printen van een PDF

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjaakz

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Heren/Dames,

Hoe kan ik een Pdf laten printen via VBA Excel. kan dat eigenlijk wel? (openen, printen, sluiten)

Even kort door de bocht, wij maken concept facturen in Excel en zoeken nog handmatig (in de bonnenmap) de opdrachtbonnen bij de factuur.

Nu lijkt het me handig om de opdracht bonnen in te scannen en wanneer de factuur gemaakt wordt er een tussenstap plaatsvindt om de bon bij de factuur te printen.
(nog een voordeel dat de bon gelijk voor iedereen zichtbaar is)
In het verleden heb ik geprobeerd om de opdracht bon (pdf) in Excel in te voegen maar de bestanden werden onnodig groot en was niet praktisch.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Groet Sjaakz

Laatst bewerkt:
Mogen alleen maar 'heren' (whatever they may be) reageren op je vraag ?

Maak het forum niet onnodig vrouwonvriendelijk.

bedankt voor je antwoord dotchijack

bedankt voor je antwoord dotchijack

dit is voor mij hogere wiskunde is het misschien mogelijk dat je wat toelichting geeft dan weet ik waar ik wat kan aanpassen.
ik zie bijv niet dat er een print opdracht gegeven wordt. Maar dat ligt natuurlijk aan mij.

Alvast bedankt
Sjaakz

Hoi,
een print opdracht wordt idd niet gegeven
Deze macro laat u toe een pdf bestand te kiezen, die daarna wordt geopend, in het open pdf bestand heb je de mogelijkheid om deze uit te printen
En nadien kan je die gewoon weer sluiten.
Wat betreft de code, open je vba editor (alt F11) en plak mijn code onder een gewone module en wijs daarna de macro (Sub PDF_Picker())toe aan een knopje

printen en afsluiten

Hoi gast0660,

Dit is gedeeltelijk wat ik wil hebben en kan ik al gaan verwerken.......:thumb:

Is het dan niet mogelijk om de code te laten printen in adobe en het bestand weer te sluiten?:(

Zelf krijg ik het wel voor elkaar om het gewenste document naar boven te halen.

Groet
Sjaakz

Hoe is die opdrachtbon gemaakt (toch niet in Excel -per ongeluk- ?)

opdrachtbon

bedankt voor je reactie SNB,

Nee de bonnen krijgen we deels per mail deels per post. Indien per mail kan het pdf zijn of een word doc maar nooit Excel. Indien ze per post komen dan scannen we die in naar pdf.

Groet
Sjaakz

Code:
Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" ( _
    ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long

Declare Function PostMessage Lib "user32" Alias "PostMessageA" ( _
    ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, _
    ByVal lParam As Long) As Long

Sub PDF_Print()
    'Rechtstreeks
        Shell "C:\Program Files (x86)\Adobe\Acrobat Reader DC\Reader\AcroRd32.exe /t G:\" & Range("A1").Value & ".pdf", 1
    PostMessage FindWindow(vbNullString, Range("A1").Value & ".pdf"), &H10, 0, 0
    PostMessage FindWindow(vbNullString, "Adobe Acrobat Reader DC"), &H10, 0, 0
End Sub

Wat nog aangepast moet worden is het pad naar executable van Adobe, het pad naar de directory en de manier waarop het bestand opgehaald wordt.
Voor het sluiten v/h bestand en de instantie van Acrobat idem dito

Probeer eens:

Code:
Sub M_snb()
   CreateObject("shell.application").Namespace("G:\OF\").Items.Item("voorbeeld.pdf").InvokeVerb "print"
end sub

NB. Verander het pad 'G:\OF\'
Verander de bestandsnaam 'voorbeeld.pdf'

Laatst bewerkt:
bedankt voor de antwoorden

Morgen vroeg ga ik de opties proberen.:thumb::thumb:

nog een vraag aan SNB

domme vraag maar Ik neem aan dat je hiermee "NB. Verander het pad 'G:\OF\' " de locatie bedoelt waar de PDF staat.:o:o

We spreken in dit forum VBA. Zoek dan eens op wat pad (in VBA: 'path') betekent: VBEditor/ F1.

Ha ha ik zeg in ABN vriendelijk bedankt weer voor de hulp top :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Het werkt zoals ik wil
Een simpele doeltreffende instructie gecombineerd met Range("A1").Value & ".pdf" van het warme bakkertje werkt prima.
:thumb:

De groenten van Sjaakz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan