probleem met toevoegquery

• Onderwerp starter Onderwerp starter annw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo,
ik was juist begonnen met de database opnieuw te maken en zit nu aan je eerste post met goede raad :)
ik stuit op 2 problemen :
* achter de knop zoek leerling zit een macro recordzoeken (zie bijlage "zoeken relatie") ik krijg echter een ander scherm. kan je me zeggen hoe dit komt? kan je me ook uitleggen wat die AXL betekent en wat de where-voorwaarde doet ? [screen].[activecontrol] ?
* achter de knop nieuwe leerling zit ook een macro naar record gaan. is het de bedoeling dat hierdoor dan het eerstvolgende LLNR wordt toegevoegd? ik deed dit door het laatste LLNR op te zoeken met een query, en dan 1 bij te tellen, maar ik denk dat jij wel een mooiere oplossing hebt ? :)

Je tweede plaatje doet het wel, de eerste niet. Overigens kun je afbeeldingen het beste gewoon in het bericht zelf hangen, want over een paar weken is de link dood en het plaatje dus ook. Je berichtjes blijven daarentegen nog wel een tijdje staan :).
En kun je jouw eigen database nog een keer uploaden? De linkjes zijn namelijk al overleden. Ik wil je heel graag helpen, maar alleen met jouw database, niet die van PFL. Jij bent namelijk de vraageigenaar, niet hij. HEt gaat dus om jouw db!

http://wikisend.com/download/526746/test_2015-09-29.accdb test_2015-09-29.accdb
hierbij mijn database.
ik wil wel vertrekken van uw suggesties in # 31, maar ...
relaties : moet hierin dan de klanten en leveranciers zitten ? (om de uittreksels met 1 formulier te kunnen ingeven, in plaats van dansers en leveranciers apart), meerdere functies in de tabel relaties steken : kan ik dan bij de samenstelling van de groepen specifieren dat die persoon in één groep een lesgever is, en in een andere groep een danser ?
cursussen : komt (denk ik) overeen met mijn tabel groep
lesrooster : is het de bedoeling om één tabel te maken met 3 kolommen : 1 kolom cursusID - 1 kolom met jaar en 1 kolom met de dagen ? wat is dan het voordeel met mijn opbouw (aparte tabel dagen - jaren ?) ik gebruik de tabel jaren ook bij het raadplegen van de gegevens. hier vraag ik eerst altijd het jaar en de periode op om basis van deze gegevens de query uit te voeren

hallo,
ik was juist begonnen met de database opnieuw te maken en zit nu aan je eerste post met goede raad :)
ik stuit op 2 problemen :
* achter de knop zoek leerling zit een macro recordzoeken (zie bijlage "zoeken relatie") ik krijg echter een ander scherm. kan je me zeggen hoe dit komt? kan je me ook uitleggen wat die AXL betekent en wat de where-voorwaarde doet ? [screen].[activecontrol] ?
* achter de knop nieuwe leerling zit ook een macro naar record gaan. is het de bedoeling dat hierdoor dan het eerstvolgende LLNR wordt toegevoegd? ik deed dit door het laatste LLNR op te zoeken met een query, en dan 1 bij te tellen, maar ik denk dat jij wel een mooiere oplossing hebt ? :)

Ik word terzijde geschoven zie ik maar dat geeft niet, ik trek me wel terug en zal met belangstelling dit draadje blijven volgen en zien hoe ver je komt met Octafish...

Om toch nog antwoord te geven op je vragen (want die stel je aan mij tenslotte en gaan over mijn db): ik had eigenlijk graag gezien dat je bij het begin begint maar je gaat meteen alweer de diepte in :D.

Wat die AXL betekent weet ik niet en wat de where-voorwaarde doet weet ik wel maar het doet allebei helemaal niet ter zake (en zeker op dit moment nog niet). Ik heb die knoppen gewoon op dezelfde manier gemaakt zoals jij de knoppen in je startscherm hebt gemaakt bijvoorbeeld. Dus met de Control Wizard ('Wizard voor Besturingselementen' o.i.d. in het Nederlands) of door zelf macro's aan een opdrachtknop te verbinden. De code die daarachter zit wordt door Access zelf aangemaakt en daar hoef je helemaal niet naar te kijken. Tenzij je het wilt leren natuurlijk maar zoals gezegd: begin s.v.p. bij het begin, dus beschrijven wat je allemaal in je db wilt hebben en waarom.

De macro 'naar record gaan', gaat in dit geval alleen maar naar een nieuw record waar je vervolgens een nieuwe leerling kunt invoeren. Er wordt niet het eerstvolgende LLNR mee toegevoegd. Daar zijn echter wel methodes voor die Octafish je kan vertellen.
Ik heb daar ook wel een oplossing voor maar dat zal hij wel niks vinden ;)

Laatst bewerkt:
Ik word terzijde geschoven zie ik maar dat geeft niet, ik trek me wel terug en zal met belangstelling dit draadje blijven volgen en zien hoe ver je komt met Octafish...
Wie schuift je terzijde? Ik stel alleen maar dat dit topic door Ann is gestart, en dat we dus met haar database moeten werken als uitgangspunt...
Ik heb daar ook wel een oplossing voor maar dat zal hij wel niks vinden
Vertel vooral.... Mijn oplossing is een functie maken die het nummer genereert (op basis van de layout van dat nummer is daar verder nog niet veel van te zeggen) en als Standaardwaarde op het veld LLNR wordt gezet op het formulier. Krijg je altijd automatisch het gewenste nummer als je een nieuw record aanmaakt.

ik weet niet goed wat ik met je manier van antwoorden moet, ik post gewoon een vraag en ben blij met eenieders antwoord. ik vind het normaal dat ik op iedere vraag die aan mij gesteld wordt antwoord, en ik vind het ook tof dat verschillende mensen suggesties doen om mij te helpen met een oplossing, zodat ik er uit kan halen wat ik begrijp en dit kan toepassen in mijn database. zoals je kon zien, was ik jouw methode aan het uitproberen... ik wil gewoon begrijpen wat ik doe, en voor mij maakt het niet uit wie mij verder kan helpen.

Wie schuift je terzijde? Ik stel alleen maar dat dit topic door Ann is gestart, en dat we dus met haar database moeten werken als uitgangspunt...
OK, misschien begrijp ik je verkeerd dan maar op mijn laatste database, die gebaseerd is op haar originele db omdat ik me daar vrij uitgebreid in verdiept heb, heb je niet eens meer gereageerd waardoor zowel Ann als ik niet meer weten of we op de goede weg zijn.

Vertel vooral.... Mijn oplossing is een functie maken die het nummer genereert (op basis van de layout van dat nummer is daar verder nog niet veel van te zeggen) en als Standaardwaarde op het veld LLNR wordt gezet op het formulier. Krijg je altijd automatisch het gewenste nummer als je een nieuw record aanmaakt.

Ik zou kijken of ik van het LLNR het autonummering-veld kan maken op de volgende manier. In de originele db van Ann staan 268 leden met een LLNR dat varieert van 16 tot 1196. Er ontbreken dus nummers. De eerste 5 nummers zijn bijvoorbeeld 16, 21, 55, 63, 70. Ik zou de ledengegevens kopiëren naar Excel en dan voor elk ontbrekend nummer een lege regel invoegen. Vervolgens kopieer ik alle gegevens inclusief de lege regels weer terug naar de tabel in Access, echter zonder de LLNR's. In Access heb ik eerst een autonummeringsveld aangemaakt en alle velden op niet-verplicht gezet (vanwege de lege regels).
Na het plakken van alle gegevens verwijder ik de lege regels. Alle huidige leden hebben dan hetzelfde LLNR gehouden en voor nieuwe leden doet de autonummering automatisch z'n werk.

Laatst bewerkt:
hey pfl, ik heb ondertussen ook het antwoord op mijn vraag over AXL gevonden. ik had het niet met knoppen gedaan maar gewoon in de macro recordzoeken ingetypt. als je het via de knoppen doet, dan komt het automatisch. dus weer iets bijgeleerd :) ook voor het opzoeken van de juiste danser heb ik gevonden hoe je het gedaan hebt

Jou methode van volgnummers maken deugt in mijn ogen niet; een Autonummer is per definitie een nummer dat door Access éénmalig aangemaakt wordt, en kan nooit worden hergebruikt. Dat moet je dan ook niet willen! Als je volledige controle wilt hebben over het nummer, dan moet je het nummer dus zelf genereren. Niet alleen is dat qua werk veel minder werk (zo'n functie doet dat heel makkelijk), je houdt dus ook de volledige controle. Als je per ongeluk een record aanmaakt en later weer verwijdert, is het nummer nog steeds gewoon beschikbaar en het wordt ook niet automatisch opgehoogd. Kortom: gebruik hiervoor altijd een functie.

@Ann: ik gruw van macro's, dus daar blijf ik in ieder geval met mijn vingers vanaf :). Mijn bijdragen (mocht je die op prijs stellen) krijg je dus gewoon in (veel flexibelere) VBA code... Maar wellicht dat pfl wél een fan is van macro's :)

als je me op weg kan zetten hoe ik een functie moet maken, wil ik het wel proberen. ik heb al eventjes gegoogeld, maar k weet niet goed waar ik het moet vinden

hey pfl, ik heb ondertussen ook het antwoord op mijn vraag over AXL gevonden. ik had het niet met knoppen gedaan maar gewoon in de macro recordzoeken ingetypt. als je het via de knoppen doet, dan komt het automatisch. dus weer iets bijgeleerd :) ook voor het opzoeken van de juiste danser heb ik gevonden hoe je het gedaan hebt

Heel mooi :cool:.

Jou methode van volgnummers maken deugt in mijn ogen niet; een Autonummer is per definitie een nummer dat door Access éénmalig aangemaakt wordt, en kan nooit worden hergebruikt. Dat moet je dan ook niet willen! Als je volledige controle wilt hebben over het nummer, dan moet je het nummer dus zelf genereren. Niet alleen is dat qua werk veel minder werk (zo'n functie doet dat heel makkelijk), je houdt dus ook de volledige controle. Als je per ongeluk een record aanmaakt en later weer verwijdert, is het nummer nog steeds gewoon beschikbaar en het wordt ook niet automatisch opgehoogd. Kortom: gebruik hiervoor altijd een functie.
Weet ik allemaal maar de vraag is hoe erg het is in dit geval als er een keer een nummer overgeslagen wordt.
Maar als jij een simpele functie hebt, vind ik het prima hoor.

@Ann: ik gruw van macro's, dus daar blijf ik in ieder geval met mijn vingers vanaf :). Mijn bijdragen (mocht je die op prijs stellen) krijg je dus gewoon in (veel flexibelere) VBA code... Maar wellicht dat pfl wél een fan is van macro's :)

Ik heb nooit noemenswaardige problemen gehad met macro's. Ik geloof direct dat VBA beter en zeker flexibeler is maar het duurt wél veel langer om te leren.
Maar ik laat het aan Ann over of ze daar de tijd voor (over) heeft.

@Ann, kijk maar eens bij de Access cursus van Octafish op deze site. Dan kun je zien wat je allemaal voor je kiezen krijgt, pffft... :)

@Ann, kijk maar eens bij de Access cursus van Octafish op deze site. Dan kun je zien wat je allemaal voor je kiezen krijgt, pffft... :)
Maar je bouwt er wel een hele goede basiskennis mee op. Uiteindelijk heb je die wel nodig, als je een database goed wilt bouwen en beheren.

Onderstaand nog 2 linken naar Youtube cursussen, die je ook kunt gebruiken als naslagwerk.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLYMOUCVo86jEeMMdaaq03jQ_t9nFV737s

https://www.youtube.com/playlist?list=PLYMOUCVo86jEgD_6ZgePmPOwGixSPr5FZ

Laatst bewerkt:
Ik heb nooit noemenswaardige problemen gehad met macro's. Ik geloof direct dat VBA beter en zeker flexibeler is maar het duurt wél veel langer om te leren.
Ik werk al meer dan genoeg jaren met Access, maar ik heb de macro tool nooit begrepen; ik kan dus geen fatsoenlijke macro maken :). Programmeren is ook veel sneller aan te leren dan macro's. Laatste argument: heb je net al die tijd gestoken in het leren van macro's, kom je er achter dat het toch veel te weinig kan.... Kan je alsnog overnieuw beginnen met VBA. Over verloren tijd gesproken...

@Ann: de berichtjes in deze topic hebben ondertussen niets meer te maken met je originele vraag, en het aantal berichten begint ondertussen olympische proporties aan te nemen. De hele draad is ondertussen totaal onleesbaar geworden, en iemand die deze vraag leest om er een specifiek antwoord te zoeken wens ik heel veel succes... De bedoeling van een forum is om (liefst korte en bondige) antwoorden te geven op specifieke vragen. Dat geeft een vraag ook een goede naslagwaarde voor personen die een vergelijkbare vraag hebben en een oplossing zoeken. Jouw initiële vraag was rond berichtje 15 al ver uit het zicht verdwenen en is sindsdien alleen maar verder afgedwaald. Neem nu je opmerking uit bericht #53:
als je me op weg kan zetten hoe ik een functie moet maken, wil ik het wel proberen. ik heb al eventjes gegoogeld, maar k weet niet goed waar ik het moet vinden
Dat wil ik je uiteraard graag vertellen, maar daar mag je dan een nieuwe vraag voor maken want deze vraag heeft niets meer met het begin te maken!. Draadjes met meer dan 50 berichten vind je gelukkig ook nauwelijks op het forum, maar deze zit daar dus al ver overheen, en is voor een buitenstaander nauwelijks meer te volgen. Dus nog een keer mijn verzoek dus: zet deze vraag op <Opgelost> en maak aparte vragen aan voor je volgende problemen :).

kan je me zeggen waar ik die cursus VBA van octafish kan vinden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan