prijsvergelijken met access 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

tilburger4live

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 aug 2010
hierbij ben ik een nood in microsoft access.

maar is het mogelijk dat ik van 1 artikel van ±25 leverancier de inkoop prijs kan vergelijken??
dit omdat ik een eigen zaak wil starten en niet de volledige tijd heb om alle prijzen te zoeken welke de goedkoopste aanbieder is.
en indien nodig als de prijs verandert is de nieuwe prijs vermelden.

hopelijk heeft iemand hier antwoord op.
groeten
kevin

De oplossing hangt een beetje van de inrichting van de database af. Om een prijsvergelijking te kunnen maken heb je minstens drie tabellen nodig, die je aan elkaar koppelt met Relaties.
Ik geef een klein opzetje, om het voorbeeld te demonstreren.
De velden in cursief zijn de sleutelvelden.

tblLeverancier
LeverancierID
LeverancierNaam
LeverancierAdres
etc.

tblProdukten
ProduktID
ProduktNaam
ProduktGroep
MinVoorraad
etc.

tblLeverancier_Produkt
le_LeverancierID
pr_ProduktID
Prijs

Via Relaties maak je een koppeling tussen deze tabellen, waarbij je het veld [LeverancierID] koppelt aan [le_LeverancierID] en [ProduktID] aan [pr_ProduktID] waarna je de hoofdtabellen vult met leveranciers en produkten en vervolgens in de Koppeltabel [tblLeverancier_Produkt] een [le_LeverancierID], [pr_ProduktID] en [Prijs] invult.

Op basis van deze tabellen en gegevens kun je nu een Query maken om van elk produkt de goedkoopste leverancier te vinden, of, als je dat handig vindt, van elk produkt de 5 goedkoopste leveranciers.
Eerst maar de eerste variant, want die is vrij makkelijk.
Je maakt dus een query, waarbij je alle drie de tabellen toevoegt aan de query. Van de tabel [tblLeverancier_Produkt] neem je het veld [le_LeverancierID], [pr_ProduktID] en Prijs en van de tabel [tblLeverancier] neem je bijvoorbeeld het veld [LeverancierNaam] en van de tabel [tblProdukt] tenslotte het veld [ProduktNaam]. Daarna klik je op de knop Totalen. Je krijgt nu een extra regel in de query, waarbij voor elk veld de optie <Group By> is geselecteerd. Dit houdt in, dat elke unieke combinatie van velden één record wordt getoond. Omdat je niet alle prijzen wilt zien, maar de laagste, verander je de optie bij het veld [Prijs] naar Min, waarna je de query kunt uitvoeren. In deze opzet zie je nu één Leverancier, en wel degene die voor het getoonde produkt de laagste prijs hanteert.

de richting die ik zoek is dat ik via mijn artikel code het minste bedrag zie inderdaad.
zoiets dacht ik aan
eigen artikel code (zo vul ik mijn code in voor sneller zoeken)
art. code leverancier ( sneller vinden van de product bij leverancier)
art. omschrijving.
inkoopprijs.

als ik nu bijv. 001364 invul moet ik alle prijs hebben oplopend en de code die de leverancier meld en de naam.

Voor de rest welke adresinfo van de leverancier is niet van toepassing.

Mijn voorbeeldje was ook niet voor niks een voorbeeldje ;) je geeft namelijk niet zo heel veel inzicht in de tabellen en de structuur van de db. En dan wordt het voor ons ook maar een beetje gokken. Zo weet ik nog steeds niet hoe je de prijzen opslaat. En dat is dus van belang voor de manier waarop je de zoekactie moet maken.
Verder begrijp ik uit je vervolgopmerkingen dat je wilt kunnen zoeken op een formulier. Dat had je ook niet aangegeven in de vraag... Dan vermoed ik dus dat je twee keuzelijsten hebt gemaakt op dat formulier; één voor het opzoeken van de produktcode, en één voor de leveranciers die dat product leveren. Althans: zo gok ik het maar weer... In dat geval zou ik de tweede keuzelijst (leveranciers dus) afhankelijk maken van de waarde die in de eerste lijst wordt opgezocht (product). In de Recordbron van de tweede lijst gebruik je dan de velden LeverancierID, LeverancierNaam en Prijs, waarbij je oplopend op prijs sorteert.
Je kunt met de wizard een keuzelijst maken die afhankelijk is van de waarde die gekozen is uit een andere keuzelijst, dus daar moet je uit kunnen komen.

ik vermoed dat hij bedoel met vergelijken van artikelen zoals een vergelijking site.
je zoekt op product code en die geeft aan welke de goedkoopste aanbieder is.

bijv. zoals tilburger typt.
(opslaan van artikelen van leveranciers)
kolom 1 = artikel code ( zijn eigen product code)
kolom 2 = product naam.
kolom 3 = inkoopprijs
kolom 4 = aanbieder leverancier
kolom 5 = leverancier product code

daarna denk dat die zoekt.
als artikel 000 op is en deze moet besteld worden,
moet uit artikelen van leverancier de gegevens over die product worden weer gegeven.

dus als volgt neem ik aan
kolom 1 -->> enter zoeken naar de product.
deze geeft dan aan kolom 3 -->> kolom 4. "sorteren van klein naar groot" -->> kolom 5

als systeem deze gevonden heeft moet de product code 000 moet alle leverancier met zelfde artikel worden weergegeven.
zodat hij het kan bestellen waar de voordelige prijs te vinden is.

indien prijs is verandert ook kunnen aanpassen neem ik aan.

Of heb ik dit verkeerd ???

groeten djtrust

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan