• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem ALS-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

sun04

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2008
Zou iemand mij kunnen helpen met een gecompliceerd probleem in Excel.
Ik ben bezig met het maken van een overzichtbestand van mensen en ik wil automatisch een selectie kunnen maken en automatisch adressen worden toegevoegd.

In Werkblad 1:
--> elk cel in kolom A kan uit de namen van personen kiezen uit Blad2 kolom A
--> ik wil graag in kolom B automatisch het adres overgenomen willen hebben uit werkblad 2 kolom B

In Werkblad 2:
--> kolom A staan de namen van een aantal personen (groepsnaam = Personen)
--> kolom B staan de bijbehorende adressen van de personen in kolom A

Tot nu toe heb ik dit in de eerste cel van kolom B staan:
=ALS(A1=Blad2!A:A;Blad2!B:B;”onbekend”)
Ik weet dat iets niet klopt, maar ik heb nergens kunnen vinden hoe ik een getal x kan plaatsen achter Blad2!A zodat ik hetzelfde getal x kan gebruiken om uit Blad2!B de juiste tekst te kopiëren.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt iedereen!

Hallo,

Om allerlei vragen te voorkomen .... stuur het excelbestand als bijlage mee.
Écht duidelijk ben je niet.
Wat bedoel je nou eigenlijk met een 'groep' ...??

Sorry, hier is dan een voorbeeld.

Voorbeeldmap_ALS-functie_probleem.xls

Je kunt een selectie maken van een lijst (ik heb dat van Blad2 kolom A) en via Invoegen --> Naam --> Definieer ... een groepsnaam geven zodat je elk cel in blad 1 kolom A een keuzemogelijkheid kan geven.

Laatst bewerkt:
Ik heb de formule aangepast.
Verder heb ik de dropdownlijsten aangepast omdat er veel lege cellen in voorkwamen wat ik persoonlijk niet fraai vind.
Bij het uitbreiden van de bronlijst wordt de dropdownlijsten automatisch aangepast.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A7;Blad2!$A$4:$B$8;2;ONWAAR));"onbekend";VERT.ZOEKEN(A7;Blad2!$A$4:$B$8;2;ONWAAR))

In genoemde formule is dit een van de manieren om van de #N/B melding af te komen

Probleem opgelost!
Super bedankt iedereen! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan