printer epson xp-4200 inktgebruik

RienRe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 sep 2015
Ik heb een Epson XP-4200 printer. Daarvoor heb ik een voorraad goedkope XL-cartridges aangeschaft bij Qualitycartridges. Via de PC heb ik ingesteld dat er nooit firmware-updates mogen worden geïnstalleerd, om te voorkomen dat de printer mogelijk de cartridges niet meer accepteert.
Nu is het zo dat de printer na een poos aangeeft dat een cartridge dient te worden vervangen omdat die leeg is. Op het schermpje wordt ook getoond, met gekleurde staafjes , wat de resterende stand is per kleur. In dit geval dus: leeg.
In een XL-cartridge zit - volgens de info van de leverancier - meer dan 10 ml inkt.
Ik heb de 'lege' cartridge gewogen, en vervolgens ook de volle. En dan blijkt het verschil slecht 2 gram te zijn. Hoewel de printer dus leeg aangeeft moet er nog ca 8 ml inkt in de 'lege' cartridge te zitten. Maar ik kan met die cartridge toch niet verder printen...
Ik neem aan dat de software van de printer dus onjuiste informatie verschaft.
Mijn vraag is: Is er een manier om dit te omzeilen, om de cartridges wel echt leeg te kunnen printen? Want ik vind het wel heel jammer om telkens 8 ml inkt weg te gooien!
Graag uw reactie.
RienRe

En wat heeft deze besparing op de cartridges je nu eigenlijk opgeleverd in euro's buiten de ergernis?

Nog steeds de helft van de prijs van originele cartridges!
Maar mijn vraag is of iemand een tip heefy om dit te omzeilen.

Dus met de originele cartridges had je dus ongeveer 5 keer zoveel kunnen printen tegen slechts 2 keer de prijs.

In hoeverre is de informatie van die namaak fabrikant correct en hoe nauwkeurig is je weegschaal?

AI geeft aan dat er 2 soorten chips zijn. Dus mogelijk ook iets waar de leverancier iets aan zou kunnen doen
  • Single-use chip — eventually reports empty and stays empty.
  • Auto-reset/ARC chip — can reset its ink-level indication, often after removing/reinstalling the cartridge or after a particular power/replacement cycle.

Best RogerS,
Natuurlijk is het prima, nee: vereist, dat je kritisch bent! Ik ben dat ook.
N.a.v. jouw opmerking heb ik nogmaals onderzoek gedaan:
1. Ik heb vertrouwen op mijn brievenweger.
De 'lege' cartridge weegt 29 gram, de volle 31 gram. Omdat de brievenweger in hele grammen meet, zou het dus ook 2,5 gram/2,5 ml verschil kunnen zijn.
2. Om zeker te zijn dat de leverancier de juiste informatie gaf, heb ik in de 'lege' cartridge 2 gaatjes geboord, en de inkt in een potje laten lopen. Het lege potje weegt 102 gram, met de vrijgekomen inkt uit de 'lege' cartridge erbij weegt het potje 110 gram. Dus klopt precies met de informatie: er zit nog 8 gram in de 'lege' cartridge.

Wat er aan de hand is, is dat de printer-/inktfabrikanten goedkope printer afleveren, maar de verdiensten willen hebben uit de prijs van dure (originele) inkt.
Van Epson komen met regelmaat nieuwe firmware-updates die zg. zijn om processen te verbeteren, maar in werkelijkheid ervoor zorgen dat goedkoop gekochte inktcartridges niet meer werken. Daarom ook dat ik heb ingesteld dat firmware-updates NOOIT mogen worden geïnstalleerd (ook op advies ook van de leverancier van de inkt).

Dus mijn vaststelling klopt inderdaad.

Ik heb wel een idee: ik denk dat Epson de software van de printer zo heeft ingesteld dat alle niet-originele cartridges (ook die met XL-vermelding die 10 ml inkt bevatten) gelijkstelt aan hun eigen kleine-niet-XL-cartridges, die inderdaad 2,5 mg inkt bevatten. Zo boycotten ze de niet-originele handel.

En, Lange Pier, 'niet goed geld terug' is helemaal niet mijn bedoeling, want ook al moet ik dan telkens 8 ml inkt weggooien, dan is het nog steeds voordeliger dan de originele cartridges gebruiken...

Ja, RogerS, ik weet dat er ook resetbare cartridges bestaan. Maar die zijn geloof ik ook niet goedkoop in aanschaf. Bovendien heb ik een voorraad inkt al aangeschaft, die wil ik toch ook gebruiken.

En wat zegt de leverancier? Die heeft hierover tot nu toe nog niets gezegd. Maar hij heeft er, denk ik, ook geen oplossing voor.

Waar het mij om gaat - Ik herhaal mijn vraag nog maar eens - : Weet iemand een manier om die software van Epson te kunnen omzeilen? Dan zou niet alleen ik, maar ook andere gebruikers daar profijt van kunnen hebben.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan