Printerdriver-installatie op Vista werkstations in een Windows 2003 domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnties

Tera Honourable Senior Member †
Lid geworden
7 sep 2006
Hallo allemaal.

Ik heb een probleem, waar ik hopelijk van iemand wat hulp voor kan krijgen.

Als ik een gebruiker op een Vista werkstation een verbinding laat maken met een printer op het W2003 domein via een script, dan wordt er wel een koppeling gemaakt, maar er wordt niet automatisch de juiste driver van de server gedownload en geïnstalleerd. Er zijn hier blijkbaar extra rechten nodig, terwijl onder Windows XP direct én de juiste koppeling én ook de juiste driver wordt geïnstalleerd. De gebruiker heeft onder XP geen administrator of andere rechten nodig.

Gebruikte 'toedieningsmethode' van de netwerkprinter naar de werkstations:
Groepsbeleid -> Windows instellingen -> Scripts -> Login -> printers.vbs
Inhoud printers.vbs:
Set net = CreateObject("WScript.Network")
net.AddWindowsPrinterConnection "\\server\HPP3005PLade2"
net.AddWindowsPrinterConnection "\\server\HPP3005PLade3"

Hopelijk heeft iemand een methode via Groepsbeleid die ik kan gebruiken om geautomatiseerd de door mij gekozen printerdrivers te installeren op Vista werkstations.

Alvast bedankt! :thumb:

Tijs.

printer classes

Hallo allemaal.

Ik heb een probleem, waar ik hopelijk van iemand wat hulp voor kan krijgen.

Als ik een gebruiker op een Vista werkstation een verbinding laat maken met een printer op het W2003 domein via een script, dan wordt er wel een koppeling gemaakt, maar er wordt niet automatisch de juiste driver van de server gedownload en geïnstalleerd. Er zijn hier blijkbaar extra rechten nodig, terwijl onder Windows XP direct én de juiste koppeling én ook de juiste driver wordt geïnstalleerd. De gebruiker heeft onder XP geen administrator of andere rechten nodig.

Gebruikte 'toedieningsmethode' van de netwerkprinter naar de werkstations:
Groepsbeleid -> Windows instellingen -> Scripts -> Login -> printers.vbs
Inhoud printers.vbs:

Hopelijk heeft iemand een methode via Groepsbeleid die ik kan gebruiken om geautomatiseerd de door mij gekozen printerdrivers te installeren op Vista werkstations.

Alvast bedankt! :thumb:

Tijs.

Probeer eens te kijken naar:
http://technet2.microsoft.com/windo...5860-4728-be1e-ebaaab00da0e1033.mspx?mfr=true

groet Wolter

Wat voor printer is het? Zijn de drivers die gebruikt worden op de printserver MS embedded?

Het zijn bijna altijd drivers die apart nageïnstalleerd worden op de server. Deze drivers worden gedownload vanaf de websites van de printerfabrikant.

We maken eigenlijk nooit gebruik van de meegeleverde drivers (niet de drivers die standaard bij W2003 worden geleverd, en ook niet de drivers die standaard bij Vista worden meegeleverd).

EDIT: Het zijn 80% HP Laserjet printers, 10% Brother printers, en voor de rest andere types.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Wolter: Nu ik aan de slag ben gegaan met je tip, zie ik dat het uit de Windows Server 2008 Technet sectie komt.
De instructie werkt niet op W2003, tenminste: Niet direct in ieder geval.

Heb je een tip of hint hoe dit op W2003 gebaseerde domeinen werkend te krijgen?

Tijs.

Helaas nog geen terugmelding van Wolter, noch van iemand anders m.b.t. dit probleem.

Ik zou graag nog wat reacties en/of tips ontvangen.

Alvast bedankt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Klein schopje omhoog van deze discussiedraad: Ik heb helaas nog geen tips of achtergrondinformatie gekregen waar ik iets mee kan.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Tijs.

Windows 2003 printservers gaan niet altijd goed om met de printerdrivers van fabrikanten. Via de website van de fabrikanten kun je wellicht nagaan welke embedded driver je vanuit windoes 2003 kunt gebruiken. Met kleuren printers wordt het uiteraard erg moeilijk maar de normale monochrone printers doen het vrijwel allemaal op de standaard drivers van windows 2003.

Windows 2003 printservers gaan niet altijd goed om met de printerdrivers van fabrikanten. Via de website van de fabrikanten kun je wellicht nagaan welke embedded driver je vanuit windoes 2003 kunt gebruiken. Met kleuren printers wordt het uiteraard erg moeilijk maar de normale monochrone printers doen het vrijwel allemaal op de standaard drivers van windows 2003.

Bedankt voor je reactie. Het gaat er echter juist om dat we W2003 drivers willen 'pushen' naar de Vista clients, maar dat niet kan/mag/werkt voor 'gewone' gebruikers. Onder XP werkt dit wel.

Komt er dan op neer dat óf de in Vista meegeleverde printerdrivers gebruikt worden, hetzij dat er wel een printer, maar geen printerdriver beschikbaar wordt gesteld (er kan dan niet geprint worden).

Het gaat dus om het 'pushen' van de W2003 printerdrivers bij toevoeging van de netwerkprinter in het geval een 'gewone' gebruiker inlogt.

Tijs.

Ik vermoed dat het hier om een VISTA probleem gaat. Heb je ook de nieuwe versie van ip adresseringen van de vista client geactiveert? Schakel deze eens uit, reboot en test. Misschien is het verstandig ipv te pushen dat je de printer op de client laat connecten middels het ip van de printer. De printer pakt dan altijd de juiste driver vanaf de server. Indien de persoon in de drivers gaat zitten klooien kun je van alles en nog wat gaan uitzoeken waarom het nu weer niet functioneert.

Beter is dus gebruik te maken van de windows 2003 embedded drivers via de printserver.

Dat het Vista gerelateerd is was mij reeds duidelijk, ook heb ik ergens iets gelezen over Localsystem rechten die onder XP wél van toepassing zijn tijdens loginscripts e.d. en bij Vista niet. Bij Vista zouden dan de rechten van de 'gewone' gebruiker van toepassing zijn, en daarmee dus niet het recht om een printerdriver op het lokale werkstation te 'installeren'/toe te voegen.

Hopelijk was dat al duidelijk uit mijn vraagstelling, maar toch nog even vermeld hier.

Het aflopen van Vista werkstations om als Administrator in te loggen en dan de printer+ (vooral) de daarbij horende driver 'handmatig' toe te dienen is niet waar ik een hobby van wil maken, zeker niet als Vista in W2003 netwerken steeds vaker (moeten) worden toegevoegd.

Nu eigenlijk dus weer terug naar mijn vraag, even anders geformuleerd: Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat Vista-gebruikers of Vista-werkstations in een W2003 omgeving automatisch via een script en/of policy en/of anderszins printerdrivers krijgen 'toegediend', zonder dat de inloggende gebruikers extra rechten krijgen.

Alvast bedankt voor tips/hints/achtergrondinformatie/links etc. :thumb:

Tijs.

Dnties

Misschien kun je hier eens kijken, staat wel het een en ander in hoe je printers in een w2003 netwerk kunt mappen.

Ik ga vast en zeker binnenkort tegen hetzelfde probleem oplopen en een tijdje terug heb ik over dit probleem ook als eens wat op internet proberen te vinden.
Ik heb helaas te weinig tijd om - voordat ik jouw vraag beantwoord - alles grondig te bestuderen en door te lezen, dus er zit een kans in dat ik je een totaal verkeerde kant op stuur en dat je niets aan mijn tip hebt, maar mogelijk zit er een oplossing in deze buurt:

Point and Print Security:
http://www.microsoft.com/whdc/device/print/VistaPnPSec.mspx

Vooral dit documentje zou wel eens interessant kunnen zijn:
http://download.microsoft.com/download/9/c/5/9c5b2167-8017-4bae-9fde-d599bac8184a/VistaPnPSec.doc

Maar nogmaals: ik weet niet zeker of hierin een mogelijke oplossing zit.
Mijn interesse gaat vooral uit naar het gedeelte: 'Use Windows XP-Level Security'

Succes

Laatst bewerkt:
@serendip en Nadir:

Dank voor de links & tips! :thumb:

Ik hoop ergens volgende week weer een test-omgeving te hebben waar ik het een en ander kan gaan uitproberen.

Nogmaals dank, ik zal terugmelden wat eruit komt.

Tijs.

Er is niets uitgekomen. Ik sluit de vraag.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan