

Daardoor ben ik maar eens terug naar af gaan kijken: wat was ook alweer je oorspronkelijke vraag? ;)

Daarom nieuwe proef: mijn originele ppt-bestandje opgeslagen als pps, en met ftp geupload. En ... geen enkel probleem! Het blijft een pps-bestand (zou ook vreemd opkijken als dat niet zo was), en die laat zich ook via een link (deze link: developerscorner.nl/csshunter/dia-probeer.pps) in een webpagina uitstekend bezichtigen als je Powerpoint op je pc hebt staan. Loei-loepscherp en met geluid erbij! :) :)

Betekent dat er kennelijk bij jou iets is misgegaan met het uploaden. Vanuit welk programma heb je dat gedaan (je webdesignprogramma)? Iets Microsofferigs soms? Ik deed het gewoon rechtstreeks met Filezilla.

Het enige puntje is dat sommige cursisten misschien geen PowerPoint op hun pc hebben staan, maar die kunnen altijd de gratis PowerPointViewer downloaden.

Succes!
CSShunter

Op mijn PC is jouw dia-probeer.pps een PPT bestand en geen PPS bestand, vraagt dus de nodige kennis om de presentatie te starten.
PPS of PPT, heeft dat misschien ook met de versie van Internet te maken? Ik heb versie 8.
Maar ik denk dat we het topic kunnen afsluiten.
Ik hou het bij ISpringPro. Bij de opdracht "Publish" staat een Tabblad "Settings" en daar kan je kiezen tussen manuele en automatische vooruitgang.

Op mijn PC is jouw dia-probeer.pps een PPT bestand en geen PPS bestand, vraagt dus de nodige kennis om de presentatie te starten.
PPS of PPT, heeft dat misschien ook met de versie van Internet te maken? Ik heb versie 8.
Ik snap er nog steeds niets van, want op de server staat een PPS-bestand. Ook bij downloaden op mijn PC met IE8 blijft dat een PPS-bestand. Net zoals bij Firefox, enz. Het zou ook wel een hele merkwaardige zaak zijn, als een browser uit zichzelf een bestandsextensie ging wijzigen! :shocked:
Het enige dat ik kan bedenken, is dat het op jouw pc de standaard-instellingen zijn waarmee een PPS-bestand geopend wordt:
  • Verkenner > een PPS-bestand selecteren > rechtermuisknop > context-menu: een rijtje opties, waarvan er één vetgedrukt staat (= de openingsmethode bij dubbelklik op het bestand in de Verkenner).
Dat zou verkeerd kunnen staan, en is te veranderen met:
  • Verkenner > Extra > Mapopties... > Bestandstypen > Extensies > PPS > Openen met ... > Geavanceerd.
Als daar iets als "Openen" vetgedrukt staat (=standaard openen met), en er via de knop "Bewerken..." dan in het venstertje van de "Toepassing die voor de actie wordt gestart" staat:
  • "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE11\POWERPNT.EXE" "%1"
dan gaat Powerpoint 'm openen in Powerpoint zelf (dus als PPT-bestand, maar hij blijft wel PPS heten!) in plaats van in de viewer.
Als er in het Geavanceerd-venster "Bestandstype bewerken" een optie "Weergeven" is, met onder de knop "Bewerken..." de regel:
  • "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE11\POWERPNT.EXE" /s "%1"
dan is dat goed, maar moet deze optie in het vorige venstertje "Bestandstype bewerken" tot vet/standaard gemaakt worden door deze optie te selecteren en dan op de knop "Standaard" te klikken.
Door de /s parameter weet Powerpoint dat het bestand dan alleen afgespeeld moet worden, en niet ter bewerking in Powerpoint geopend moet worden.
Als die optie "Weergeven" er niet op die manier is, en ook niet iets soortgelijks, moet ie even aangemaakt worden via "Nieuw...".

Maar als dit het is, en je in een intranet zit met pc's die er misschien wel verschillende standaard-manieren van openen van een PPS-bestand op na houden, zou je ze allemaal moeten nalopen en zo nodig corrigeren... :confused:

Ergo: je andere werkende oplossing is in ieder geval makkelijker! ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan