Op mijn PC is jouw dia-probeer.pps een PPT bestand en geen PPS bestand, vraagt dus de nodige kennis om de presentatie te starten.
PPS of PPT, heeft dat misschien ook met de versie van Internet te maken? Ik heb versie 8.
Ik snap er nog steeds niets van, want op de server staat een PPS-bestand. Ook bij downloaden op mijn PC met IE8 blijft dat een PPS-bestand. Net zoals bij Firefox, enz. Het zou ook wel een hele merkwaardige zaak zijn, als een browser uit zichzelf een bestandsextensie ging wijzigen! :shocked:
Het enige dat ik kan bedenken, is dat het op jouw pc de standaard-instellingen zijn waarmee een PPS-bestand geopend wordt:
- Verkenner > een PPS-bestand selecteren > rechtermuisknop > context-menu: een rijtje opties, waarvan er één vetgedrukt staat (= de openingsmethode bij dubbelklik op het bestand in de Verkenner).
Dat zou verkeerd kunnen staan, en is te veranderen met:
- Verkenner > Extra > Mapopties... > Bestandstypen > Extensies > PPS > Openen met ... > Geavanceerd.
Als daar iets als "
Openen" vetgedrukt staat (=standaard openen met), en er via de knop "Bewerken..." dan in het venstertje van de "Toepassing die voor de actie wordt gestart" staat:
- "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE11\POWERPNT.EXE" "%1"
dan gaat Powerpoint 'm openen in Powerpoint zelf (dus als PPT-bestand, maar hij blijft wel PPS heten!) in plaats van in de viewer.
Als er in het Geavanceerd-venster "Bestandstype bewerken" een optie "
Weergeven" is, met onder de knop "Bewerken..." de regel:
- "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE11\POWERPNT.EXE" /s "%1"
dan is dat goed, maar moet deze optie in het vorige venstertje "Bestandstype bewerken" tot vet/standaard gemaakt worden door deze optie te selecteren en dan op de knop "Standaard" te klikken.
Door de
/s parameter weet Powerpoint dat het bestand dan alleen afgespeeld moet worden, en niet ter bewerking in Powerpoint geopend moet worden.
Als die optie "Weergeven" er niet op die manier is, en ook niet iets soortgelijks, moet ie even aangemaakt worden via "Nieuw...".
Maar als dit het is, en je in een intranet zit met pc's die er misschien wel verschillende standaard-manieren van openen van een PPS-bestand op na houden, zou je ze allemaal moeten nalopen en zo nodig corrigeren...
Ergo: je andere werkende oplossing is in ieder geval makkelijker!
Met vriendelijke groet,
CSShunter