Probleem met geluidsapparaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floyd

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2000
Hallo,

Sinds gisteren krijg ik een foutmelding als ik via Mediaplayer iets wil afspelen: "Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Niet geïnstalleerd? Gebruikt door ander programma?"
Als ik bij apparaatbeheer kijk wordt aangegeven dat het apparaat correct werkt (Soundmax Integrated Digital Audio). Als ik echter het scherm van Soundmax open staat er een kruisje door de luidspreker en is ook geen enkel veld te gebruiken. Deze lijkt dus uit te staan, maar ik zie geen mogelijkheid hem aan te zetten. Als ik de aanwijzingen volg van Windows (update uitvoeren) kom ik niet verder, want internet explorer gaat niet verder als ik de site wil openen. Uiteindelijk moet ik via taakbeheer explorer weer afsluiten. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Wie kan mij helpen?

Groet, Floyd

De site van Soundmax-support maakt duidelijk dat zij geen drivers verstrekken. Je moet bij de site van of je merk-PC of van je moederbord zijn.
Wat voor PC heb je en welk moederbord?

1. Maar welk merk PC? Voor een Dell, Packard Bell kun je beter beginnen met zoeken op hun site.
2. Overigens, is er kortgeleden iets veranderd in je PC? Nieuwe hardware of software geinstalleerd?
3. Als je XP hebt, kun je dan een Systeemherstel uitvoeren?

PS: op de Asus-site leverde P4P8005 niets op. Klopt dat nummer wel?

Inderdaad ik had het niet goed gelezen. Het die 5 moet een S zijn. Ik heb overigens de cd-rom van NVIDIA opnieuw geinstalleerd en nu heb ik weer geluid. Ik kreeg trouwens ook sinds de problemen met het geluid een foutmelding van microsoft: Generic Host Proces voor Win32 services is een fout opgetreden en moet worden afgesloten. Ik weet niet of dat hier ook iets mee te maken had, want ik krijg die melding nog steeds.

Heb je een HP-printer of -scanner aangesloten? Kijk dan naar deze Microsoft-site. Je moet de printer of scanner loskoppelen, de PC herstarten en de software van HP opnieuw installeren.

Nee, ik heb niets van HP. En ik heb ook te vroeg gejuichd wat het geluidsprobleem betreft, want soudmax werkt weer niet. Ik heb inmiddels ook via de website van Asus de driver van soudmax geïnstalleerd, maar dat helpt niet. Heeft dit probleem iets met die melding van windows (generic host process) te maken of zou dit los van elkaar staan? Dan weet ik welk probleem ik het eerst opgelost zou moeten hebben.

Groet, Floyd

Heb je ook de controllers voor je chipset opnieuw geinstalleerd?

Edit: download deze Hotfix van Microsoft voor die melding van "generic host process" .

Laatst bewerkt:
Dat van die chipset zegt me niks, ik ben daar niet bij geweest of bedoel je dat ik daarin iets zou moeten doen. En wat die hotfix betreft dat heb ik al gedaan, maar dat helpt niet. Ik heb op internet ook al gelezen dat die hotfix niet (bij iedereen) schijnt te helpen.

Als je de driver voor je onboard-geluidskaart opnieuw installeert, is het vaak nodig ook de drivers voor je moederbord, waaronder die voor je chipset, opnieuw te installeren.
Heb je een CD-Rom met die drivers bij de PC gekregen?

En ik vroeg je eerder om de volgende gegevens:

1. Maar welk merk PC? Voor een Dell, Packard Bell kun je beter beginnen met zoeken op hun site.
2. Overigens, is er kortgeleden iets veranderd in je PC? Nieuwe hardware of software geinstalleerd?
3. Als je XP hebt, kun je dan een Systeemherstel uitvoeren?

Ik zag nog geen antwoorden hierop. Als je die gegevens wel hier vermeldt, kunnen we je beter helpen.

Het merk zou ik niet weten, het is denk ik zo'n kloon pc. Er staat alleen een naam op van de zaak waar ik de pc gekocht heb. Het enige dat ik van de week gedaan heb is via de site van NVIDIA de nieuwste driver installeren (FX serie). Wanneer ik systeemherstel uitvoer krijg ik na herstarten van de pc de melding dat systeemherstel niet uitgevoerd kon worden omdat er geen veranderingen zouden zijn. Ik heb verschillende herstelpunten geprobeerd, maar krijg telkens die melding. Ik heb overigens na een aantal keer weer opnieuw installeren van Soundmax en de nieuwste driver van Asus het geluid weer aan de praat. De melding van Generic Hos Process krijg ik nog steeds. Ik kan ook geen updates meer uitvoeren van windows. Ik heb mijn pc gescand op virussen (NIS 2007), ad aware en spybot gedraaid, maar geen van allen vindt iets. Ik denk dat het hoofdprobleem die melding Generic Host Process is. De hotfix heb ik ook geinstalleerd, maar dat helpt niet.

Ik denk ook dat we eerst die "generic host service"-foutmelding moeten aanpakken. Eerst de simpele manier. Klik rechts op Deze computer, kies Eigenschappen en vervolgens het tabblad Geavanceerd. Klik daarna op de bovenste van drie knoppen Instellingen en daarna het tabblad Preventie van gegevensuitvoering (DEP). Er kan gekozen worden tussen twee instellingen. Kies voor de bovenste: DEP alleen voor kritieke Windows-programma's en -services inschakelen. Sluit alle vensters, herstart de PC en haal via de knop Snel de Windows Updates op bij de Microsoft Update-site. Als bij DEP de bovenste keus al was geselecteerd, moeten we een iets ingewikkelder methode toepassen.

De bovenste is wel geselecteerd. Dus dat wordt de ingewikkelder methode. Ben trouwens vandaag ook even weg, dus reageer misschien niet meteen. Maar ik volg je adviezen zeker, want ik wil graag van dit probleem af. Ik heb inmiddels vastgesteld dat na het opstarten van de computer het geluid weer niet werkt.

Ik wil de tekst van boot.ini gaan aanpassen. Dat bestand staat in C.
Als je het niet kunt zien in de Windows Verkenner, ga dan eerst naar Mapopties, Weergave. In het venster staan regels met een vinkje er voor, of juist niet.
Geen vinkje voor: Beveiligde besturingssyteembestanden verbergen (aanbevolen). Wel vinkjes of selecties voor De inhoud van systeemmappen weergeven, Verborgen bestanden en mappen weergeven.

Ga nu op boot.ini staan met de muis, klik rechts en kies voor Openen met Kladblok.
Je krijgt deze tekst, of zo goed als.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

De rode tekst moet je vervangen door "AlwaysOff", zonder de aanhalingstekens. Ga daarna in Kladblok via Bestand naar Opslaan. Sluit alle vensters af en herstart de PC. Probeer opnieuw de Windows Updates op te halen. Lukt het nu wel? En is daarna het geluid weer terug?

Ik heb overigens home edition. Ik heb gedaan wat jij zei, maar na het opstarten van de pc kwam die foutmelding weer en kan ik nog steeds niet bij de updates van microsoft komen. Ik krijg het geluid wel steeds weer aan de praat door soudmax opnieuw te installeren, de computer geeft dan wel aan dat het installatieproces gestopt is en vraagt of ik opnieuw wil opstarten. Als ik op Nee druk heb ik evengoed wel weer geluid. Maar na het opnieuw opstarten is het geluid ook weer verdwenen. Ook verspringt telkens even de taakbalk van xp naar origineel en dan weer naar xp uiterlijk. Voor de rest merk ik eigenlijk geen gekke dingen.

Over de Windows Updates. Je hebt die niet op automatisch staan begrijp ik? Wat bedoel je precies met dat je er niet bij kunt komen?

NB: als je ze wél op automatisch hebt staan, zet dat dan uit en herstart je PC. Die generic host service-melding kan verdwijnen als je het automatisch downloaden uit zet.

Als ik op op Windows Update klik opent internet explorer, het zandlopertje kom in beeld en verder gebeurt er niks. Dat duurt minutenlang en verder gebeurt er niks. Als ik dan vervolgens internet explorer wil afsluiten lukt dat niet en kan ik alleen via taakbeheer explorer weer afsluiten. Ik heb automatisch updates altijd aanstaan, maar zoals je aangaf uitgezet en de pc opnieuw opgestart. Behalve dat ik dan een melding krijg van het beveiligingscentrum en norton rood kleurt verandert er niets. Na het opstarten komt weer die melding en heb ik weer geen geluid, wisselt de taakbalk even (klassiek stijl en xp stijl) en soms ook de afsluitknopjes. Het lijkt mij een hardnekkig probleem.

Zet de automatische updates weer aan.
We gaan de drivers voor je chipset op je moederbord updaten. Download het bestand Inf.zip en unzip het naar een tijdelijke map. Je krijgt dan twee bestanden, waarbij "infinst_autol.exe". Dubbelklik er op en volg de aanwijzingen op het scherm. Als de installatie is afgerond, schakel je de PC geheel uit en je haalt ook de netspanning er af. Wacht 30 seconden voor je de PC weer opstart. Hoe staat het er dan voor?

Ik heb alles uitgevoerd zoals aangegeven. Na het opstarten kreeg ik weer de melding m.b.t. Generic Host Process, het geluid doet het niet en updates maken lukt ook niet. Het enige dat niet gebeurde was het wisselen van taakbalkuiterlijk.

Om Internet Explorer aan de praat te krijgen, gaan we de beschermde systeembestanden van Windows controleren. Beschadigde bestanden worden vervangen en verdwenen bestanden aangevuld.

Leg de Setup CD van Windows XP in de lade van de CD-Romspeler. Als er door automatisch starten een menu verschijn, sluit dat af. Ga vervolgens via Start naar Uitvoeren.

Typ in het venster: sfc /scannow. Let op de spatie tussen "c" en "/". Klik op OK.

Er verschijnt een venstertje met voortgangsbalk. Het duurt even. Als de controle is afgerond, herstart dan de PC.

Probeer of je op Microsoft Update kunt komen. (Deze hyperlink gebruiken!)

Wat het geluid betreft: volg het stappenplan hier op Helpmij.

We zijn erg benieuwd wat sfc /scannow en het stappenplan opleveren. :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan