• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen bij berekening verlofuren in urenregistratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brinkio

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2015
Hallo allemaal

Ik ben bezig om een spreadsheet te maken voor het bijhouden van de werktijden en verlofuren.
Nu ben ik al aardig op weg, alleen zit ik nog met een probleem.

Ik wil de gewerkte uren pas invullen aan het einde van de week (in het meegestuurde bestand wel al ingevuld als voorbeeld van hoe een 'normale' werkweek er qua uren uitziet...). Alleen zit ik dan met het probleem dat hij overal verlofuren en overuren gaat rekenen als ik geen werktijden invul.
Dit geeft natuurlijk een heel verkeerd beeld over het aantal vrije uren en overuren die ik heb.
Ik heb al een beetje gespeeld met isleeg functie, maar ik kom er helaas niet uit zelf.
Hopelijk kan iemand van jullie me helpen!

Bekijk bijlage Urenregistratie_test.xlsx

Probeer eens...

in E4:
Code:
=ALS(ISLEEG(B4);"";C4-B4-D4)

in H4:
Code:
=ALS(ISLEEG(B4);"";$N$6-B4)

in I4:
Code:
=ALS(ISLEEG(B4);"";ALS(E4<8/24;8/24-E4;""))

Zelf de rest van de dagen even aanpassen.

Beste AlexCEL

Dit gaat inderdaad al een stuk beter!!!
Nu ben ik (als ik het nu terug lees) niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraag.

Stel dat ik een dag niet werk (en dus niks invul) dan wil ik natuurlijk wel dat hij aangeeft dat ik 8 uur verlof heb genomen.
Als het makkelijker is om het in de formule te verwerken is het voor mij ook geen probleem om kolom G en H dan zelf leeg te halen.

groetjes

"Alleen zit ik dan met het probleem dat hij overal verlofuren en overuren gaat rekenen als ik geen werktijden invul."
+
"Stel dat ik een dag niet werk (en dus niks invul) dan wil ik natuurlijk wel dat hij aangeeft dat ik 8 uur verlof heb genomen."

Hoe wil je het werkblad nu opzetten, want deze 2 uitspraken zijn met elkaar in tegenspraak. Excel kan niet ruiken dat jij verlof opneemt... :-)

Daar was ik al bang voor....

Houdt dat in dat ik dan bij een vrije dag gewoon zelf 8 uur moet invullen bij 'uren opgenomen'?
Of is er toch nog iets te doen met het leegmaken van kolom f en g bij een niet gewerkte dag?

Leegmaken van kolommen waar formules in staan zou ik niet willen.

Je kan bijvoorbeeld wel een kolom tussenvoegen waarin je aan kan geven of je die dag verlof had, d.m.v. een kruisje of opgeven van het aantal verlofuren. Deze komen dan bij "opgenomen uren terug".

Edit: voorbeeldje toegevoegd.

Bekijk bijlage Urenregistratie_test (1).xlsx

Laatst bewerkt:
Kolom toevoegen lijkt me een goed alternatief.
Nu probeer ik de formule aan te passen door er nog een ALS functie aan toe te voegen zodat hij kijkt of er een kruisje staat in de cel en dan de verlofuren berekend
Nu geeft hij de melding dat ik teveel argumenten in de formule heb geplaatst.
Loop ik zo ook niet tegen het probleem aan dat ik niet iedere dag evenveel uren maak?
Vul dit uiteraard liever niet handmatig in, kan alleen maar verkeerd gaan toch?

sorry, had je bestandje nog niet gezien...

Dit werkt super zo! Dank je wel voor je hulp, ik kan weer verder.

TOP :thumb:

Ben nu ook van het probleem af dat het mis ging als ik later begon.....
Mooi gemaakt!

nogmaals dank

Ai, ben even alles aan het testen en het valt me op dat als ik langer doorwerk dat er dan geen overuren worden berekend.....
Ook niet als ik eerder begin....

Laatst bewerkt:
Super!

Nog één probleempje....:o

Als ik eerder begin heb ik ook recht op meer pauze, deze wordt alleen niet doorbetaald door mijn baas....
Nu houdt hij hier geen rekening mee in de berekening. Pauzetijd voer ik dan zelf in als ik eerder begin of langer doorwerk.

Is er een formule om de pauzetijd te berekenen?

Nee, niet echt
Voor de vaste uren die er gewerkt worden uiteraard wel, maar als je eerder begint of langer doorwerkt hangt dat weer af van hoeveel eerder je begint/langer doorwerkt.
Vandaar dat ik had bedacht om deze zelf aan te passen in de situaties dat het geldt.

Nou, het wordt steeds complexer omdat er steeds voorwaarden bijkomen... Je ziet hoe belangrijk het is om je probleem goed helder te stellen aan het begin van een vraag.

Volgens mij zijn de voorwaarden nu:
1. Overuren zijn alle uren voor de begintijd, of na de eindtijd.
2. Uren opgenomen zijn alle uren die later gestart worden dan de begintijd, en de uren die eerder gestopt worden dan de eindtijd
3. Uren opgenomen en overuren kunnen met elkaar verrekend worden
4. Over de uren na 18:00u wordt een toeslag betaald, ongeacht of er later gestart is die dag
5. Pauzes worden handmatig bepaald o.b.v. gewerkte uren

Klopt dit?

Beste AlexCEL

Denk je dat het laatste 'probleem' nog te verhelpen is?
Krijg het zelf helaas niet voor elkaar.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan