• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Prijs calculatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

fozziebear

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
611
Gelieve in de bijlage een 1e opzet te vinden voor het calculeren van een totale prjsvan een transport. Ik kom er met gen mogelijkheid uit.De volgende factoren moeten opgeteld worden op basis van een zending grootte dus kiloes en m3 ( kubieke meter). als extra moeilijkheid moet er ook gekeken worden naar de postcode voor het transport. Wat ik dan wil is dat dit het automatisch optelt met de volgende mechanismes :

Bij transport moet er gekeken worden naar zowel kg als m3. indien m3 x 333 kg de prijsklasse voor het gewicht overtreft moet dat genomen worden.Bijhandlingskosten is het zo dat indien m3 x 24,50 meer is als gewicht maal 60 dan moet de m3 prijs genomen wordn maar met een minimum van 60
Bij THC surcharge is het zo dat dehoogste opbrengst genoen moet worden maar altijd minimaal 60. D/O Fee admin en Inklaring eigenlijk altijd hetzelfde per zending.

Ik zou graag een lijstje willen laten genereren zoals in het voorbeeld met een totaal
 

Bijlagen

  • helpmij.rar
    4,1 KB · Weergaven: 69
Als je geen ellelange formules wilt, dan zou ik gaan werken met 'dummy kolommen'. Hier zet je de resultaten van tussenberekeningen in; en later kun je deze kolommen verbergen...

Voorbeeld
Bereken in een kolom de m3-prijs. Bereken in de volgende kolom de kg-prijs. Nu kun je bijvoorbeeld zeggen:
Indien m3-prijs*333 kleiner is dan kg-prijs, dan plaatsen we in de derde kolom de m3-prijs en anders de kg-prijs.

In code (G2 bevat m3-prijs; H2 bevat kg-prijs) plaats je in I2 (derde 'dummy kolom'):
Code:
=IF(G2*333<H2,G2,H2)

In volgende kolommen kun je dit 'tussenresultaat' weer oppakken voor een volgende berekening cq vergelijking...
 
Bedankt voor je antwoord, maar ik snap er niet veel van. Moet ik een soort tussenstation maken?
 
Hierbij een opzet, zoals ik denk dat jij wilt bereiken. Met kleurtjes heb ik geprobeerd sommige dingen/relaties duidelijk te maken.
 

Bijlagen

  • helpmij babo.xls
    27,5 KB · Weergaven: 131
Wow..:thumb: Het enige wat hire nog aan veranderd moet worden is dat bij THC Surcharge en import fee de formule moet zijn of per ton of per m3 hetgeen het meeste opbrengt maar met een minimum van € 60.. As je dat voor elkaar kunt krijgen...
 
Laatst bewerkt:
Wow..:thumb: Het enige wat hire nog aan veranderd moet worden is dat bij THC Surcharge en import fee de formule moet zijn of per ton of per m3 hetgeen het meeste opbrengt maar met een minimum van € 60.. As je dat voor elkaar kunt krijgen...
Verandere de formule van I26 in deze:
Code:
=MAX(60;C26*Prijs!B$5/1000;Prijs!C$5*0,333*Kosten!C26)
zo wordt gekeken naar kg of naar m3, op de manier dat 1 m3 telt als 333kg.
vervolgens kan je de formule 1 cel naar beneden kopieeren (naar import free).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan