Probleem scherm en printer "één"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martin V

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2002
Beste lezers,

Bij het gebruik van 1 bepaald lettertype verschijnt het woord "één" met de é-en half in elkaar op het scherm. Ook de afdruk op de printer is hetzelfde. Dit lettertype draait op diverse stations (ook met Windows 2000) goed.
Ik heb het volgende gedaan:
- Het systeem heeft sp4 en verder alle laatste Windows-updates.
- de- en herinstallatie lettertype
- Met TweakUI fontmap nagezien
- Default printer gechecked
- Geheugen gebruik nagezien

Kijk eens in Word bij Invoegen/autotekst/autotekst op het tabblad autocorrectie of daar éé in de tabel staat met combinaties die worden gewijzigd.

Ok, de besturingssystemen zijn het zelfde, maar geld dat ook voor de office-installaties en instellingen?

Heb je het probleem ook als je het lettertype gebruikt in andere programma's?

Hallo Wim / typefreak,

- ik heb de autocorrectie gecontroleerd maar niets kunen vinden.
- alle Officeversies zijn hetzelfde
- het is niet in andere programma's

Bedankt in ieder geval voor de snelle tips

Laatst bewerkt:
Hallo Martin,

Zou je het volgende nog eens willen proberen, het is geen oplossing maar geeft hopelijk wat meer duidelijkheid waar te zoeken.

Start op de PC waar het niet werkt en eentje waar het wel op werkt Word met de standaardinstellingen, als volgt:
start -> uitvoeren, blader naar WinWord.exe en dubbelklik. Typ achteraan (na het aanhalingsteken) /a. Komt er dus zo uit te zien:
"%officepad%\WinWord.exe" /a

Draai hetzelfde document uit op beide PC's naar dezelfde printer. Waar werkt het en waar niet?

Voor de volledigheid, om welk lettertype, printer(driver) en Word-versie gaat het?

Beste Mitril,

Allereerst zal ik je de volledige gegevens geven:
- lettertype: Helvetica
- printersdriver: HP Laserjet 5100 PS (driver versie 5.02)
- Word 2000NL (Office 2000)

Bedankt voor je reactie!

Ik heb je test uitgevoerd op het station waar het niet goed ging (de andere stations werken goed). Het lettertype stond nu op het scherm wel goed maar op papier kwam het er verkeerd uit.

Voor de volledigheid moet ik nog wel zeggen dat het probleem is op een Windows 2000 computer met de EN versie van het besturingssysteem maar deze gebruikt wel dezelfde driver.

Ik hem mijn eigen computer laatst ook getest met dit lettertype (Windows 2000 NL) maar deze heeft het probleem nu ook.

Op mijn computer is het nu zo dat als ik 2 regels maak, 1 met arial 10 en 1 met helvetica 10, dat het op het scherm verkeerd staat. Stel ik dan een andere printer als standaard in en weer terug naar de oorspronkelijk dan staat het op het scherm weer goed en ook uit de printer maar wel beide regels in arial.

Ik maak het verhaal een beetje verwarrend denk ik maar ik hoop dat je er iets mee kunt. In ieder geval bedankt!

Hallo Martin,

De reden waarom ik vroeg of je het ook wilde testen op een PC waar het wel goed gaat is omdat er dan dingen uitgesloten kunnen worden. Als het op de foute en op de goeie PC niet zou werken met de standaardinstellingen bijvoorbeeld dan kun je op de foute PC verder testen wat je wilt met de \a switch, maar dan zal je daar altijd dezelfde uitkomst houden :). Maar aangezien je nu in ieder geval een goede output had naar het scherm is het vrij aannemelijk dat het niet om een instelling gaat van Word maar eerder aan de driver ligt.

Check eens het volgende in je driverinstellingen, hoe het menu er precies uit ziet weet ik niet maar het zal ergens staan onder geavanceerd, standaardinstellingen (misschien weer geavanceerd kiezen).
Kijk bij Truetype-lettertype. Daar behoort downloaden als laadbaar lettertype te staan.
Test dan even opnieuw met de \a switch.

Standaard wordt Helvetica trouwens omgezet naar Arial als het niet gevonden wordt. Moet toch dus even vragen: het is wel goed geïnstalleerd, het font? Het staat in C:\Windows\Fonts?

Hallo Mithril,

We komen weer dichterbij een oplossing zo!
Ik kan dit volgende week weer testen dus dan laat ik het weer weten. In ieder geval weer bedankt!

Hallo Mithril,

Ik heb net weer eventjes kort een test kunnen doen onder het account van de gebruiker.

De printerdriver heb ik aangepast zoals je had gemeld maar dat gaf geen verbetering.

Ik heb het volgende gedaan:
- bij 1e start Word 'normaal' direct een print: foutief
- bij start Word met optie a: zowel op scherm als printer goed echter Helvetica als Arial.
- standaardprinter nogmaals even aanvinken als standaard printer, Word 'normaal'opgestart: zowel op scherm als printer goed, echter wel als Arial. De font Helvetica staat overigens wel in de fontsmap van Windows. Het bestand heet Helvetica.ttf maar de benaming Helvetica Vanlig tekst (ik weet niet of dat problemen kan geven?).

Ik hoor het wel weer. Alvast weer bedankt!

Hallo Martin,

Heh, het word er niet duidelijker op. Even recapituleren...
In eerste instantie had je op 1 station het probleem met de letter é die op scherm en printer half inelkaar stond. Met switch a kreeg je het juiste lettertype goed getoond maar niet uitgeprint. Na het veranderen van de instelling in de driver naar 'downloaden als laadbaar lettertype' wordt het lettertype omgezet naar Arial met switch a. Ondertussen heb je het probleem ook op je eigen werkstation en dan heb je nog een andere printer blijkbaar waar het ook niet op werkt.

Ten eerste, met switch a hoef je niet meer te testen.
Ten tweede, de driver wordt van het netwerk gehaald? iedereen heeft dezelfde versie? Het werkt soms wonderen om de printer te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Probeer dat in ieder geval eerst even.
Ten derde, over het downloaden als laadbaar lettertype: printers hebben van zichzelf vaak een aantal lettertypes ingebakken, Courier, CG Times en dergelijke. Het ligt er dus aan waar je je font vandaan wilt halen, de printer of de fontsmap, hoe je dit in de driver instelt. Misschien heeft jouw printer er standaard ook een Helvetica bij zitten. Je zou even kunnen checken op een ander station waar het wel werkt wat er voor het lettertype staat in Word, een printertje of TT (truetype). In het eerste geval moet je je driver-instelling weer terug zetten naar vervangen door lettertype van apparaat, dit houdt dus wel in dat ie 'm niet uit de fontsmap haalt, maar dat doen de andere stations blijkbaar dan ook niet. Staat er TT, dan zou ik ´m op downloaden als... laten staan. Heeft vaak de voorkeur. Of je kunt gewoon kijken hoe de instelling is in de driver waar het wel werkt, je hebt nu eenmaal de luxe dat je het ergens anders kan checken :).
Ten vierde, hoeveel fonts heb je geïnstalleerd, probeer dat onder de 500 te houden. En je zou voor de zekerheid een nieuwe kopie van het font van een andere PC kunnen halen als ze niet al van dezelfde source geïnstalleerd worden op het netwerk.
Ten vijfde, zoals ik al zei, het is er niet echt overzichtelijker op geworden, dus ik ga maar gewoon een paar dingetjes langs, en als niets helpt ben ik bang dat ik moet afhaken...

In stapjes:

1. Open het document. Ga naar extra -> opties -> compatibiliteit, kies lettertype vervangen. Waarschijnlijk zal Word aangeven dat alle lettertypes beschikbaar zijn; we gaan naar stap 3. Zoniet: kijk in de lijst van nieuwe lettertypen, staat de juiste er bij, selecteer deze en kies dan voor Blijvend vervangen. Het probleem zou nu opgelost kunnen zijn. Staat ie er niet bij, dan gaan we naar stap 2. Gaat het om een intern lettertype van de printer, dan kunnen we gelijk door naar de laatste stap.

2. Kijk wat de naam van het font is zoals weergegeven in bijv. Word. Helvetica of Helvetica Vanlig Tekst. In ieder geval, zoals het daar wordt weergegeven, zo moet er ook in de registry een verwijzing zijn met die naam. Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts. Vergelijk de entry in de registry op een PC waar het wel werkt met degene waar het niet op werkt. Komt het overeen dan verder naar stap 3. Zo niet, pas aan op de foute PC en probeer stap 1 nog eens of Word 'm nu wel kan vinden en draai sowieso een testje, bij geen verandering ook verder naar stap 3.

3. Checken voor corruptie...
Verwijder het bestand ...\System32\FntCache.Dat (kan verborgen staan), start de PC opnieuw op en draai een testje.

4. De laatste stap. Als er geen speciale reden is waarom er PostScript drivers gebruikt worden dan zou ik toch voortaan PCL 6 drivers voor de printer nemen. Juist met HP printers - toch ietsje betrouwbaarder. Je kunt 'm in ieder geval hier downloaden om te testen: http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...-1426-5&os=Microsoft+Windows+2000&tech=Driver.

Succes!

Hallo Mithril,

Ik kan dit niet direct testen. Wat ik ook net te horen heb gekregen is dat we voor de huisstijl mogelijk een ander lettertype gaan gebruiken waardoor het probleem mogelijk zowieso niet meer zal voorkomen. Maar ik zal al je laatste zaken zeker nog testen hoor!

Ik wil je verder bedanken voor al je informatie. Ik heb bewondering voor je kennis van zaken en analytisch vermogen!

Ha ha ha, ik denk: 'hee, een groen vinkje, er heeft iets geholpen'... gaan jullie over op een ander lettertype. Is ook een oplossing natuurlijk :).
Nu ja, ik hoor het graag als je nog kans krijgt om het te testen en bedankt voor de waardering.

P.S. Dé oplossing: Arial ;)

Hallo Mithril,

Als ik de kans krijg krijg je zeker nog een antwoord. Nogmaals bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan