Probleem Photoshop Elements 14

vtveen

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2012
Ik gebruik al jaren Photoshop Elements 14. De laatste tijd merkt ik dat de correcties van 'verscherpte" foto's niet meer werkte. Vond op internet een 'oplossing': Photoshop openen > Bewerken > Voorkeuren > Algemeen > Voorkeuren herstellen bij volgende keer starten.
Dat heb ik gedaan, maar nu werkt het programma helemaal niet meer; als ik nu een foto wil verscherpen krijg ik een pop-up met de tekst "Kon uw verzoek niet uitvoeren omdat de actieve laag leeg is" en "Kon de opdracht scherpte aanpassen niet uitvoeren omdat er onvoldoende geheugen (RAM) is".

Ik zou graag deze (voor mij gratis) eenvoudige versie blijven gebruiken, maar hoe krijg ik de boel weer aan de praat ??

Heb je nog herstelpunten?

Let op: op moderne 64-bits systemen kan de installatie compatibiliteitsproblemen geven.

Voorkeuren opnieuw instellen: Houd Ctrl + Alt + Shift (Windows) of Cmd + Option + Shift (Mac) ingedrukt direct nadat u op de Photoshop Elements-editor hebt geklikt om deze te starten. Houd de toetsen ingedrukt totdat u wordt gevraagd of u het instellingenbestand wilt verwijderen. Klik vervolgens op Ja.

Controleer het lagenpaneel: Kijk aan de rechterkant van uw scherm om er zeker van te zijn dat u op de daadwerkelijke fotolaag (meestal aangeduid als 'Achtergrond') hebt geklikt en niet op een per ongeluk geselecteerde lege nieuwe laag of een masker.

Het verscherpingsgereedschap opnieuw instellen: Selecteer het verscherpingsgereedschap, ga naar de optiebalk van het gereedschap onderaan of bovenaan de werkruimte, klik op het menu-pictogram helemaal rechts in de balk en kies 'Gereedschap opnieuw instellen'.

Compatibiliteitsmodus inschakelen: Als u onlangs Windows of macOS hebt bijgewerkt, klikt u met de rechtermuisknop op de snelkoppeling van Photoshop Elements 14, gaat u naar Eigenschappen > Compatibiliteit en vinkt u het vakje aan om het programma in compatibiliteitsmodus voor een oudere systeemversie uit te voeren.

Bron: AI 2026

Probeer eerst de punten uit post 2, want herstelpunten maken alle wijzigingen na de datum van het herstelpunt ongedaan.

Window-toets + R
Type
rstrui
Enter

"Het verscherpingsgereedschap opnieuw instellen: Selecteer het verscherpingsgereedschap, ga naar de optiebalk van het gereedschap onderaan of bovenaan de werkruimte, klik op het menu-pictogram helemaal rechts in de balk en kies 'Gereedschap opnieuw instellen'."

Geen idee waar te vinden ??

Bron: Claude
Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als de bron van @Senso, maar is naar mijn mening beter uit te voeren.
Probeer eerst stap 1 en 2.
In de meeste gevallen lost dat het precies zo op bij andere gebruikers met dezelfde foutmeldingen. Laat je weten of het werkt?

Dit is een bekende fout bij Photoshop Elements (ook gemeld bij versie 15, met exact dezelfde twee meldingen). De oorzaak is vrijwel altijd een beschadigd of onvolledig gereset voorkeurenbestand, vaak in combinatie met verkeerde geheugen-/werkschijfinstellingen. De menuoptie "Voorkeuren herstellen" ruimt het bestand soms niet goed op; er is een grondigere manier.

Stap 1 – Voorkeurenbestand handmatig verwijderen (grondiger dan de menuoptie)
Sluit Photoshop Elements volledig af. Start de Editor daarna opnieuw op, en houd meteen bij het opstarten de toetsen Ctrl+Alt+Shift ingedrukt (op Mac: Option+Command+Shift). Er verschijnt een pop-up die vraagt of je het instellingenbestand wilt verwijderen — klik op Ja.

Werkt dat niet, doe het dan handmatig:

• Sluit PSE 14 volledig af.
  • Ga naar de map:
    C:\Users\[jouw gebruikersnaam]\AppData\Roaming\Adobe\Photoshop Elements\14.0
  • Hernoem deze map (bv. naar "14.0_oud") of verwijder hem.
  • Start PSE 14 opnieuw op; er wordt automatisch een nieuwe, schone voorkeurenmap aangemaakt.
Stap 2 – Geheugen- en werkschijfinstellingen controleren
Ga naar Bewerken > Voorkeuren > Prestaties:

• Kijk bij "Geheugengebruik" hoeveel % is toegewezen aan Photoshop Elements. Zet dit op een redelijke waarde, bijvoorbeeld 60–70%.
  • Controleer bij "Werkschijven" of de geselecteerde schijf(en) bestaan en voldoende vrije ruimte hebben. Na een reset staat dit soms op een schijf die niet meer klopt (bv. een verwijderde externe schijf), wat precies de RAM-melding veroorzaakt.
Stap 3 – Als het probleem blijft bestaan

Start Windows opnieuw op (niet alleen het programma) — geheugen kan "vast" blijven zitten na een crash.

• Probeer PSE 14 als administrator te starten (rechtermuisknop > Als administrator uitvoeren).
  • Als niets helpt: verwijder PSE 14 volledig via Configuratiescherm, en installeer het opnieuw vanaf je originele installatiebestand/serienummer. Dat lost onderliggende bestandscorruptie sowieso op.

Terug
Bovenaan Onderaan