Bedankt, daar hebben we meer aan. Probeer je af en toe wat meer te verplaatsen in amateurs zoals ik, als je wilt. Jij hebt als professional al heel vaak met dit bijltje gehakt maar ik niet. En deze site lijkt me toch met name bedoeld voor amateurs dus dan zul je soms wat meer geduld moeten hebben en wat meer uit moeten leggen.
Ik heb in bericht #18 al aangegeven waarom de opzet met de tabellen Jaren en Dagen niet goed is. We zijn nu 15 berichtjes verder, en inhoudelijk blijft het toch een beetje daar op hangen

.
Daarnaast ben ik mij er volledig van bewust dat de
vraagstellers vaak amateurs zijn en dus niet altijd weten hoe ze iets aan moeten pakken; van iemand die een
antwoord geeft mag je verwachten dat hij/zij weet waar hij/zij het over heeft. En dat de antwoorden dus redelijk kloppen. Toch?
Overigens vind ik dat je je antwoorden heel goed en uitgebreid opschrijft; daar schijnt het bij mij volgens sommigen nog wel eens aan te schorten. (ben ik het uiteraard niet mee eens

)
De vraag zelf is volgens mij ook behoorlijk uit het zicht geraakt dan wel opgelost, en het lijkt mij beter om de vraag zelf af te sluiten en voor een nieuw probleem een nieuwe vraag te maken.
maar ik heb wel besloten om alles te hermaken op de manier die jullie voorstellen (echt van nul herbeginnen en dan proberen te begrijpen waarom jullie het zo doen)
Het is inderdaad nooit een goed plan om alles vanuit Excel rechtstreeks te vertalen naar Access; je stapt juist over van Excel naar Access omdat Excel niet voldoet voor jouw werkproces.
Behalve het omschrijven van de taken die je wilt kunnen uitvoeren met de database, is het ook belangrijk (veel belangrijker eigenlijk) dat je de
processen goed omschrijft: dus het
wat is net zo belangrijk als het
he ,
wie en
wanneer.
Beschrijf alles eerst in gewone tekst, hoe stom dat er ook ogenschijnlijk uit mag zien. Zinnen als:
Een ingeschreven persoon kan zich inschrijven voor één cursus tegelijk. Een bestuurslid mag zich voor twee cursussen inschrijven en krijgt 20% korting op de tweede cursus. De database moet elke maand een maandfactuur versturen naar de ingeschreven leden.
Heeft hele andere consequenties voor de database als
Een ingeschreven persoon kan zich inschrijven voor meerdere cursussen tegelijk. Een bestuurslid mag geen andere rol vervullen. Een bestuurslid mag zich ok niet inschrijven voor cursussen. Een cursusdeelnemer mag alleen aan een cursus meedoen als er vooraf (pin, cash) is betaald. Aan het eind van het boekjaar moet een overzicht van alle betalingen worden gemaakt.
Kortom: hoe duidelijker je alle wensen en werkprocedures en werkprocessen omschrijft, hoe duidelijker het wordt hoe de database er uit moet komen te zien! We noemen dit: een Functioneel Ontwerp (FO). Op basis van het uitgewerkte FO maak je een ER diagram (Entiteit-Relatie) en daarin staan dan de tabellen die je nodig hebt om alles uit het FO te vertalen naar de processen. Heb je die tabellen, en kun je alles opslaan zoals je het hebt bedacht (bedenk hierbij: Garbage In = Garbage Out) dan ga je pas aan je formulieren en queries werken.
Hoe vaak ik al (hier op Helpmij bijvoorbeeld) gezien heb dat er precies andersom wordt gewerkt, wil je echt niet weten

.