probleem met selectievakje op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

twapee

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2012
Beste allemaal,

Ik ben een goedwillende amateur op het gebied van Access en Virtual Basic.
Nu heb ik een verzoek gekregen van mijn collega's om een bestelformulier te maken behorende bij een Voorraad database.
Eerst heb ik een query gemaakt waarin die artikelen worden getoond waarvan de voorraad <= de minimale voorraad is. De resultaten van deze query worden in een formulier getoond.
Nu wil ik graag mijn collega de mogelijkheid bieden om op dat formulier een artikel te selecteren d.m.v. een selectievakje. De geselecteerde artikelen moeten dan weer de basis zijn voor het uiteindelijke bestelformulier.
Mijn 1e probleem is het selectievakje. Als ik een onafhankelijk selectievakje gebruik dan kan ik niet 1 of meerdere artikelen selecteren. Alles wordt in een keer geselcteerd. Wat kan ik hieraan doen of ben ik helemaal verkeerd bezig als je kijkt waar ik naar toe wil?
Alvast bedankt voor de input.

met vriendelijke groet,

Twan

Allereerst welkom op het forum!
Je geeft zelf al aan wat het probleem is: je hebt een niet-afhankelijk selectievakje gemaakt. Dat werkt misschien nog wel op een enkelvoudig formulier (waar je het selectievakje maar één keer ziet) maar niet op een doorlopend formulier, waarin je meerdere vittuele kopieën van hetzelfde selectievakje ziet staan. Want dat is het: je hebt één selectievakje in het formulier, dat meerdere keren getoond wordt. En als je het vakje dan aanklikt, dan gaan natuurlijk alle kopieën ook aan.
Je kunt dus geen niet-afhankelijk selectievakje gebruiken, zoveel is duidelijk! Wat ik zou doen, is een bestelformulier maken waarop je gelijk de artikelen (die je met de query hebt geselecteerd) kunt bestellen, zodat je voor elk artikel gelijk een bestelrecord aanmaakt. Dat is veruit de snelste oplossing. Het biedt m.i. geen enkel voordeel (alleen maar vertraging in het proces) om eerst artikelen te laten selecteren, die je in een later moment alsnog moet bestellen.

Bedankt OctaFish voor je snelle reactie.
Ik vreesde al dat het hiermee te maken had maar hoopte toch dat daar nog wel een work-a-round voor kon worden bedacht.
Ik heb deze tussenstap bewust gemaakt omdat niet alle artikelen die op het doorlopende formulier komen moeten worden besteld ondanks het feit dat ze <= de minimale voorraad zijn. De gebruiker heeft dan zelf nog invloed op wat wel of niet op het bestelformulier moet komen.

gr. Twan

Dat heeft-ie ook als je een bestelformulier maakt; je kunt dan vanuit de keuzelijst die artikelen selecteren die besteld moeten worden. Ik zie niet in hoe een tussenstap dat proces kan versnellen of verbeteren...

Hallo Michel,

Als uitslag van de query krijg ik een formulier met daarop een doorlooplijst met artikelen. Vanuit welke keuzelijst kunnen dan de artikelen worden geselecteerd die besteld moeten worden? Ik wil alleen die artikelen op het bestelformulier die ook daadwerkelijk besteld moeten worden.

gr. Twan

Ik zou het formulier baseren op de tabel Bestellingen (en dan de gekoppelde tabel Bestelregels uiteraard). De keuzelijst met te bestellen artikelen baseer je op de query met artikelen die onder de voorraad zitten. Dan zit je gelijk goed.

Ik zou er dan zelf nog een toevoeging op maken die een artikel wat al in de bestelling zit, uit de query wegfiltert. Als je dan een nieuwe bestelling maakt, en je hebt 14 artikelen die besteld mogen worden dan zie je die terug in de keuzelijst. Zodra je er één artikel uit hebt geselecteerd om te bestellen, verdwijnt dat artikel uit de lijst, zodat je er nog 13 overhoudt. En zo werk je de hele lijst af.

Hallo Michel,

Sorry, maar ik snap niet goed wat je bedoelt met "de gekoppelde tabel bestelregel". De rest van jouw oplossing zie ik ook niet zo direkt :confused:
Zoals ik al zei is mijn kennis op access gebied zeer beperkt maar ik vindt het juist wel heel leuk om hiermee aan de slag te gaan. Helaas heb ik binnen mijn groep collega's niemand waarbij ik te rade kan gaan.

Trouwens de basistabel is de tabel 'Voorraad'.

gr. Twan

Zonder voorbeeld database is het voor ons behoorlijk gokken; ik zou zelf bijvoorbeeld geen tabel Voorraad hebben gemaakt/genoemd; voorraad is een afgeleide uit de transacties Bestellingen en Verkopen bijvoorbeeld. Of, als je vanuit een magazijn van een bedrijfsituatie denkt, Voorraadmutaties, waarbij je goederen bestelt (voorraad neemt toe) en goederen uitgeeft (voorraad neemt af). In dat geval is het veld Voorraad eigenlijk een eigenschap van een Artikel, en zou je de voorraad kunnen bijwerken in de Artikelen tabel.

Hoe dan ook: als je goederen gaat bestellen, doe je dat bij één leverancier, en je maakt dus voor elke bestelling een bestelrecord met daarin de algemene besteldetails zoals Leverancier, Besteldatum etc. Per bestelling zul je, neem ik aan, meerdere artikelen willen kunnen bestellen; het is een beetje onzinnig om een systeem te maken waarbij je voor elk artikel dat je wilt bestellen een aparte bestelling te maken. Alleen al de gedachte aan de overhead aan extra bestelbonnen zou je van die gedachte moeten laten rillen :)
Dus je hebt een extra tabel nodig (die ik dus in mijn voorbeeld BestelRegels noem) waarin je voor elk te bestellen artikel een apart record maakt. In die tabel BestelRegels neem je uiteraard ook het veld BestelID op, zodat de bestelRegels gekoppeld zijn aan een Bestelling. Op basis van de afhandeling van de bestelling (goederen worden geleverd) moet de tabel Artikelen worden bijgewerkt: als er 30 stuks zijn geleverd van een artikel, dan neemt het aantal in voorraad toe met 30 stuks.
Nogmaals: zonder voorbeeldje wordt het erg lastig om concrete tips te geven :)

Hallo Michel,

Ik wil je met alle plezier een voorbeeld sturen als je me verteld hoe ik dat het beste kan doen. De database was al aanwezig en is misschien niet de meest practische oplossing.
Ik werk op een laboratorium en kreeg het verzoek van een aantal collega's die de apparaten onderhouden. Zij houden dus in de database bij wat ze gedaan hebben. Nu leek het hun ook wel handig dat zij een bestelformulier van te bestellen onderdelen zouden kunnen krijgen wat naar het afdelingshoofd wordt verstuurd. Die brengt de bestelling manueel weer in in het speciale bestelprogramma van de afdeling Inkoop.

gr. Twan

Hallo Michel,

Ik wilde de desbetreffende voorbeelden uploaden als pdf-bestanden maar onze organisatie laat dit helaas niet toe. Misschien in een persoonlijke mail?

gr. Twan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan